Az eladáshelyek piaci pozíciója további koncentrálódást jele

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 07. 10. 10:33

Megint nőtt az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben is, mennyiségben is. Mintegy 490 milliárd forint bevételt értek el a boltok a Nielsen által mért kilencven kategóriából 2014. december–2015. március között; 5 százalékkal többet, mint az előző hasonló időszak során. Mennyiséget tekintve 4 százalékkal adtak el többet. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

– Értéket nézve átlag felett bővült a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül az eladás egyik négy hónapos időszakról a másikra sörből 6, szénsavas üdítőitalból 7, gyümölcsléből pedig 9 százalékkal – állapítja meg Barta Mónika, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója. – Mellettük figyelemre méltó, kétszámjegyű növekedést ért el például a bitter 18, snack 11, továbbá energia- és sportital 12 százalékkal.

Mennyiség szempontjából a top tíz kategória közül átlag felett emelkedett a forgalom legutóbb december-március közt a következőkből: húskészítmény 8, sör 6, sajt 7, szénsavas üdítőital 5, gyümölcslé 6 százalékkal. Kétszámjegyű növekedést ért el például a bitter 16, energia- és sportital 11, vaj 12, sós keksz 13 és a chips 11 százalékkal.

Regionálisan átlag felett, 6-6 százalékkal emelkedett az értékben mért forgalom a Dunától keletre és a délnyugati megyékben 2014. december–2015. március között, az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Átlag alatti, 4-4 százalékos növekedést regisztráltak a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum mellett északnyugaton.

Barta Mónika hangsúlyozza:

– Az eladáshelyek piaci pozíciója további koncentrálódást jelez. Amíg ugyanis a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek az értékben mért forgalomból már 67 százalékkal részesedtek legutóbb december–márciusban, addig egy évvel korábban értékben mért piaci részesedésük 66 százalékot ért el.

A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok értékben mért piaci részesedése 25 százalék a legutóbbi négy hónap során. Ennél nagyobb részarányt például a következő kategóriák értek el: sör 40, szénsavas üdítőital 41, kávé 26, gyümölcslé és tejföl 27-27 százalék.

Barta Mónika

ügyfélkapcsolati igazgató, Nielsen

Kapcsolódó cikkeink