Az áprilisi esés után májusban kissé nőtt a GKI konjunktúraindexe
A GKI konjunktúraindexe májusban ugyan emelkedett áprilishoz képest, de így sem érte el márciusi szintjét. Ezen belül az üzleti várakozások májusi javulásuk ellenére ugyancsak rosszabbak maradtak a márciusinál. A fogyasztói várakozások pedig áprilishoz képest is romlottak májusban. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint azonban a tavaly őszi mélyponthoz képest a cégvilág és a lakosság is kevésbé pesszimista.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az üzleti szférán belül májusban az építőipar kivételével minden ágazat várakozásai kisebb-nagyobb mértékben javultak. Az ipari bizalmi index az áprilisi jelentős csökkenés után visszaemelkedett márciusi szintjére. Jobb lett az elmúlt időszaki termelés, a rendelésállomány és a készletek megítélése, kedvezőbbé váltak a termelési kilátások. Csak az exportrendelésekről alkotott vélemény romlott kissé.
A kereskedelmi bizalmi index ugyan kéthavi csökkenés után májusban nyolchavi csúcsára emelkedett, de az építőipar után továbbra is ez az ágazat messze a legpesszimistább. Az eladási pozíció megítélése közepes, a rendelésállományé jelentősen javult, s a készletekről alkotott vélemény is kissé kedvezőbb lett. A szolgáltatói bizalmi index májusban kissé emelkedett, ami az általános üzletmenet és a forgalmi várakozások javuló megítélésének köszönhető.
Májusban az üzleti szférában megállt az áremelési törekvés fél éve tartó jelentős fékeződése. Leginkább a kereskedelemben erősödött az áremelési szándék, ez azonban így is sokkal kisebb a korábbinál. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése némi hullámzás mellett az üzleti szférában és a lakosság körében is hetedik hónapja javul, az őszi-téli nagy javulás azonban jelentősen vesztett erejéből.
A GKI fogyasztói bizalmi index a február–márciusi jelentős emelkedést követően áprilisban, majd májusban is csökkent. Májusban a lakosság saját jelenlegi pénzügyi helyzetét az áprilisban mértnél valamivel, a következő évben várhatót jelentősen rosszabbnak érezte. Májusban romlott az emberek nagyértékű fogyasztási cikkekre költhető pénzükről alkotott véleménye is. Kissé rosszabb lett a jelenlegi megtakarítási helyzet megítélése is, a következő 12 hónapra vonatkozó viszont kissé javult az áprilisihoz képest. //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >