Az ásványvízpiac növekedését a gyártói márkák és a nagyobb hozzáadott értékű termékek térnyerése is előmozdítja
A GfK Hungária Háztartáspanel adatainak tanúsága szerint az ásványvízpiac növekedését a gyártói márkák és a nagyobb hozzáadott értékű termékek térnyerése is előmozdítja, miközben a forgalom a hipermarketekből a kisboltok felé tolódik el.
A 2011. évi csekély mennyiségi visszaesést követően 2012 első kilenc hónapjában ismét növekedett az ásványvíz-értékesítés: mennyiségben 1,5 százalékkal, értékben viszont 7 százalék feletti arányban vásároltak többet a háztartások. Ennek oka nem csupán az infláció. A forgalomból egyre nagyobb arányt képviselnek az olyan értéknövelt termékek, mint például az ízesített vizek, és a gyártói márkák súlya is növekedett a kereskedelmi láncok termékeivel szemben. Egyúttal emelkedett a viszonylag magasabb árszinttel jellemezhető – független és lánchoz tartozó – kisboltok szerepe az értékesítésben, miközben a hiper- és szupermarketek piacrésze csökkent, a diszkontláncoké pedig stagnált.
A vásárolt mennyiségek megoszlásánál még szembetűnőbb a vásárló háztartások vándorlása: míg két éve az év első kilenc hónapjában még a háztartások 48 százaléka vett ásványvizet hipermarketekben, az idén ez az érték csupán 39 százalék. A diszkontok hasonló adata enyhe növekedést mutat, 49-ről 52 százalékra. Ugyanakkor megállapítható, hogy a háztartások jellemzően egyre kevesebb csatornában vásárolják meg a számukra szükséges ásványvizet.
Az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág – éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol a kategóriából –, de a vásárlói bázis a január–szeptemberi adatok alapján 2012-ben még tovább nőhet a megelőző évekkel összevetve. Különösen jelentős az ízesített vizek vásárlókörének bővülése: évente mintegy 5 százalékponttal gyarapodva 2012. szeptemberig már meghaladta a 28 százalékot.
A vásárlói profilokat vizsgálva megállapítható, hogy minden életkori csoport vagy jövedelmi réteg hasonló arányban vásárlója az ásványvizeknek, egyedüli jelentősebb töréspontként a településméret mutatkozik: az 5000 fősnél kisebb településeken 82-83 százalék az ásványvízvásárlók aránya, míg az ennél nagyobb városokban hányaduk körülbelül 90 százalékra tehető. Kizárólag a gyártói márkákat vizsgálva már kimutatható az idősebb korosztályok (40, de még inkább 50 éven felüli háziasszonyok) és a magasabb jövedelmi rétegek, valamint Budapest és az északi országrészek túlsúlya a vásárló háztartások között. A szénsavmentes vizek népszerűsége a településméret és a jövedelem növekedésével arányosan emelkedik, az ízesített változatok vásárlói pedig a fiatalabbak (leginkább a harmincas korosztály) és a kisgyermekes családok köréből kerülnek ki az átlagnál lényegesen nagyobb arányban.
Egy átlagos vásárló háztartás kéthetente szerez be ásványvizet, egy-egy alkalommal 12 liternél nagyobb mennyiséget. A beszerzés mérete erősen függ a beszerzési hely típusától: a legnagyobb a C+C áruházakban (közel 27 liter) és a hipermarketekben (18 liter), míg a szupermarketekben a 9 litert sem éri el. Érdekesség, hogy a független kisboltokban egyszerre átlagosan nagyobb mennyiséget vásárolnak, mint a lánchoz tartozó üzletekben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >