Az árral küzd a halkonzerv

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 12. 03. 19:08

B ár Magyarország továbbra is messze van az európai átlagtól halfogyasztás tekintetében, az egészségesebb táplálkozás lassú térnyerése az elmúlt évek során kedvezően hatott a halak, ezen belül a halkonzervek eladásaira is. Ez a lendület azonban a halkonzervek esetében megtört, és nem csupán a recesszió miatt. A fogyasztói árak ugyanis jelentős mértékben növekedtek a közelmúltban, aminek az elsődleges oka a nyersanyagár emelkedése volt.

Teret nyert az ökoszemlélet

2010 óta a halkonzervek legfontosabb alapanyagát adó tonhalpiac mintegy 18 százalékos áremelkedést élt át, mivel a tengerek, óceánok halállományai csökkenek, a vezető tonhalfeldolgozó vállalatok pedig egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntartható halászati módszerekre.

A Bolton Alimentari az első vállalatok között volt, akik elkötelezték magukat az ügy mellett, tudjuk meg a cég Rio Mare márkájának hazai forgalmazójától. Papp Krisztina, az IN-FOOD 2000 Kft. marketing- és sales asszisztense elmondja, hogy a Bolton Alimentari 2009-ben alapító tagja volt az ISSF-nek. Ez egy olyan globális szervezet, amelynek elsődleges célja a tonhalállományok hosszú távú megőrzése, fenntartható halászata, és támogatják az ökoszisztéma védelmét.

– A Bolton Alimentari 2011-ben fogalmazta meg először a társadalmi felelősségvállalásról szóló riportját. A riport kézzelfogható eredménye, hogy a termékek eredete egy kódszám segítségével nyomon követhető – emeli ki Papp Krisztina.

Többet visznek az olcsóból

Részben tehát világpiaci okokból, és persze természetesen a vásárlóerő gyengülése miatt is, a hazai halkonzervpiac árérzékenysége fokozódott. Igen magas a promóciós eladások aránya, és erősödött az alsó árkategória súlya.

– Míg a válságot megelőző években lassú keresletnövekedés mutatkozott az olyan magasabb minőséget képviselő halkonzervek irányába, mint például a heringfilé, makrélafilé, ízesített halkonzervek, tonhaltörzs, olívaolajjal készített halkonzervek, addig az elmúlt években ez a növekedés megállt – állapítja meg Záhorszki Márta, a Del Pierre Central Europe Kft. Import Managere. – Megfigyelhető, hogy egy-egy akció során az alacsonyabb árfekvésű halkonzervekből jóval több kerül a kosarakba. A legkeresettebb halkonzerv-kategóriákra, mint a szardínia és a sprotni, ez az árérzékenység fokozottan igaz.

Az előbbieknél magasabb árfekvésű tonhalkonzervek esetében a gyártók – a vásárlásra ösztönzés érdekében – rendszeresen kínálnak multipack összecsomagolásokat. A Del Pierre Central Europe Kft. például a Twist tonhaltörzs 3+1 összecsomagolásának sikerén felbuzdulva döntött úgy, hogy bevezeti Twist tonhaltörzs 2×80 g termékeit két ízben (napraforgóolajban és natúr lében).

Alapigény lett a tépőzár

Csomagolás tekintetében nagy változás nincs, mondja Varga Tibor, az izlandi haltermékeket is forgalmazó Hamé Hungária Kft. értékesítési vezetője. Továbbra is a pléhdobozos termékek a legnépszerűbbek, különféle (125, 170, 185 grammos) méretekben.

– Tépőzáras, kényelmi termékké váltak a halak is, ma már a vevők igénylik ezt az egyszerű kibonthatóságot lehetővé tévő megoldást. Szinte nincs is már tépőzár nélküli termékünk – hangsúlyozza Varga Tibor. – Emellett fontos a dizájnosabb csomagolás is: a termékek nemcsak pléhdobozban vannak, hanem plusz papírdobozban, amit jobban lehet színezni, dekorálni, márkaépítésre használni.

A cég több innovációs lehetőséget is mérlegel: termékvonalon például makrélák, tőkehalmáj bevezetését; valamint a saját márka piacon való megjelenését igényes termékekkel.

– Ami viszont már biztos: lesz egy új márkánk, amely alá több termékcsoport is tartozik. Ez a Vasco da Gama – árulja el az értékesítési vezető. – Új márkánk esetében a hangsúly a minőségen van, figyelembe véve a piaci lehetőségeket. Bár „extra” marketingakciót nem tervezünk, az egyes hálózatoknál árakciók és másodlagos kihelyezések lesznek.

A karácsony is kiemelt időszak

A Rio Mare tonhal­konzerv­márka hosszú évek óta piacvezetői pozícióban van. Csorba Balázs, az IN-FOOD 2000 Kft. kereskedelmi igazgatója szerint ennek három összetevője van. Egyre nagyobb hangsúlyt kap az egészséges táplálkozás, másrészt pedig a fogyasztók számára egyre fontosabb a megfelelő ár-érték arány, amely inkább a közép-, mint a felsőkategóriát gyengíti. Harmadrészt a Rio Mare mindig is nagy hangsúlyt fordított az egészséges tonhal és az olasz életérzés népszerűsítésére.

A Bolton Alimentari és az IN-FOOD 2000 Kft. folyamatosan keresi az ígéretes innovációs lehetőségeket. Úgy látják, a magyar piacon tovább lehetne szélesíteni a prémium tonhaltermékek választékát, ezért idén az Insalatissime család bővítésével erősítették a Rio Mare márkát: a mexikói, babos, kukoricás ízek mellé bevezettek egy új, tésztát is tartalmazó változatot.

– Nagy hangsúlyt fektettünk az integrált marketingkommunikációra – mondja Csorba Balázs. – Reklám-, pr-kampányainkat az értékesítési promóciókkal összhangban terveztük meg. Kommunikációs eszközeink között megtalálhatók az online és offline csatornák és közvetlenül az eladást ösztönző sales promotion eszközök, úgymint nyereményjátékok, bolti kóstoltatás. Bár a tonhaltermékek fő szezonja a nyár, a karácsonyi időszak is nagyon fontos számunkra, mert a tonhalkonzervből készült hideg ételek kiváló előételként szolgálnak az ünnepi menübe.
Az ünnepi időszakban a vásárlókat az üzleteken belül szeretnénk elérni, ezért attraktív displayeket helyezünk ki. Ez kiváló lehetőség a brand kommunikációja szempontjából is.

A Rio Mare ernyőmárka egy olyan termékcsaláddal is rendelkezik, amely nagyon népszerű a szilveszter előtti promóciós időszakban. Ez pedig a Rio Mare PATÉ snack. Ez egy ötféle ízvariációban kapható tonhalpástétom, amelynek segítségével gyorsan készíthetők ízletes vendégváró falatkák.

A Del Pierre Central Europe Kft. széles választékkal rendelkezik a halkonzervek és a hűtött halkészítmények szegmensében.

– Sajnos, jelenleg a forgalmazók energiájának nagy részét leköti az egyre gyakoribb alapanyag-problémákból fakadó gyártói áremelések érvényesítése a kereskedelemben, illetve az árszintek stabilizálása a következő egy évben, hogy ne legyen további mennyiségi visszaesés a piacon – szögezi le Záhorszki Márta. – Ezek mellett azonban
látunk lehetőségeket további innovációkra új ízek és kiszerelések bevezetésén keresztül, illetve továbbra is kínálunk in-out jelleggel a megszokott kiszerelésnél nagyobb – azonban árban ahhoz közel álló – csomagolású termékeket.

Bár a december elsősorban az élőhal-vásárlás időszaka, mégis jó néhány tengeri halkészítmény esetében tapasztalható télen magasabb forgalom, tudjuk meg az Import Managertől. Ilyen például a tőkehalmáj, illetve a kaviár és a kagyló.

– Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, a fogyasztói igényeknek megfelelően szervezzük meg marketingaktivitásunkat az ünnepi időszakra különböző áruházi aktivitások formájában – mondja Záhorszki Márta.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink