Az aranynál is jobb befektetésnek bizonyult a bor

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 06. 20. 13:25

Talán kevesen gondolták volna, de az elmúlt évek egyik legjobb befektetése a bor volt, hiszen a minőségi – főként francia – borok vásárlásával az elmúlt években nagyobb hozamot lehetett elérni, mint a kötvényekkel, részvényekkel, vagy akár az elmúlt évtized egyik legsikeresebb termékével, az arannyal.

A főként Bordeaux-i minőségi borokból összeállított borindexek az elmúlt 5 év során átlagosan évi 20 százalék feletti emelkedést mutattak. Mivel a bor már egyre kevésbé csak egy luxus élvezeti cikk, és mindinkább befektetési eszközként is szolgál, Londonban már létrejött egy bortőzsde, a piacon pedig már számos bor befektetési alapot is találni. Noha a kilátások kedvezőek, részint az egyre növekvő ázsiai kereslet miatt, a bor, mint befektetési eszköz számos sajátos kockázattal rendelkezik.

A boroknál nagy értéket képviselnek a régi, híres és jó évjáratú borkülönlegességek, de mellettük a jó minőségű, neves borok ára is gyors tempóban emelkedett. A minőségi, jó borok értékét elsősorban az adja, hogy az idő előrehaladtával kínálatuk egyre csökken, a borok 90 százalékát például az előállításukat követő első évben elfogyasztják, miközben a luxuscikkek iránti kereslet egyre nő.

A borok kereskedésére ideális platformot biztosít a londoni online bortőzsde. A Liv-ex néven futó piac számos borindexet is létrehozott az elmúlt évtizedben. Köztük a legátfogóbb a Liv-ex Fine Wine 500 index, amely a Liv-ex piacán kereskedett 500 – főként Bordeaux-i – bor árát tükrözi, idén májusig tartó 12 hónap alatt 26 százalékot emelkedett, míg 2006 májusa óta 134 százalékkal került feljebb. A havonta kalkulált index kosarában olyan borok szerepelnek, amelyek erős másodlagos piaccal rendelkeznek. Bár az indexben szereplő borok többsége – 64 százaléka – Bordeaux-i vörösbor, mellette található még Burgundy, Champagne-i, olasz és egyéb térségekből származó bor is (magyar azonban nem).

A kedvező múltbeli teljesítmények mellett a kilátások is ígéretesnek tűnnek, hosszú távon ugyanis további keresletnövekedésre számítanak a szakértők. Jelentős keresletnövelő hatást jelent, hogy a korábban jellemzően európai és észak-amerikai fogyasztók mellett 2009 óta megjelentek az ázsiai vásárlók is. Kínában és a távol-keleti régióban rendkívüli gyorsasággal nő a milliomosok száma, akik szívesen áldoznak luxuscikkekre, például minőségi borokra. Korábban a főként európai vásárlókból álló kereslet éppen fel tudta szívni az új borokat, a hatalmas kínai vevősereg azonban hatalmas nyomást helyezett az árakra. Az ázsiaiak körében különösen a Bordeaux-i Lafite borok népszerűek (az 1869-os Château Lafite Rothschild három üvege darabonként 232 ezer dollárért kelt el Hongkongban, rekord áron), amit különböző érvekkel igyekeznek magyarázni, a legegyszerűbb oka azonban a típus nevéken könnyű kiejtése lehet – mondta a Sotheby’s ázsiai bor szektorának vezetője, Robert Sleigh. A hatalmas ázsiai – főként kínai – keresletnövekedést többen már egy borpiaci buborék kialakulásának jeleként értékelik. Az európai magán-kereslet 35 százaléka spekulatív jellegű, amely nagyrészt a kínai továbbértékesítésre játszik – írja a portfolio.hu.

Kapcsolódó cikkeink