Az egész iparág fenntartható működéséért dolgozunk

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 05. 06. 10:54

Milyen elvárásokkal szembesül egy élelmiszeripari nagyvállalat a fenntarthatóság kérdéskörében? Többek között erről is beszélgettünk Buzási Dániellel, a Szentkirályi Magyarország új ügyvezető igazgatójával, aki a vállalat tavalyi sikereit és hosszú távú terveit is megosztotta velünk.

 

– Milyen szakmai tapasztalatok és karrierjében történt fordulópontok vezették el a Szentkirályi Magyarországhoz? Mióta dolgozik a vállalatnál?

Buzási Dániel, Szentkirályi Magyarország

Buzási Dániel, a Szentkirályi
Magyarország ügyvezető igazgatója

– Az elmúlt több mint húsz évben különféle nemzetközi vállalatoknál szereztem tapasztalatot az értékesítés, marketing és menedzsment területén Magyarországon és külföldön is. Több éven keresztül a Danone Magyarország ügyvezető igazgatója voltam, majd 2021 októberében szintén ügyvezető igazgatóként csatlakoztam a Szentkirályi Magyarország csapatához. A vállalatnál olyan szintű bizalommal és nyitottsággal fogadtak, amely biztos alapot teremt további üzleti céljaink megvalósításához.

– Hogyan látja a cég jelenlegi piaci helyzetét, értékét, szerepét és partneri kapcsolatait?

– A járvány kirobbanása, a horeca-csatorna összeomlása a vállalatunkra is hatással volt, azonban gyors reakciónknak, rugalmasságunknak és összetartó csapatunknak köszönhetően 2021-ben minden elvárást túlszárnyalva kivételesen sikeres évet zártunk; a legfőbb üzleti mutatóink már a járvány előtti szintet is meghaladták a tavalyi évben, és jelentősen növelni tudtuk a piaci részesedésünket az ásványvízpiacon. A COVID okozta kihívások közepette is sikerült tovább erősítenünk partnerkapcsolatainkat, így a hirtelen jött kánikula okozta ellátási problémák ellenére rendkívül erős nyári szezont tudhatunk magunk mögött.

– Hogyan viszonyul fogyasztói trendekhez a jelenlegi portfólió?

– Az egészséges életmód előretörése egyre növekvő tudatosságra ösztönzi a fogyasztókat. Az ásványvíz mellett funkcionális italok is szerepelnek portfóliónkban, amelyek egyedi összetételükkel és természetes ásványianyag-tartalmukkal egészséges megoldást kínálnak az aktív életmódot folytatóknak. Ezzel egy időben a cukormentes üdítőitalok piacán is jelen vagyunk, olyan népszerű termékekkel járulunk hozzá a vásárlók egészségtudatos döntéseihez, mint például a Pepsi Max vagy a Lipton Zero.

Felelős vállalatként minket is érintenek a fenntarthatóság iránti egyre erősödő elvárások. Hosszú évek óta dolgozunk nem csak a vállalat, de az egész iparág környezettudatos működéséért. Az elmúlt bő évtizedben PET-palackjaink súlyát 20 százalékkal, a kupakok súlyát pedig 25 százalékkal csökkentettük. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a legújabb műszaki fejlesztéseket, és keressük a súlycsökkentés további lehetőségeit, hogy azokat a megfelelő tesztelés után a gyártásban is alkalmazhassuk. Színezett PET-palackjaink újrahasznosíthatóságát javító kezdeményezésünk részeként az általunk forgalmazott Lipton, 7UP, Mountain Dew és Canada Dry márkák esetében csökkentettük a palackelőforma színezékének mértékét a könnyebb és hatékonyabb újrafelhasználás érdekében. A termékeink csomagolásául szolgáló PET-palackok 100 százalékban újrahasznosíthatóak, és technológiailag felkészültünk arra, hogy a betétdíj bevezetését követően rePET-ből, vagyis újrahasznosított PET-ből készítsük palackjainkat. Egyik legnagyobb sikerünk, hogy mindezt a fogyasztók is elismerik: a Kantar 2020-as kutatása szerint a három legfenntarthatóbb hazai vállalat közé sorolta a Szent­királyi Magyarországot.

Mindemellett szem előtt kell tartanunk az aktuális kihívásokat is: az egyre növekvő nyersanyag- és energiaárakat, az elszálló inflációt és az akadozó ellátási láncot. Ez a folyamatosan változó környezet azonban számos lehetőséget is rejt magában, amelyet természetesen mi is megragadunk. Ennek egyik állomásaként tavaly sikeresen bevezettük a Szentkirályi extra dús ásványvizet, az idei év elején pedig piacra dobtuk saját gyártású termékünket, a Guarana energiaitalt, amely már most minden várakozást felülmúlt a vásárlói fogadtatás és a disztribúció kiépülésének tekintetében. Dolgozunk azon, hogy az innováció még inkább előtérbe kerüljön, hiszen hosszabb távon üzletileg is, márkaépítés szempontjából pedig még inkább szükséges.

– A fenntarthatóságon túl milyen CSR-­tevékenysége van a vállalatnak?

Az ukrajnai háború kitörésekor azonnal megkezdtük a gyűjtést a budapesti irodánkban, és termékadományt is küldünk a rászorulók részére. Meghatározó élelmiszeripari vállalatként felelősségünknek érezzük, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk ebben a helyzetben. Ugyanez igaz a koronavírus-járványra is, hiszen az elmúlt két évben több tízezezer palack ásványvízadománnyal támogattunk kórházakat és szociális intézményeket, és 2021 tavaszán a PepsiCóval közösen 40 millió forint összértékű támogatást nyújtottunk a járvány kitörése óta nélkülözhetetlen munkát végző Ökomenikus Segélyszervezetnek és Országos Mentőszolgálatnak. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a jelentős felajánlásnak köszönhetően idén az Országos Mentőszolgálat platina fokozatú támogatói lettünk.

A Szentkirályi évek óta a magyar sport és az eredményes fiatal sporttehetségek elkötelezett támogatója. 2016-ban hoztuk létre a Magyar Olimpiai Bizottság szakmai támogatásával a Szentkirályi Tehetségprogramot, amelynek februárban zárult az első téli szériája. A fejenként egymillió forintos díjazással a fiatal, utánpótláskorú sportolók karrierjének előremozdítását segítjük. A gyorskorcsolyázók közül a bizottság választása Major Dominikra esett, aki korosztályának egyik kiemelkedő rövidpályás gyorskorcsolyázója. A műkorcsolyázók díjazottja Papp Vivien, aki fiatal kora ellenére már hét magyar bajnoki és egy junior magyar bajnoki címmel büszkélkedhet. A rövidpályás gyorskorcsolyázók közül egy, a Speciális Olimpiára készülő ikerpár, Czibula Ilona és Czibula Krisztina kiemelkedő teljesítményének köszönhetően pedig megosztott különdíjat nyert el. A győztesek kiválasztását végző kuratórium munkájában Liu Shaoang és Liu Shaolin Sándor rövidpályás gyorskorcsolyázó olimpikonok is részt vettek. A Szentkirályi Tehetségprogram célja, hogy a támogatással a jövő reménységeit közelebb hozza álmaik eléréséhez, hosszú távon pedig tovább gyarapítsa Magyarország olimpiai aranyérmeinek számát.

– Milyen a rövid és hosszú távú stratégiája?

– A nyár közeledtével legfőbb célunk, hogy az év legsűrűbb időszakában is stabilitást biztosítsunk partnereink számára, és képesek legyünk kiszolgálni az egyre növekvő igényeket. Hosszú távú terveinket tekintve szeretnénk tovább erősíteni vállalatunk piaci pozícióját, amit közel 600 munkavállalónk, két üzemünk és 22 márkánk segítségével értünk el. Szentkirályi üzemünkben a tavalyi alapkőletételt követően jelenleg is zajlik új üzemcsarnokunk építése, amely számos munkahely teremtése mellett a növekvő fogyasztói kereslet kielégítését is biztosítja majd új palackozó gépsorunknak köszönhetően.

A Szentkirályi Magyarország 2019-es megalakulása óta nagyjából lezárult az integráció folyamata, ám jelenleg is zajlik a közös, harmadik vállalati kultúra kialakítása a Szentkirályi és a Pepsi csapat összehangolásával. Mindemellett az egész Mattoni 1873 Csoport is folyamatos fejlődésen megy keresztül, hiszen helyi vállalatból nyolc országban jelenlévő, meghatározó piaci szereplővé nőtte ki magát. A Mattoni­ családi vállalkozásként kezd valódi multinacionális vállalattá válni, amely közös vízió­ban definiálja magát és tagvállalatait.

Hosszú távú stratégiánk egyik központi elemeként elkötelezettek vagyunk a körforgásos gazdaság kiépítése mellett, amelyre a megoldást a betétdíjas rendszer bevezetésében látjuk, hiszen a PET-palackokat csak így tudjuk újra és újra felhasználni. Aktívan részt veszünk az új hulladékkezelési modell kialakításában, mert legfőbb törekvésünk, hogy hosszú távon mind az ásványvíz-, mind az üdítőital-gyártás hulladékmentessé váljon. (x)

Kapcsolódó cikkeink