Az agrárium külkereskedelmi lehetőségeiről rendeztek kerekasztalt a szabadegyetemen
A magas feldolgozottságú termékek arányának növekedésétől várható a külkereskedelmi eredmények javulása az agráriumban – hangsúlyozták a meghívott előadók azon a kerekasztal-beszélgetésen, amelyet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szervezett csütörtökön Tusnádfürdőn, a 27. Bálványosi Nyári Szabadegyetemen.
Jelenleg az évi 8 milliárd eurónyi magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari export alig egyharmada tartalmaz „érdemi hozzáadott értéket” – mutatott rá Éder Tamás, a kamara élelmiszeriparért felelős alelnöke. A kivitel túlnyomó része fel nem dolgozott tömegtermék, illetve nyersen kivitt alapanyag. Az alelnök örömtelinek minősítette, hogy az előző uniós támogatási ciklushoz képest – amikor 70-80 milliárd forint támogatás jutott az élelmiszeriparra, és annak is felét elvitte a borászat – most 300 milliárd forintnyi támogatásra számíthat az ágazat.
Fontos célnak nevezte a közös uniós agrárpolitika és támogatási rendszer megvédését a két éven belül kezdődő következő költségvetési vitában, de szerinte fel kell készülni ennek megszüntetésére is. Magyarországnak nyilván nem érdeke támogatási versenybe bocsátkozni a nagyobb lehetőségekkel rendelkező nyugati államokkal – tette hozzá.
Mezei Dávid Csaba, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára szerint a kormány felgyorsította a vidékfejlesztési program megnyitását, amelyből 900 milliárd forint már elérhetővé vált, és éppen az élelmiszeripari pályázat jelent meg elsőként már tavaly decemberben.
Megjegyezte: a program csak közvetetten tudja támogatni az exportot, mert az Európai Bizottság „nem szereti ezt a szót” . Közvetetten azonban élelmiszeripari fejlesztésekre 200 milliárd forint áll rendelkezésre, és a gazdaságfejlesztési operatív programból is 100 milliárd forintot fordítanak az élelmiszeriparra.
Tóth Katalin, a Földművelésügyi Minisztérium nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára leszögezte: innováció nélkül lehetetlen sikeres élelmiszeripart építeni, de tudni kell, hogy az unióban a régi tagállamok kapják az agrárinnovációs alapok kétharmadát, továbbá az orosz embargó és több hagyományos piac elvesztése is nehezíti az ágazat helyzetét.
Elmondta: az agrárexport 80-85 százalékban az unióba irányul, ezen belül Németország a legjelentősebb partner. A további kiviteli lehetőségéket a Balkán jelenthet, ahol nincsenek piackorlátozó intézkedések, ennek előmozdítása érdekében tavaly óta Podgoricában magyar agrárattasé is dolgozik, és a keleti piacok is ígéretesek, bár az engedélyeztetési eljárások évig eltarthatnak.
Ducsai-Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója elmondta: az Áldomás ernyő-márkanévvel lehetőség nyílt a kiváló magyar élelmiszerek egységes külpiaci megjelenítésére. Úgy vélte: a versenyképesség és innováció a két kulcsszó az agrárium külkereskedelmi eredményeinek javításában. (Baranyi László, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tájékoztatót adott ki az ENAR adatok támogatáspolitikai felhasználásról az Agrárminisztérium
Az uniós forrásból finanszírozott állatalapú támogatások esetében elvárás az állatok…
Tovább olvasom >Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >