Az árakat, de a minőséget is figyelik a kismamák
Mára talán még aktuálisabb az állítás: szemünk fénye a gyermek. A gyermekvállaláshoz kötődő termék- és szolgáltatástömeg a babák és mamák kényelmét, biztonságát, jó közérzetét szolgálják rengeteg elképzelhető és elképzelhetetlen módon.Természetesen vannak a babázásnak elengedhetetlen kellékei is, mint például a pelenkák.
Kardos Ildikó, a Libero márkamenedzsere elmondása alapján az eldobható pelenkák története az 50-es évek közepén kezdődött. Az addig használt textilpelenkával járó időigényes feladatok és a gyakori bőrirritációs problémák eredményezték ennek az új termékkategóriának a megszületését. Európai elterjedésükben és sikerükben az SCA nagy szerepet játszott Libero termékeivel.
Az azóta eltelt több mint 50 évben a technológia folyamatos fejlődésével egyre újabb és újabb fogyasztói elvárásoknak kellett megfelelni. A jó nedvszívó képesség, majd a „szivárgásmentesség” után a legújabb trend a rugalmasság. Az első két szempont közben alapvető termékjellemző lett.
Fő jelszó a rugalmasság
A Libero legújabb termékfejlesztését, az úgynevezett rugalmas oldalgumírozással rendelkező pelenkáját 2008 júniusában vezette be. A fejlesztésnek köszönhetően még rugalmasabb lett a tépőzár és a derékgumírozás, így megfelelő illeszkedést és mozgásszabadságot biztosít a babáknak. A Pampers Active Baby with Strech pelenkaújdonsága szintén a baba testéhez alkalmazkodó, rugalmas oldalsó részt ígéri.
Tóth Judit, a Huggies márkamenedzsere szerint a piac specialitását az adja, hogy a vásárlói kör átlagosan 3 évente teljesen lecserélődik, hiszen a babák szobatisztává válnak. Így mindig újabb és újabb anyukákat kell megnyerni rendszeres vásárlónak. Ezért a baba-mama magazinokban folyamatosan megjelenik a Huggies.
A nagyobb pelenkagyártók időről időre áttervezik a pelenkák külsejét, hogy még csinosabb, „babásabb”, vagy éppen szuper trendi legyen. Ilyen például a 2008-as Libero tavaszi–nyári kollekció is, amelyet egy Svédországban felkapott fiatal divattervező, Karolina Kling tervezett.
Új szegmens az eldobható alátét
A pelenkakategória két fő szegmensre osztható: a nagy volument jelentő, tépőzárral rögzíthető pelenkanadrágokra és a nadrág- vagy bugyipelenkák drágább árfekvésű, profitgeneráló csoportjára. Speciális igényt elégítenek ki az úszópelenkák vagy a bilire szoktató pelenkák.
Kialakulóban van egy új szegmens is, az eldobható pelenkázó alátét, ami a kényelmes, higiénikus és biztonságos pelenkacserét hivatott elősegíteni. A Libero idén nyáron lép piacra ezzel a termékkel, kezdetben az Up&Go nadrágpelenkákra csomagolva ajándékként teszik lehetővé a fogyasztók számára a kipróbálást.
Sándor Judit, az SCA trade marketing menedzsere összefoglalása szerint a kereskedelmi láncok saját márkás pelenkái és törlőkendői már a piac egyharmadát képviselik, a következő kétharmadot pedig fej fej mellett a két vezető márka uralja. A választékkialakításkor mindezek mellett érdemes még figyelembe venni, hogy a drogériák és a hipermarketek együttesen összesen több mint a forgalom négyötödét adják mind mennyiségben, mind értékben (forrás: Nielsen, 2008. március–április). Mivel ennyire ebben a két csatornában koncentrálódnak a vásárlások, ezért itt még a szűkebb vásárlói kör igényeit kielégítő termékeket is érdemes széles választékban tartani.
A méretek tekintetében óvatosan kell bánni a beszerzési arány meghatározásakor. Mivel jellemzően a maxi – vagy a márkák között egyre egységesebb számkódolás szerinti 4-es – mérettartományban (kb. 7–18 kg) vannak a legtovább a kisgyermekek, ezért ebből fogy a legtöbb pelenka, ez a méret elengedhetetlen eleme még a legkisebb boltok szortimentjének is.
Pelenkaárak fejből
A pelenka nem olcsó termék, a családi költségvetés nagy részét leköti, főleg eleinte, amikor még napi 7-8 darab is elfogy. Sokan akkor próbálják csak ki a drágább pelenkákat, ha éppen akciós, és az akció lejártakor visszatérnek az olcsóbb pelenkákra, még akkor is, ha elégedettek voltak a drágább minőségével. Az akciók folyamatosan „lázban tartják” az anyukákat. Egymásnak adják a híreket, hogy hol, mekkora kedvezménnyel vásárolhatók meg az egyes pelenkák.
Jellemzően az anyukák fejből tudják a pelenkák darabárait. Az olcsóbb, gyengébb minőségű, nem márkázott termékek iránti kereslet valószínűleg csökkenni fog a prémium minőségű saját márkás termékek térhódításának köszönhetően. A márkázott termékek eladást növelő lehetőségeinek sorában éppen ezért az árakciók és a különböző eladáshelyi eszközök alkalmazása kap nagyobb hangsúlyt.
A Huggies szakembere szerint az árakciók és az összecsomagolások a legkeresettebbek, bár ez utóbbit a hipermarketekben nehéz megvalósítani. Az anyukák szeretik a garantált ajándékos nyereményjátékokat is. A Huggiesnak jelenleg is folyamatban van az úszópelenkákra országos fogyasztói promóciója, melyben felfújható strandajándékokat kapnak az akcióban részt vevők. Célkitűzése, hogy minél többen próbálják ki és használják a Huggies Little Swimmers úszópelenkákat.
A Libero életében a lojalitás építése és erősítése fontos része a marketingstratégiának ugyanúgy, mint a fogyasztók megfelelő termékismeretének erősítése. A Libero Klub jól működő rendszer már évek óta, ahol nyomon követik a klubba jelentkező babák növekedését, megfelelő méretű termékmintával látják el a szülőket, és gondozási tanácsadással is segítik őket. A fogyasztók aktivizálására, illetve a visszajelzések begyűjtésére a www.libero.hu honlap ad lehetőséget.
Dinamikus babaápolók
Radajkovics Zita, a Sara Lee Hungary zRt. trade marketing menedzsere elmondása szerint, a babaápolás kategóriájába a fürdetők, samponok, testápolók, krémek, hintőporok és bizonyos gyártók szegmentálásában a popsitörlő kendők tartoznak.
A pelenkákhoz képest nagy különbség, hogy a fogyasztói célcsoport kitolódik, általánosságban egészen a kisgyermekkor végéig: általában 6 éves korig használják ezeket a termékeket, sőt a fürdetőket, samponokat még tovább is. A babaápolás kategóriában a Johnson & Johnson piacvezető, a magyar Gabi márka pedig erős második (forrás: Nielsen, 2008. május–június).
A Gabi 40 éve van jelen a hazai piacon. A termékek csomagolását, összetételét folyamatosan fejlesztik, a legmodernebb fogyasztói elvárások szerint alakítják.
Éves szinten értékben folyamatosan növekszik ez a kategória. A krémek és fürdetők, valamint a legdinamikusabban fejlődő popsitörlők is két számjegyű növekedést tudnak felmutatni. A baba születése után az első 3 hónapban inkább gyógyszertári termékeket használnak az anyukák, és csak utána kezdik próbálgatni a kereskedelemben kapható márkás kínálatot.
A Gabi szorosan együttműködik a Heim Pál gyermekkórházzal, így termékeiket a kórház ajánlásával árusítják. A közös fejlesztőmunka eredménye az ősztől a polcokra kerülő Sensitive popsitörlő kendő, amely cink-kenőcs összetevőt is tartalmaz, így fokozottan véd a pelenka által okozott kiütések ellen, és már csecsemőkortól használható. A fogyasztókkal történő interaktív kapcsolattartás a Gabi Mami Klubon keresztül valósul meg az interneten.
A babaápolás-kategóriában a hipermarketek és a drogériák mellett a gyógyszertárak is fontosak. Ám a kisebb boltokban is lényeges, hogy a vásárlói kör által keresett árszinten fürdető, sampon, popsivédő krém és törlőkendő is rendelkezésre álljon. Az árengedmények mellett a duópakkokhoz csomagolt ajándékok a leghatásosabbak. Törlőkendőben a duó- és quatropakkok a legsikeresebbek.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >