Az e-kereskedelmet is átalakította a visszafogott lakossági fogyasztás
Az infláció, a megélhetési költségek emelkedése miatti anyagi bizonytalanság, valamint a covid után megtorpanó digitális lendület hatására a belföldi online kereskedelem teljesítménye tavaly reálértékben 6-8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál a legkeresettebb 100 termékkategória körében megvizsgálta, hogy 2021-hez képest melyek voltak a legszembetűnőbb változások, milyen irányba terelődtek át a vásárlások az online kiskereskedelem területén.
Lakossági spórolás
Az online kereskedelmet érintő legfontosabb hatás kétségtelenül a megélhetési költségek megugrása volt. Különösen az élelmiszerárak, illetve – a rezsicsökkentés részleges feloldását követően – az energiaárak elszabadulása okozta bizonytalanság hatására a lakosság jelentősen átstruktúrálta az online költéseit. A rezsiköltségek emelkedésének legnagyobb vesztesei közé sorolhatók például a mobiltelefon, illetve a baba-mama termékeket forgalmazó webáruházak.
Az e-kereskedelemben jelenleg a legkeresettebbek közé tartozó két műszaki eszközkategória közül a mobiltelefonokra 52 százalékkal, míg az okosórákra 48 százalékkal kevesebb keresést regisztrált az Olcsóbbat.hu tavaly, mint 2021-ben. De jelentős volt a visszaesés a tévékészülékek (-40%), a tabletek (-22%), illetve laptopok (-43%) kategóriájában is. A legtöbb háztartási eszköz iránti kereslet is jelentősen visszaesett: mikrohullámú sütőt például 37 százalékkal, tűzhelyet 35 százalékkal, porszívót 28 százalékkal kerestek kevesebben, mint egy évvel korábban.
A korábbi top kategóriákban érzékelhető visszaesés oka az volt, hogy a fókusz más termékkategóriákra helyeződött át, a ,,luxuscikkek” helyett a fogyasztók igyekeztek hatékonyan üzemelő háztartási gépeket vásárolni, mivel ezekkel részben kompenzálni tudják az emelkedő rezsiköltségeket.
Megdráguló energia
A rezsit érintő koranyári döntés számos termékkörben generált komoly konjunktúrát. Sokan kerestek alternatív fűtési megoldásokat, ennek nyomán split klímát 61 százalékkal, hősugárzót 50 százalékkal, kályhákat, kandallókat 83 százalékkal kerestek gyakrabban 2022-ben, mint egy évvel korábban. Szélgenerátorokra 14-szeres, napelemekre közel hatszoros volt az érdeklődés 2021-hez képest, de a láncfűrészek iránt is 173 százalékkal nőtt a kereslet. Sokan cserélték gazdaságosabb fogyasztású, korszerűbb modellre a fagyasztójukat (+317%) is.
Visszaszorultak a karanténtermékek
A lezárásokkal terhelt két év hatalmas lendületet adott az e-kereskedelemnek, amely a 2022-ben bekövetkező válságos időszak nélkül is nehezen tudta volna tartani az előző évek növekedési ütemét.
Az olcsóbbat.hu számos olyan termék kapcsán tapasztalt jelentős keresleti visszaesést, amelyek a járvány időszakaiban slágerterméknek számítottak. Ilyenek voltak különböző szabadidős és sporteszközök (a futópadok iránt 73%-kal, a kondigépek iránt 79%-kal, a varrógépek iránt 65%-kal zuhant a kereslet), de társasjátékokat is 65 százalékkal, hajvágót pedig 63 százalékkal kerestek kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A karantén feloldása viszont láthatóan jót tett a turizmussal kapcsolatos termékeknek, a kézitáskák és bőröndök iránt például 103 százalékkal, több mint kétszeresére ugrott meg a kereslet.
2023-as kilátások
„A következő hónapokban még jó eséllyel nem, de az év derekától újra az infláció mértéke felett nőhet az e-kereskedelem szegmense. A tavaszi hónapokban továbbra is az árérzékenység, a különböző akciós lehetőségek keresése mozgatja majd a vásárlókat, ami a kosárértéket lefelé nyomja még, ezt követően azonban az infláció csökkenésével és a reálbérek ismételt emelkedésével visszatérhet majd az online kiskereskedelem lendülete”
– mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Spanyolországban is elindult a TikTok Shop
Piaci szakértők és kereskedők szerint december 9-én elindult a TikTok…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >A tavalyinál jóval optimistábbak a webáruházak a karácsonyt illetően
A reálbérek újbóli emelkedése jó eséllyel már megmutatkozik az idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >Jótékonysággal tette teljessé az év végét a Rossmann
A Rossmann Magyarország idén is számos rászoruló közösség és intézmény…
Tovább olvasom >