Az EB az online vásárlásra vonatkozó új áfa-szabályokra hívja fel a figyelmet
Az online vásárlásra vonatkozó új áfa-szabályok lépnek hatályba július elsejével, amelynek célja az egyenlőbb versenyfeltételek megteremtése, a határokon átnyúló e-kereskedelem megkönnyítése, valamint az árképzés átláthatóbbá tétele – közölte az Európai Bizottság hétfőn.
A tájékoztatás szerint az Európai Unió áfarendszerét legutóbb 1993-ban aktualizálták, a rendszer ezért nem tartott lépést a határokon átnyúló e-kereskedelem növekedésével. A koronavírus-világjárvány szintén tovább gyorsította az online kiskereskedelem fellendülését, ezért szükségessé vált annak biztosítása, hogy az online értékesítések után fizetendő áfát a fogyasztó lakóhelye szerinti országnak fizessék.
Az új szabályok az EU-n belül és kívül egyaránt érinteni fogják az online értékesítőket, piactereket és platformokat, a postai szolgáltatókat és a futárszolgálatokat, a vám- és adóigazgatási szerveket, valamint a fogyasztókat.
Megszűnik az a mentesség, amely szerint az EU-ba importált, 22 eurónál kisebb értékű termékek mentesülnek az áfa alól. Az EU-ba belépő valamennyi áru tehát áfaköteles lesz, ugyanúgy, mint az uniós vállalkozások által értékesített áruk. Jelenleg az e-kereskedelemben tevékenykedő értékesítőknek áfanyilvántartást kell vezetniük minden olyan tagállamban, ahol árbevételük meghalad egy bizonyos általános, de országonként eltérő értékhatárt. Július 1-jétől ezeket a különböző értékhatárokat egységes, 10 ezer eurós (mintegy 3,6 millió forint) közös uniós küszöbérték váltja fel, amely felett az áfát abban a tagállamban kell megfizetni, ahová a termékeket leszállítják. Ez a 10 ezer eurós küszöbérték már 2019 óta érvényben van az online értékesített elektronikus szolgáltatásoknál – jelezték meg.
Az online értékesítők mostantól egy egyablakos elektronikus portálra regisztrálhatnak, ahol az EU egész területére vonatkozóan teljesíthetik valamennyi áfakötelezettségüket. Az értékesítők saját tagállamukban és saját nyelvükön regisztrálhatnak. Regisztráció után az online kiskereskedő negyedéves bevallás útján az egyablakos ügyintéző rendszerben valamennyi uniós értékesítése után bejelentheti és befizetheti az áfát. Az egyablakos ügyintézés lehetővé teszi az áfa továbbítását az adott tagállamnak – tették hozzá. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >NAK-elnök: nem a gazdatársadalmat szolgálja az Európai Bizottság által indított stratégiai párbeszéd
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke szerint az Európai Bizottság…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >