Az AI lehet a fenntartható költségcsökkentés kulcsa

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2025. 06. 05. 12:09

A növekvő költségek és a mind kiélezettebb verseny egyre komolyabb nyomásként nehezedik a kiskereskedőkre. A Boston Consulting Group és az Inverto elemzése szerint az AI alkalmazása a közvetlen beszerzésben akár 5%-os, míg a közvetett beszerzésben 15%-os megtakarítást is hozhat, de az AI-jal összefüggésben az alapvető vállalati folyamatok és a működési területek is újragondolhatók. A mesterséges intelligencia nemcsak költséghatékonyabbá, de agilisabbá és ellenállóbbá is teheti az ágazatot.

A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

Az elmúlt évek gazdasági bizonytalansága a kiskereskedelem piaci feltételeit alapjaiban változtatta meg: a magas infláció az ellátási lánc egészében költségnövekedéshez vezetett, a fogyasztókat spórolásra kényszerítette, és a versenyt tovább fokozta. E kihívások okán jelenleg szinte mindenhol a költségcsökkentés és az árrés biztosítása áll a figyelem homlokterében. A beszerzési és feldolgozási költségek csökkentése és a versenyképesség növelése érdekében számos kiskereskedő fokozott mértékben támaszkodik a mesterséges intelligenciára, aminek révén a közvetlen beszerzési költségek akár 5%-kal is csökkenhetnek – állapítja meg a Boston Consulting Group (BCG) és az Inverto új „Handel im Wandel” című jelentésében. A közvetett beszerzés és a folyamatok hatékonysága tekintetében a tanácsadócég még ennél is nyilvánvalóbb optimalizálási potenciálra derített fényt.

A mesterséges intelligencia révén a közvetlen beszerzési költségek akár 5%-kal is csökkenhetnek

Jobb tárgyalási pozícióhoz segíthet

Marcus Kroth
partner,
kiskereskedelmi szakértő
BCG

– A kiskereskedelemben a költségek csökkentésének legfontosabb eszköze a közvetlen beszerzés optimalizálása – állítja Marcus Kroth, a BCG kiskereskedelmi szakértője és partnere. – A kiskereskedelmi forgalom 60-75%-át az áruköltség teszi ki, ezért ezen a területen már egy alacsony százalékos megtakarítás is jelentős hatással van a bevételekre.

Tovább nehezíti e potenciál kiaknázását az, hogy a beszerzés követelményei az elmúlt években jócskán megváltoztak: a hagyományos tényezőkön – az áron, minőségen és elérhetőségen – túl a kereskedőknek ma már olyan szempontokat is figyelembe kell venniük, mint a fenntarthatóság és a tőkelekötés.

Számos beszerzőnek azonban nem állnak rendelkezésére az optimális tárgyalási pozícióhoz szükséges adatok: a megkérdezett beszerzők közel háromnegyede (72%) szeretné, ha több ténnyel és számadattal tudná érvelését ilyen alkalmakkor alátámasztani. Hasonlóan sokan számoltak be arról is, hogy nem rendelkeznek mélyreható következtetések és adatokon alapuló érvek megfogalmazásához szükséges elemzői készségekkel.

Marcus Kroth hozzáteszi:

– Megoldást jelenthet erre, ha a működési területek éles elhatárolása helyett azokon átívelő együttműködés alakul ki, és a digitális, mesterséges intelligencián alapuló eszközök – mint amilyen az alapanyagárak automatizált nyomon követése – is támogatást nyújthatnak a beszerzőknek azáltal, hogy biztosítják az eredményesebb tárgyaláshoz szükséges információkat és összehasonlító adatokat.

Ezen túlmenően az AI hatékony tárgyalási stratégiákat is ajánl, segítve a beszerzőket például a kommunikáció finomításában és a megfelelő hangnem eltalálásában, legyen szó e-mailről vagy más üzenetváltásról. Ez különösen hasznosnak bizonyulhat a kisebb, gyakran elhanyagolt beszállítók bevonásában, ami sok esetben sikeresebb megállapodásokat eredményezhet.

A legnagyobb javulás akkor érhető el az AI alkalmazásával, amikor a vállalatok egész üzleti területeket alakítanak át

Az AI a közvetett költségeket csökkentheti

A közvetlen beszerzés mellett a közvetett költségekben is számottevő megtakarítás érhető el az AI bevetésével. Számos vállalatnál csak korlátozottan átláthatók a nem árukhoz kapcsolódó – így logisztikai, IT, vagy éppen létesítménygazdálko­dási – kiadások.

Simone Hilbring
ügyvezető igazgató
Inverto

Simone Hilbring, beszerzési szakértő, az Inverto ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy az ilyen „nem továbbértékesítésre szánt árukban” rejlő megtakarítási potenciált a cégek gyakran alábecsülik.

– A közvetett beszerzés számos lehetőséget kínál a sokszor szükségtelen kiadások csökkentésére. A siker szempontjából azonban döntő fontosságú az erőforrások következetes optimalizálása – teszi hozzá a szakember.

A mesterséges intelligenciával támogatott elemzések lehetőséget adnak az indirekt költségek pontosabb irányítására azzal, hogy rejtett megtakarítási lehetőségeket tárnak fel, és alternatív beszerzési stratégiákat javasolnak. Simone Hilbring úgy véli, hogy a stratégiai tenderkiírások, a digitális beszerzési platformok, a beszállítók szisztematikus értékelése és a célzott eszközök alkalmazása akár 15%-kal is csökkentheti a költségeket ezen a területen.

Végponttól végpontig

A mesterséges intelligencia segítségével akár egész munkafolyamatok hatékonysága is növelhető – a legnagyobb javulás pedig akkor érhető el az AI alkalmazásával, amikor a vállalatok egész üzleti területeket alakítanak át. A vezető kiskereskedők a hosszú távú versenyelőnyök érdekében ezért már most is AI-alapú, végponttól végpontig tartó átszervezéseket hajtanak végre az olyan kulcsfontosságú területeken, mint amilyen például a beszerzés, az ellátási lánc, az ügyfélszolgálat és a marketing. Az AI célzott alkalmazásával lehetővé vált például komplett marketingkampányokat néhány óra leforgása alatt elkészíteni, pedig ez korábban hetekig eltartott, és ezzel az előállítási költségek akár 50%-kal csökkenhetnek. (Hasonló okokból folyamodott nemrégiben az AI használatához digitális marketingtevékenységének optimalizálása céljából az Estée Lauder és az Unilever is.) Ugyanakkor a vállalatok lerövidíthetik kampányciklusaikat és rugalmasabban reagálhatnak a piaci változásokra, ami a hatékonyság további növekedését vetíti előre.

Kapacitásokat, amelyeket a vállalatok további értékteremtésre fordíthatnak, felszabadítani csak megfelelő, folyamatos költséggazdálkodással lehet. Az AI-t övező hype a kiskereskedelemben tehát indokolt – feltéve, hogy használata stratégiába illesztve és világosan körülhatárolt, egyértelműen megfogalmazott céllal történik:

– Úgy látjuk, hogy az AI nemcsak költséghatékonyabbá, de agilisabbá és rugalmasabbá is teszi a kiskereskedelmet – mondja Marcus Kroth. – A kiskereskedők képesek megalapozni a fenntartható sikert azáltal, hogy az AI-alkalmazások segítségével csökkentik költségeiket, és ezt jövőorientált beruházásokkal – például az ár-érték arány javításával, nagyobb mértékű perszonalizációval, illetve a retail médiakínálat bővítésével – kombinálják. //

Kapcsolódó cikkeink