Az eMAG 34 milliárdot könyvelhetett el első magyar üzleti évéből

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 11. 16. 12:56

Az eMAG egy évet már lehúzott magyar bejegyzésű webáruházként. Piacvezető is, új neve is van a háttércégnek, Extreme Digital-eMAG kft. A Kifli.hu-nak is lefutott az első éve.

Az eMAG webáruházát a magyar bejegyzésű Dante International Kft üzemelteti 2019 áprilisától. Előtte a bukaresti székhelyű Dante International nevű céggel szerződtek az eMAG webáruház magyar vásárlói, háttere pedig a dél-afrikai kötődésű Naspers csoport. És hogy legyen több csavar is a történésekben, 2020 szeptemberétől nevet változtatott a magyar cég, Extreme Digital-eMAG kft lett belőle.

Most már ezen a néven fut a cég, de honlapjának neve – eMAG.hu – nem változott. És a korábbi fejlemények, tulajdonszerzés nyomán egyedüli részvényese az Extreme Digitalnak, amit az új név is jelez. Az Extreme Digital viszont az ED-Group vagyonkezelő cégén keresztül beszállt tulajdonosként az eMAG-ba, persze csak kisebbségi részesedéssel és jogokkal. A két cég – az Extreme Digital és az eMAG, azaz Extreme Digital-eMAG Kft –  ügyvezetése azonos összetételű, persze a döntési jogok végső sorn az eMAG-é.

Az eMAG és az Extreme Digital tekintélyes szeletét habzsolja a magyar webpiacnak.

Az eMAG-ról akkor már tudjuk

És közben 2020 áprilisáig lefutott az eMAG első önálló üzleti éve, az erről szóló beszámoló már lapozgatható. Ez azért is izgalmakra okot adó kérdés kérdés, mivel a különféle webáruházi toplistákból pontosan a legfontosabb hiányzott eddig, mégpedig az, kinek mennyi volt a bevétele. Az eMAG ráadásul piacvezetőnek számít a magyar webáruházak körében.

Nos, az eMAG az első önálló magyar üzleti évében a webáruházi értékesítésből 34,2 milliárd forint netto (áfa nélküli) árbevételt könyvelhetett el. Összes árbevétele 38 milliárd forint volt, ami érkezhetett például a Market Place üzletfeleitől, (akik önálló vállalkozásként az eMAG oldalán árusítanak),vagy hirdetésekből, egyéb szolgáltatásokból.

A csoporthoz tartozik egyébként a Fashion Days, vagy az árukereső.hu oldal is, de ezek más tulajdonosi szálakon futnak.

És akkor a többiek

Nehogy ez is egyszerű legyen, egyes webáruházak önállóan futnak, mások a hagyományos boltjukhoz kötődve, velük egy cégben. Nincs mindenütt nyoma annak a beszámolókban, mekkora is egy-egy cég webpiaca. És az üzleti fordulónapok is eltérőek.

Így azt gereblyéztük össze, amit találtunk, az előbbiek azonban megnehezíti az összemérést, de a nagyságrendeket azért nyomon lehet követni. A cégeknek pedig ráadásul üzleti évük lezárását követően öt hónapjuk van a közzétételre (ami járványidőszakban több is lehet) és a többség ki is várja a végét ennek.

webáruházak bevétele üzleti év megjegyzés
eMAG 34  2019. 04. 01 -2020. 03. 31. webáruházi értékesítés
Media Markt 31 2018.  10. 01 – 2019. 09. 30. MS E-Commerce
E-Digital 28* 2018. 10. 01 – 2019. 09. 30. belföldi árbevétele  hagyományos boltjaival együtt 32 milliárd forint, az export további 8,8 milliárd forint,
Praktiker 6* 2019. január 1 – 2019. december 31. online közel 10%
Auchan 6* 2019. január 1 – 2019. december 31. online 1,5-2%
Mall 5 2019. április 1 – 2020. március. 31.
Libri 5 2019. január 1 – 2019. december 31.
Decathlon 4 2019. január 1 – 2019. december 31.
Tchibo 3 2019. január 1 – 2019. december 31.
Alza 2 2019. január 1 – 2019. december 31. magyar raktár alapján, a cseh raktár nincs benne
Kifli.hu 1 2019. május 1 – 2020.április 30.
Forrás: e-beszámoló portál, céginformációk, érték: milliárd forintnettó (áfa nélküli) árbevétel, */: becsült adat,

Az Extreme Digital esetében sajtóinformációk alapján lehetett számolni azzal, hogy a webes és a hagyományos bolti forgalma hogyan oszlik meg, bár az úgynevezett hibrid modellje miatt szoros az összefonódás.

A Media Markt 2019 októberétől összevonta addig külön cégenként futó áruházait (mindegyik külön készített beszámolót), és áruházai száma 24-ről 32-re emelkedett, mivel összebútorozott a Tesco-val. Az összevonásig az MS E-Commerce külön vitte a webáruházát, most ennek utolsó adataiból kanalaztunk.

Az Alza esetében két szerződő fél van, egy magyar és egy cseh, attól függően, melyik raktár termékére kattint rá a vásárló.

Praktiker (közel 10%), Auchan (1,5-2%) adata sajtóinformációból származik.

Tescoról, Euronicsról, dm-ről, Rossmannról, Sparról nincs önálló webes hír, pedig vagy benne is vannak webes toplistákban, vagy ott lenne a helyük.

(blokkk.com, 2020. november 15.)

Kapcsolódó cikkeink