Az eMAG 34 milliárdot könyvelhetett el első magyar üzleti évéből
Az eMAG egy évet már lehúzott magyar bejegyzésű webáruházként. Piacvezető is, új neve is van a háttércégnek, Extreme Digital-eMAG kft. A Kifli.hu-nak is lefutott az első éve.
Az eMAG webáruházát a magyar bejegyzésű Dante International Kft üzemelteti 2019 áprilisától. Előtte a bukaresti székhelyű Dante International nevű céggel szerződtek az eMAG webáruház magyar vásárlói, háttere pedig a dél-afrikai kötődésű Naspers csoport. És hogy legyen több csavar is a történésekben, 2020 szeptemberétől nevet változtatott a magyar cég, Extreme Digital-eMAG kft lett belőle.
Most már ezen a néven fut a cég, de honlapjának neve – eMAG.hu – nem változott. És a korábbi fejlemények, tulajdonszerzés nyomán egyedüli részvényese az Extreme Digitalnak, amit az új név is jelez. Az Extreme Digital viszont az ED-Group vagyonkezelő cégén keresztül beszállt tulajdonosként az eMAG-ba, persze csak kisebbségi részesedéssel és jogokkal. A két cég – az Extreme Digital és az eMAG, azaz Extreme Digital-eMAG Kft – ügyvezetése azonos összetételű, persze a döntési jogok végső sorn az eMAG-é.
Az eMAG és az Extreme Digital tekintélyes szeletét habzsolja a magyar webpiacnak.
Az eMAG-ról akkor már tudjuk
És közben 2020 áprilisáig lefutott az eMAG első önálló üzleti éve, az erről szóló beszámoló már lapozgatható. Ez azért is izgalmakra okot adó kérdés kérdés, mivel a különféle webáruházi toplistákból pontosan a legfontosabb hiányzott eddig, mégpedig az, kinek mennyi volt a bevétele. Az eMAG ráadásul piacvezetőnek számít a magyar webáruházak körében.
Nos, az eMAG az első önálló magyar üzleti évében a webáruházi értékesítésből 34,2 milliárd forint netto (áfa nélküli) árbevételt könyvelhetett el. Összes árbevétele 38 milliárd forint volt, ami érkezhetett például a Market Place üzletfeleitől, (akik önálló vállalkozásként az eMAG oldalán árusítanak),vagy hirdetésekből, egyéb szolgáltatásokból.
A csoporthoz tartozik egyébként a Fashion Days, vagy az árukereső.hu oldal is, de ezek más tulajdonosi szálakon futnak.
És akkor a többiek
Nehogy ez is egyszerű legyen, egyes webáruházak önállóan futnak, mások a hagyományos boltjukhoz kötődve, velük egy cégben. Nincs mindenütt nyoma annak a beszámolókban, mekkora is egy-egy cég webpiaca. És az üzleti fordulónapok is eltérőek.
Így azt gereblyéztük össze, amit találtunk, az előbbiek azonban megnehezíti az összemérést, de a nagyságrendeket azért nyomon lehet követni. A cégeknek pedig ráadásul üzleti évük lezárását követően öt hónapjuk van a közzétételre (ami járványidőszakban több is lehet) és a többség ki is várja a végét ennek.
webáruházak bevétele | üzleti év | megjegyzés | |
eMAG | 34 | 2019. 04. 01 -2020. 03. 31. | webáruházi értékesítés |
Media Markt | 31 | 2018. 10. 01 – 2019. 09. 30. | MS E-Commerce |
E-Digital | 28* | 2018. 10. 01 – 2019. 09. 30. | belföldi árbevétele hagyományos boltjaival együtt 32 milliárd forint, az export további 8,8 milliárd forint, |
Praktiker | 6* | 2019. január 1 – 2019. december 31. | online közel 10% |
Auchan | 6* | 2019. január 1 – 2019. december 31. | online 1,5-2% |
Mall | 5 | 2019. április 1 – 2020. március. 31. | |
Libri | 5 | 2019. január 1 – 2019. december 31. | |
Decathlon | 4 | 2019. január 1 – 2019. december 31. | |
Tchibo | 3 | 2019. január 1 – 2019. december 31. | |
Alza | 2 | 2019. január 1 – 2019. december 31. | magyar raktár alapján, a cseh raktár nincs benne |
Kifli.hu | 1 | 2019. május 1 – 2020.április 30. | |
Forrás: e-beszámoló portál, céginformációk, érték: milliárd forint, nettó (áfa nélküli) árbevétel, */: becsült adat, |
Az Extreme Digital esetében sajtóinformációk alapján lehetett számolni azzal, hogy a webes és a hagyományos bolti forgalma hogyan oszlik meg, bár az úgynevezett hibrid modellje miatt szoros az összefonódás.
A Media Markt 2019 októberétől összevonta addig külön cégenként futó áruházait (mindegyik külön készített beszámolót), és áruházai száma 24-ről 32-re emelkedett, mivel összebútorozott a Tesco-val. Az összevonásig az MS E-Commerce külön vitte a webáruházát, most ennek utolsó adataiból kanalaztunk.
Az Alza esetében két szerződő fél van, egy magyar és egy cseh, attól függően, melyik raktár termékére kattint rá a vásárló.
Praktiker (közel 10%), Auchan (1,5-2%) adata sajtóinformációból származik.
Tescoról, Euronicsról, dm-ről, Rossmannról, Sparról nincs önálló webes hír, pedig vagy benne is vannak webes toplistákban, vagy ott lenne a helyük.
(blokkk.com, 2020. november 15.)
Kapcsolódó cikkeink
Az eMAG új áruhitel-fejlesztései: kényelmesebb részletfizetés a magyar vásárlók számára
Az eMAG jelentős fejlesztést vezetett be, amely még egyszerűbbé és…
Tovább olvasom >Új játékosok, új stratégiák
Az e-kereskedelem rohamos fejlődése nagymértékben átalakította az FMCG-piacot, különösen a…
Tovább olvasom >Beindulnak az online előfizetéses hűségprogramok Magyarországon
Az előfizetéses hűségprogramok előnyei közül a legvonzóbb a vásárlás teljes…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >