Az ESG előnyei lassan körvonalazódnak
Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők száma a kötelezetti körön túl, a kis- és középvállalkozások között is. Mindemellett az ismeretek elmélyítése és megfelelő gyakorlati alkalmazása még időt igényel – derül ki a Billingo, Magyarország egyik vezető online számlázási platformja által, saját felhasználói körében végzett friss kutatásából, melynek középpontjában az ESG (Environmental, Social, Governance – Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) szempontok ismertsége, alkalmazása áll. A kutatás biztató eredményeket mutat, hiszen akik már foglalkoztak az ESG témával sikeresen fordították vállalkozásuk előnyére a szemlélet beépítését működésükbe. Ugyanakkor kiderült, hogy az ESG-törvényről és a fenntarthatósági szempontokról további széleskörű tájékoztatásra van szüksége a vállalkozásoknak.
Az ESG (Environmental, Social, Governance – Környezeti, Társadalmi és Vállalatirányítási) elvei egyre nagyobb hangsúlyt kapnak világszerte, így Magyarországon is. Hazánkban az Európai Unió szabályozásai irányadók és bár az alkalmazást tekintve élen járunk az EU országok között, a legfrissebb hazai szabályozás jogi viszonylatban még jócskán fejlődőben van. Az ESG megközelítés célja, hogy a vállalatok működésük során a pénzügyi eredményesség mellett figyelembe vegyék és beépítsék a fenntarthatóságot, valamint a társadalmi felelősségvállalást hétköznapjaikba. 2023. december 12-én fogadták el a magyarországi ESG-törvényt, aminek értelmében a tőzsdei nagyvállalatoknak már a 2024-es évre vonatkozóan is fenntarthatósági célú átvilágítási és jelentési kötelezettségei vannak.
A nagyvállalatoknak, majd a kis- és középvállalkozásoknak a következő évektől kell fokozatosan beépülő kötelezettségekre számítaniuk, fenntarthatósági beszámolók, valamint a nagyvállalati vevőktől érkező beszállítói kérdőívek formájában. A Billingo, az egyik vezető online számlázó 1200 felhasználója körében végzett kiterjedt kutatása az ő felkészültségüket, ismereteiket és hozzáállásukat vizsgálta a témában.
Mérsékelt ismertség, pozitív jövőkép
A vállalkozások jelentős része – különösen a kisebb vállalkozások – még tájékozódik és információt gyűjt az ESG követelményekkel kapcsolatban, míg a közepes méretű vállalkozások 67%-a már megismerkedett az új ESG-rendelet tartalmának legalább körvonalaival. A mikrovállalkozások 61%-a, valamint az egyéni vállalkozók 64%-a még nincs tisztában a rendelet részleteivel, ám mivel a szabályozás rájuk egyelőre nincs hatással, 39% és 36%-os tájékozottságuk remek arány, tudatosságra vall.
A kutatási eredmények kapcsán Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója hozzátette:
„Nagyon fontos, hogy a vállalkozások nyomon kövessék az ESG szabályozással kapcsolatos változásokat, kötelezettségeket. Bár a szabályozás egyelőre nem érint mindenkit, a fenntarthatósági elvek mindannyiónk közös érdekét képezik. Ez a Billingónál is szívügyünk, így az erre vonatkozó ESG irányokat támogatjuk, de látszik, hogy ezek betartásában eszközökkel és információval is segíteni kell majd a vállalkozásokat annak érdekében, hogy ne adminisztrációs terhet lássanak a folyamatban, hanem lehetőséget. Ezt elérni pedig nem lesz kis kihívás. A kisvállalkozásoknak még bőven van ideje felkészülni, ám ezt jobb mielőbb elkezdeni annak érdekében, hogy a jövőbeni megfelelés biztosan könnyed folyamat legyen.”
A cégek 68 %-a, akik nem tájékozódtak még az ESG szabályozás kapcsán, de ismerték a rendelet hátterét, fókuszát, ők pozitívan nyilatkoztak az ESG célokról, melyeknek jövőbeli alkalmazásától főként ügyfélelégedettséget, hírnevük javítását és jobb piaci pozíció megszerzését várják.
„A KAVOSZ Zrt., a KAVOSZ E-Green Zrt. valamint a nemrég megalakult ESG Szövetség is fontos feladatának tekinti a hazai KKV szektor ESG ismeretinek bővítését és az ebben rejlő lehetőségek azonosítását, hiszen ma még a legtöbb vállalkozás csak egy újabb adminisztrációs teherként tekint erre” – mondja Krisán László, a KAVOSZ vezérigazgatója a Billingo kutatási kezdeményezésére reagálva. „Az elmúlt időszakban több felmérést is végeztek ezen szervezetek is, melynek eredményeképpen visszaigazolásra került, hogy továbbra is nagy az ismerethiány a hazai KKV-k körében. A KAVOSZ cégcsoport és az ESG Szövetség fontos küldetésének tekinti, hogy minden támogatást megadjon a vállalkozásoknak és biztosítsák a soft landinget”
– tette hozzá Krisán.
A legnagyobb kihívás
Azon vállalkozások körében, akik foglalkoznak már az ESG alkalmazásával, a kihívásokra helyeződik a hangsúly, hiszen a kutatásból kiderült, hogy a szempontokat ismerők 39%-a információhiányból érkező nehézségekkel nézett szembe a bevezetés során. Ennél jobb hír, hogy a válaszadók 74%-a valamilyen szempontból (márkakép javulása, ügyféligényeknek való megfelelés, működési költségek csökkenése, munkavállalói elköteleződés fokozása, erősödő piaci pozíció, tőkebevonási előnyök) tapasztalt már előnyöket az ESG szemléletének alkalmazása következtében.
Aki ismeri, az látja az előnyeit
Azok a vállalkozások, akik már aktívak ESG téren, ott főként (56%-ban) a környezeti fenntarthatóság szempontjait alkalmazzák. A kutatás rávilágít a mikrovállalkozások és a kisvállalkozások nyitottságára a téma kapcsán: „Bár a körükben még kevesen alkalmazzák az ESG szempontokat – és azt valószínűleg nem a szabályozás hatására teszik, hanem kiemelkedően tudatosak -, a mikrovállalkozások jellemzően a környezeti fenntarthatóság területén (44%) találták hasznosnak a szempontokat, míg a kisvállalkozások inkább a vállalatirányításra fókuszálnak (67%)” – egészítette ki Sárospataki Albert.
Tomaj Zsófi, a Vantage Point fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője megerősítette:
„A vállalatoknak a jogszabályi kötelezettségen túl is érdemes figyelniük az ESG-re, mert ez egy lehetőség a fenntarthatóbb és versenyképesebb jövő építésére. Azok a vállalkozások, amelyek időben felkészülnek, jelentős üzleti előnyökre tehetnek szert a piacon. Érdemes a vállalat saját működésének és környezeti hatásainak alapos felmérésével kezdeni, mert ez alapozza meg a stratégiai tervezést és az ESG célkitűzések megfogalmazását.”
Növekvő információigény
A kutatás végkövetkeztetése szerint a magyar vállalkozások, különösen a kisebbek, további tájékoztatást igényelnek ahhoz, hogy teljesen megértsék az ESG jelentőségét és annak üzleti előnyeit. A válaszadók 55%-a világos, érthető és részletes tájékoztatást igényel az ESG szabályozásokkal kapcsolatban, 15%-uk pedig egyenesen teherként éli meg az új előírásokat.
Fehér Sándor, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) ESG csoportjának vezetője hozzátette: „Az ESG és a versenyképesség között közvetlen kapcsolat áll fenn. A nagyobb vállalatok, akik már megfogalmaztak vagy éppen kialakítanak ESG célokat, olyan beszállítókat keresnek, akik ezen céljaik mielőbbi eléréséhez hozzá tudják segíteni őket. Transzparens, saját működésüket jól ismerő, környezetüket kevéssé terhelő innovatív cégekre és vállalkozásokra van szükség, mely szempontoknak már a kkv-szektorban is meg kell jelenniük a közeljövőben.”
Kapcsolódó cikkeink
Megújult és energiatakarékosabb lett három SPAR szupermarket, összesen 736 millió forintos beruházással
A SPAR Magyarország összesen 736 millió forintot fordított egy-egy miskolci,…
Tovább olvasom >Több mint félmillióan esélyesek már a budai álomotthonra
Főleg Ötöslottó és Eurojackpot vásárlásával gyűjtik a pontokat a Játékoskártya…
Tovább olvasom >Az önállóságtól lesznek boldogok a munkavállalók – így tehetjük őket azzá
Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A siker titka a kreativitás…
…erre szavaztak a Superbrands díjasok a díjátadó gála rögtönzött minifelmérésében.…
Tovább olvasom >Globális befektető csatlakozik a PortfoLion lengyel befektetéséhez
8,5 millió eurós befektetési kört zárt a PortfoLion Capital Partners…
Tovább olvasom >Hétszázra nőtt a A Lidl spanyolországi üzleteinek száma
A Lidl diszkont egyszerre hét új üzletet nyitott Spanyolországban, így…
Tovább olvasom >