Augusztustól bővül a vendéglátóhelyek italkínálata
Legkésőbb augusztus elsejétől bővülhet a vendéglátóhelyek italkínálata: eddig kell ugyanis összhangba hozni a szerződési gyakorlatokat a kereskedelmi törvény új szabályaival. A legnagyobb beszállítókkal – főszabály szerint – immár nem köthetőek kizárólagos szerződések, emellett augusztustól minden vendéglátóhely köteles legalább két különböző gyártó termékeit kínálni a fogyasztóknak – értesült az Origo a Gazdasági Versenyhivatal szakértőitől.
Tavaly decemberben módosult a kereskedelmi törvény. A módosítás célja az volt, hogy a hazai vendéglátóiparban visszaszorítsák a kizárólagosságot, vagyis azt, hogy a szolgáltatók egyetlen gyártó termékeit kínálják a vendégeik számára. Az intézkedés a kisebb italgyártók piacra lépését és terjeszkedését is segíti.
2021 augusztusától minden vendéglátós köteles egyes italkategóriákban (pl. sör, üdítő, ásványvíz) minimum két gyártó termékeit kínálni a vendégei számára. Így lehetőség nyílik arra, hogy a fogyasztók több márka közül választhassanak az itallapról.
Az intézkedés várhatóan serkentőleg hat a piacra, és a vendégek számára is biztosítja a választás lehetőségét, amelyet korábban megelőzhettek az italválaszték összeállításának egyéb – elsősorban a nagy italgyártóknak kedvező – szempontjai.
A másik lényeges újdonság, hogy a vendéglátóhelyek italkészleteik legfeljebb 80%-át szerezhetik be ugyanazon gyártótól az egyes italkategóriákban. A csapolt sör esetében azonban ettől el lehet térni akkor, ha az érintett vendéglátóhely biztosítja legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.
A tavaly év végi törvénymódosítás időt hagyott a vendéglátóhelyek számára, hogy átalakítsák eddigi szerződéseiket a legnagyobb, úgynevezett jelentős piaci erővel rendelkező italgyártókkal.
A határidő azonban hamarosan letelik: az új szabályoknak nem megfelelő szerződések augusztus 1-én végleg hatályukat vesztik, vagyis onnantól az eddigi kizárólagossági megállapodások vagy 80% feletti részesedési megállapodások semmisek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) figyelmeztette az érintett vendéglátóhelyeket, hogy figyeljenek a közelgő határidőre, és időben készüljenek fel a jogszabályi változásokra.
A módosult szabályozás alapján így a járvány miatti hosszú kényszerszünetet követően a vendéglátóipar immár a nagy italgyártóknak kevésbé kitett, a fogyasztók igényeit szélesebben kiszolgáló piacon éledhet újra. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
A zöld állításokról szólt a GVH legújabb tudásmegosztó rendezvénye
Immáron hetedik alkalommal rendezett konferenciát a Magyar Compliance Akadémia (MCA)…
Tovább olvasom >Milliárdos piac és törékeny hitelesség – így alakul át a hazai influenszer marketing
Az influenszer marketing hazai piaca dinamikus növekedést mutat: az IAB…
Tovább olvasom >Gondolja Végig Higgadtan! – tájékoztató anyagokkal segít a GVH
A digitális világ, így az influenszerek is egyre nagyobb hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: valamelyest visszaesett az uniós turisztikai szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 2025 elején
Az uniós turisztikai szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák becsült száma az év…
Tovább olvasom >Új reneszánszát éli a vízitúrázás Magyarországon
Hosszú időn át háttérbe szorult, ám a kormány támogatásával mára…
Tovább olvasom >Újra zenél az ország: elindult a Muzsikáló Magyarország 2025 program
Élő cigányzene szólal meg ismét országszerte – éttermek, kávézók, bisztrók…
Tovább olvasom >