Az EB az online vásárlásra vonatkozó új áfa-szabályokra hívja fel a figyelmet
Az online vásárlásra vonatkozó új áfa-szabályok lépnek hatályba július elsejével, amelynek célja az egyenlőbb versenyfeltételek megteremtése, a határokon átnyúló e-kereskedelem megkönnyítése, valamint az árképzés átláthatóbbá tétele – közölte az Európai Bizottság hétfőn.
A tájékoztatás szerint az Európai Unió áfarendszerét legutóbb 1993-ban aktualizálták, a rendszer ezért nem tartott lépést a határokon átnyúló e-kereskedelem növekedésével. A koronavírus-világjárvány szintén tovább gyorsította az online kiskereskedelem fellendülését, ezért szükségessé vált annak biztosítása, hogy az online értékesítések után fizetendő áfát a fogyasztó lakóhelye szerinti országnak fizessék.
Az új szabályok az EU-n belül és kívül egyaránt érinteni fogják az online értékesítőket, piactereket és platformokat, a postai szolgáltatókat és a futárszolgálatokat, a vám- és adóigazgatási szerveket, valamint a fogyasztókat.
Megszűnik az a mentesség, amely szerint az EU-ba importált, 22 eurónál kisebb értékű termékek mentesülnek az áfa alól. Az EU-ba belépő valamennyi áru tehát áfaköteles lesz, ugyanúgy, mint az uniós vállalkozások által értékesített áruk. Jelenleg az e-kereskedelemben tevékenykedő értékesítőknek áfanyilvántartást kell vezetniük minden olyan tagállamban, ahol árbevételük meghalad egy bizonyos általános, de országonként eltérő értékhatárt. Július 1-jétől ezeket a különböző értékhatárokat egységes, 10 ezer eurós (mintegy 3,6 millió forint) közös uniós küszöbérték váltja fel, amely felett az áfát abban a tagállamban kell megfizetni, ahová a termékeket leszállítják. Ez a 10 ezer eurós küszöbérték már 2019 óta érvényben van az online értékesített elektronikus szolgáltatásoknál – jelezték meg.
Az online értékesítők mostantól egy egyablakos elektronikus portálra regisztrálhatnak, ahol az EU egész területére vonatkozóan teljesíthetik valamennyi áfakötelezettségüket. Az értékesítők saját tagállamukban és saját nyelvükön regisztrálhatnak. Regisztráció után az online kiskereskedő negyedéves bevallás útján az egyablakos ügyintéző rendszerben valamennyi uniós értékesítése után bejelentheti és befizetheti az áfát. Az egyablakos ügyintézés lehetővé teszi az áfa továbbítását az adott tagállamnak – tették hozzá. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Versenytényezővé válik a telephely az e-kereskedelemben
A digitalizáció és a fogyasztói elvárások gyors változása nyomán az…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >EUDR országértékelések – avagy melyek az erdőirtás szempontjából kockázatos országok
Az Európai Bizottság május 23-án közzétette az EUDR (erdőírtás mentes…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH gyorselemzés: Erős számokat produkált áprilisban a kiskereskedelem
A kiskereskedelmi forgalom áprilisban 5,0%-kal bővült éves szinten, ami meghaladja…
Tovább olvasom >Egyre erősebb ellenszélben a magyar gazdaság
Hiába az élénkülő fogyasztás, a kedvezőtlen külső környezet miatt a…
Tovább olvasom >Meddig várhatnak még ki a nagyvállalatok a beruházásokkal?
Fél éve stagnál a nagyvállalatok beruházási hajlandósága – derült ki…
Tovább olvasom >