Az akciókat és promóciókat főként a női vásárlók keresik
Úgy demográfiai csoportonként, mint időben változnak a vásárlók elvárásai hétköznapi bevásárlásaik helyszíneivel szemben – ezt mutatják a GfK Hungária Shopping Monitor 2011-2012 tanulmány eredményei. Legfontosabbnak a széles választékot, jó árat és a minőséget tartják. A márkás termékek iránt főként a fiatalok érdeklődnek, az akciókra pedig elsősorban a nők, a kevésbé tehetősek és a nyugdíjasok csapnak le. 45 év fölött a bankkártyás fizetés lehetőségét alig igénylik a vevők.
A vásárlók évek óta a termékek minőségét és frissességét, árszínvonalat és választékát nevezik meg leginkább mérlegelendő szempontokként élelmiszerüzlet kiválasztásánál. Ám az általuk leggyakrabban felkeresett bolt fő előnyeinek felsorolásakor egyetlen olyan lánc sem volt, ahol a három fenti tényező közül a jó minőség kapta volna a legtöbb említést – a választék és ár mellett inkább az üzlet közelsége játszik fontos szerepet a vásárlási döntés meghozatalában.
A boltválasztást befolyásoló tényezőket vizsgálva némi eltérés tapasztalható az egyes demográfiai szegmensek között. A magasabb jövedelemmel rendelkezők számára az átlagosnál nagyobb jelentőséggel bír a márkás termékek kínálata, a választék nagysága, az üzlet által nyújtott kiegészítő szolgáltatások elérhetősége, a bankkártyás fizetés lehetősége és a parkolási körülmények. A márkás termékek kínálata annál nagyobb szerepet játszik a döntésben, minél fiatalabb a megkérdezett. A bankkártya-elfogadás jelentősége a 45 évnél idősebbek körében számottevően alacsonyabb az átlagnál, a kiegészítő szolgáltatások és az akciók, promóciók iránt pedig a nők érdeklődnek leginkább.
Az üzletválasztás szempontjainak fontossága időben is változott. Az akciók, promóciók jelentősége a válság kezdetét követő évben, 2009-ben jelentősen megnőtt, ettől kezdve pedig nagyjából változatlan. „Az üzletek kinézete a 2006. évi és az azt megelőző időszakokhoz képest az elmúlt három évben látszólag kevésbé játszott szerepet a vásárlás helyének kiválasztásában – jelentette ki Kui János, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának menedzsere. „Ennek hátterében véleményünk szerint az áll, hogy a modern kereskedelmi csatornák terjedésének és a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a legtöbb bolt a belső kialakítást illetően egységes, a korábbinál magasabb színvonalat nyújt” – magyarázta a szakember. A 2010. évhez képest a vásárlók látszólag egyre kevésbé igénylik a kiegészítő szolgáltatások és a márkás termékek kínálatát, illetve azt, hogy az adott üzletet tömegközlekedéssel el lehessen érni.
Az akciók, árengedmények vonzereje a válság hatására jelentősen megnőtt, 2009 óta fontosságuk megítélése változatlan. Jelentőségüket alátámasztja, hogy a vásárlók többsége – főként a nők, a nagycsaládosok, a nyugdíjasok és a diszkontok törzsvásárlói – kifejezetten keresi az üzletben azt az akciót, amelyről korábban tudomást szerzett. Tudatos vásárlói magatartásra utal, hogy a vevők több-kevesebb rendszerességgel összehasonlítják az akciós árakat a nem akciós árakkal, illetve a különböző márkák árainak összevetése is gyakori.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >