Az e-kereskedelem és a kettős termékminőség áll a fogyasztóvédelem középpontjában az idén
Az e-kereskedelem szabályozása és a kettős termékminőség megszüntetése áll a fogyasztóvédelem középpontjában az idén, de kiemelt feladat maradt a termékbemutatók ellenőrzése is – mondta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fogyasztóvédelemért és infokommunikációért felelős államtitkára kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.
Az államtitkár fogyasztóvédelmi garanciákat sürgetett a robbanásszerűen bővülő internetes kereskedelem szabályozására, egyúttal eredményesnek nevezte az eddigi intézkedéseket. Az érintett internetes vállalkozások együttműködőek, a hatóságok folyamatosan egyeztetnek velük – tette hozzá.
Kara Ákos közölte, hogy a kettős élelmiszerminőség fogyasztóvédelmi szempontból is fontos probléma, ezért összehasonlító vizsgálatokkal igyekeznek kiszűrni a nem megfelelő minőségű élelmiszereket és nem élelmiszerjellegű termékeket.
Az NFM államtitkára utalt arra is, hogy a megtévesztésre – különösen az idősebbek kihasználására – épülő termékbemutatókat új jogszabályokkal (ügyfélszolgálati kötelezettség, ingyenes juttatások reklámtilalma, hitelnyújtási tilalom) sikerült visszaszorítani. A továbbra is működő vállalkozások szigorú ellenőrzésekre számíthatnak, a trükközők ellen a kormány fel fog lépni – hangsúlyozta.
Az államtitkár kijelentette, hogy a fogyasztóvédelmi rendszer változásai az intézményrendszer elérhetőségét, a jogérvényesítés lehetőségét javítják: január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a minisztérium keretein belül működik, a járási hivatalok pedig fogyasztóvédelmi ügyköröket kaptak, valamint továbbítják a vásárlók békéltetőtestületi kérelmét a területileg illetékes szervezethez.
Keszthelyi Nikoletta, az NFM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az internetes vásárlók kiszolgáltatottságának enyhítése érdekében létrehozták a súlyosan jogsértő webáruházak adatbázisát. A kormany.hu oldalon elérhető lista (jogsertowebaruhazak.kormany.hu) február végétől nyilvános és két évig mutatja azokat a vállalkozásokat, amelyek ellen jogerős határozat született.
Ismertette továbbá, hogy a megtévesztő termékbemutatók jelentős része megszűnt ugyan, de megjelentek az orvosi vagy szociális szolgáltatásokat (gyógyszerek, távfelügyelet, stb.) kínáló, valamint a lakásokba, üzletekbe szervezett árubemutatók, ahol a fogyasztó nem élhet az elállás jogával.
Keszthelyi Nikoletta utalt arra is, hogy szeptember óta 31-en jelentkeztek az NFM „Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola” pályázatára, amely azokat az intézményeket díjazza, amelyek alternatív módon támogatják a diákok tudatos fogyasztóvá válását. Az elismerést mostanáig 10 megyében 14 intézmény kapta meg. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Berobbanhat a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Iparági előrejelzések szerint a globális e-kereskedelem előfizetéses modellje évente 50…
Tovább olvasom >Lépett a GVH: versenyfelügyeleti eljárás indul a Temuval szemben
Versenyfelügyeleti eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu online…
Tovább olvasom >Robbanás előtt áll az előfizetéses e-kereskedelem Magyarországon
Iparági előrejelzések szerint a globális e-kereskedelem előfizetéses modellje évente 50…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >