Az éghajlatváltozás tovább növeli az élelmiszer-inflációt
Az emelkedő hőmérséklet és a szélsőséges időjárási események komoly hatással lehetnek a mezőgazdaságra és az élemiszerinflációra – állapította meg a Potsdami Éghajlatváltozási Kutatóintézet (PIK) friss tanulmánya.
A kutatók szerint az átlaghőmérséklet növekedése évente akár 3,2%-kal is megnövelheti az élelmiszer-inflációt 2035-ig, míg az általános infláció évente akár 1,18%-kal emelkedhet. Dr. Max Kotz, a tanulmány egyik szerzője hangsúlyozta, hogy ezek a hatások mind a gazdag, mind a szegény országokat érintik.
Az emelkedő hőmérséklet hatása az árakra különösen érezhető a forró régiókban és az évszakokban. A jelentés rámutat arra, hogy az éghajlatváltozás által okozott infláció veszélyeztetheti a gazdasági és emberi jólétet, valamint a politikai stabilitást.
A tanulmány alaposan vizsgálta a 2022-es rendkívül forró európai nyarat, amikor a hőség és az aszály széles körű hatással volt a mezőgazdaságra és az árakra. A 2022-es nyári extrém hőség körülbelül 0,6%-kal növelte az élelmiszer-inflációt Európában, és a jövőbeli felmelegedés várhatóan tovább fokozza az ilyen szélsőséges időjárási események hatásait.
Az általános inflációra és az élelmiszer-inflációra gyakorolt hatások mérséklése érdekében azonban komoly intézkedésekre van szükség mind a gazdaság, mind az éghajlatvédelem területén. A kutatók szerint az előrejelzések alapján a jövőben egyre nagyobb figyelmet kell fordítani az éghajlatváltozás gazdasági következményeire és az ezekre adott válaszokra.
Kapcsolódó cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Varga Mihály: a jegybank elsődleges célja az árstabilitás fenntartása
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elsődleges célja az árstabilitás elérése…
Tovább olvasom >Portfolio.hu: olyan bérrobbanás zajlik Magyarországon, amire alig van példa az EU-ban
Az Eurostat friss felmérése szerint az Európai Unión (EU) belül…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >