Az ajándékon nem spórolnak a pralinévásárlók sem
Az erős márkák csak jelentős marketingmunkával tudják őrizni pozícióikat a szerkezetében keveset változó pralinépiacon. A diszkontok ugyanis saját márkáikkal sikeres üzletpolitikát folytatnak ebben a kategóriában. Az év végi szezonra minden gyártó kettőzött erőfeszítéssel készül: ízekkel, csomagolással, és a trade marketing széles eszköztárával.A megszorítások hatására behúzta a féket a pralinépiac is: növekedési üteme vészesen lecsökkent, a stagnálás felé halad.
– Az egyes szegmensek közötti arányváltozásokat elsősorban az új termékek bevezetése mozgatja, és mivel minden szegmensben voltak új termékek, ezért azok aránya jelentősen nem változott az elmúlt egy évben. A piaci adatokból az látható, hogy a nagy márkák tudják tartani a piaci részesedésüket, de ehhez erős marketingtámogatás szükséges. Igazából az új termékek tudnak csak növekedést hozni, vagy olykor ellensúlyozni az alaptermékek csökkenő forgalmát – mondja Seregi György kereskedelmi igazgató a Bonbonettitől.
Önkényeztetés olcsóbban
Pászti Balázsnak, a Szamos Marcipán tanácsadójának megítélése szerint a csokoládékultúra az elmúlt öt-hat évben rendkívül sokat fejlődött. A fogyasztó termékválasztásával egyre inkább stílusát, ízlésvilágát mutatja kifelé. Az a praliné díszdobozban, amit ajándékként adnak át, kicsit a névjegyük.
– Egy prémiumot gyártónak szomorú jelenség, hogy sokkal többet nassolunk, mint amennyit ajándékozunk. Az önkényeztetésre szánt termékeink körében sajnos tetten érhető az olcsóbbra cserélés kényszerűsége, így szinte hiába a másik oldali növekedés – állapítja meg a szakember.
– A kategórián belüli arányeltolódásokat inkább a márkák aktivitásai befolyásolják. Mono pralinét inkább magunknak veszünk, vagy annak, akinek jobban ismerjük az ízlését, a vegyes ízűekkel pedig biztosra mehetünk, akár ismeretlen megajándékozott esetében is – mondja Gémes Andrea, a Storck Hungária trade marketing menedzsere.
Álruhában jól fogy a PL
Eladási csatornák tekintetében egyre nagyobb az előnye a modern, nagy alapterületű üzlettípusoknak.
– A praliné többnyire tervezett vásárlás során kerül a kosarakba. Ez pedig általában a modern csatornákban valósul meg. A kereskedelmi márkák is erősödést mutatnak. Különösen azok, amelyekről sokszor nem is tudja a fogyasztó, hogy azok – egészíti ki a képet Gémes Andrea.
Pászti Balázs szerint a pralinéeladások jó ideje tartó növekedéséhez nem kis mértékben járulnak hozzá a modern kereskedelmi csatornák. Kiemeli a hazánkban terjeszkedő két német diszkontláncot: mindkettő saját márkás pralinéit neves hazai, illetve európai gyártó gyártja.
– Nem is annyira a gyártó a fontos, hanem az, hogy ezen csokoládék minőségével – bár ezt legkevésbé értem a pralinéra – bizony nem kell szégyenkezniük – mondja Pászti Balázs.
A Szamos tanácsadója egy másik érdekes jelenséget is megemlít:
– Nem tett jót az alkohol tartalmú desszerteknek az idén meghirdetett zéró tolerancia sem, mert az emberek azt hiszik, hogy az ezekben fellelhető alkohol egy darab elfogyasztása után már kimutatható. Ennek hatása egyértelműen érezhető a benzinkutaknál, ahol az autós nem veszi meg mondjuk a konyakmeggyet, amit korábban elnassolt útközben.
Konyakmeggy és marcipán
Ebben a termékkategóriában is fontosak az új innovációk, azok tudják igazából a forgalmi növekedést generálni. Ebbe beletartoznak az új csomagolási egységek, új ízesítések és új szezonális termékek is, amit a legtöbb nagy gyártó igyekszik kihasználni a maga javára.
– A Bonbonetti esetében a múlt év végén bevezetett Bonbonita Dark Selection prémium desszert és a Cherry Queen Marcipánkrémes konyakmeggy desszert hozott forgalmi növekedést ebben az évben – idézi vissza Seregi György. – A Cherry Queen márka esetében most év végére új, szebb csomagolással és új, különleges ízekkel jelenünk meg a piacon.
A Bonbonetti új marketing-mixet állított össze az év végi szezonra. Többet fognak a vásárlások helyszínén, a boltokban vagy azok közelében reklámozni, és új eszközöket is kipróbálnak. Természetesen, csakúgy, mint a korábbi években, szezonális csomagolásokkal és kihelyezésekkel is készülnek a megnövekedett fogyasztói igények kielégítésére.
Grillázs csizmában
A Storck Hungária Kft. sikerét mindig is az állandóságra, megbízhatóságra alapozta. Kínálatában mind a mono (Toffifee), mind a vegyes pralinék (Merci) kedvelőinek kínál választást.
– Az ajándékozási alkalmak szempontjából erősnek mondható karácsonyi és húsvéti szezonokon túl arra törekszünk, hogy az év más időszakában további szezonokat teremtsünk – mondja Gémes Andrea. – Gondolunk ezalatt a már-már hagyományosnak mondható iskolakezdés időszakára, valamint a hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Halloween ünnepére. Az innovációt abban látjuk, hogy az alkalmakhoz illő, dekoratív, figyelemfelkeltő kihelyezéseket létesítünk a szupermarketekben és a hipermarketekben.
A Storck idén is az eddig megszokott tv-kampányokkal támogatja a Merci és Toffifee pralinékat. A cég az idei szezonra is jelentkezik szezonális termékkínálatával, amely nagyrészt visszaalakítható termékeket tartalmaz, így nem kell a kereskedőnek nagy rizikót vállalnia.
– Újra kaphatók lesznek a különleges karácsonyfa és csillag alakú dobozba csomagolt Merci Petits pralinék, valamint az idei szezon újdonságaként debütál a Merci Crocant is – árulja el a részleteket a trade marketing menedzser. – A Merci Crocant Merci csokoládéval bevont finom grillázsdarabokat rejt elegáns arany csomagolásban; az alkalomhoz illeszkedve csizma formájú dobozban.
Mélyzöld és beige
A Szamos egy kétéves, átfogó innovációs folyamat után bizakodva várja a szezont. Megújulva, az eddiginél is elegánsabb külsővel jelentek meg tavasztól folyamatosan desszertjei és pralinéi.
– A hagyományos dobozaink specialitása a teljesen azonos méret és a mélyzöld színvilág. Ezen belül a tartalomra – trüffel, rózsadesszert, meggydesszert vagy narancsív – a beige alapszínű széles szalag utal. Ez a szalag cserélhető vagy egészíthető ki alkalomra, karácsonyra – mutatja be a csomagolást Pászti Balázs. – A teljesen új tervezésű, anyagában, szerkezetében, külső jegyeiben abszolút prémium display módot ad az új logó hangsúlyos bemutatására, az új arculat mögött egységesített termékek összképének méltó megjelenítésére. Együtt lesz ezeken a háromféle szaloncukor, a díszdobozok választéka, és a sátordobozos termékek sora.
A marketingen belül kiemelten fontosnak tartják kereskedőpartnereink elérését a szaklapokon keresztül.
– A fogyasztót egy szolid, de látványos citylight-kampánnyal és a nyomtatott sajtó, elsősorban magazinok használatával érjük el – említi meg a tanácsadó. – Rádiók-ban szpotok helyett tartalmasabb PR-beszélgetésekben adunk hírt a Szamos új arcáról. Az online média használata sem marad ki.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >