Augusztustól bővül a vendéglátóhelyek italkínálata
Legkésőbb augusztus elsejétől bővülhet a vendéglátóhelyek italkínálata: eddig kell ugyanis összhangba hozni a szerződési gyakorlatokat a kereskedelmi törvény új szabályaival. A legnagyobb beszállítókkal – főszabály szerint – immár nem köthetőek kizárólagos szerződések, emellett augusztustól minden vendéglátóhely köteles legalább két különböző gyártó termékeit kínálni a fogyasztóknak – értesült az Origo a Gazdasági Versenyhivatal szakértőitől.
Tavaly decemberben módosult a kereskedelmi törvény. A módosítás célja az volt, hogy a hazai vendéglátóiparban visszaszorítsák a kizárólagosságot, vagyis azt, hogy a szolgáltatók egyetlen gyártó termékeit kínálják a vendégeik számára. Az intézkedés a kisebb italgyártók piacra lépését és terjeszkedését is segíti.
2021 augusztusától minden vendéglátós köteles egyes italkategóriákban (pl. sör, üdítő, ásványvíz) minimum két gyártó termékeit kínálni a vendégei számára. Így lehetőség nyílik arra, hogy a fogyasztók több márka közül választhassanak az itallapról.
Az intézkedés várhatóan serkentőleg hat a piacra, és a vendégek számára is biztosítja a választás lehetőségét, amelyet korábban megelőzhettek az italválaszték összeállításának egyéb – elsősorban a nagy italgyártóknak kedvező – szempontjai.
A másik lényeges újdonság, hogy a vendéglátóhelyek italkészleteik legfeljebb 80%-át szerezhetik be ugyanazon gyártótól az egyes italkategóriákban. A csapolt sör esetében azonban ettől el lehet térni akkor, ha az érintett vendéglátóhely biztosítja legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.
A tavaly év végi törvénymódosítás időt hagyott a vendéglátóhelyek számára, hogy átalakítsák eddigi szerződéseiket a legnagyobb, úgynevezett jelentős piaci erővel rendelkező italgyártókkal.
A határidő azonban hamarosan letelik: az új szabályoknak nem megfelelő szerződések augusztus 1-én végleg hatályukat vesztik, vagyis onnantól az eddigi kizárólagossági megállapodások vagy 80% feletti részesedési megállapodások semmisek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) figyelmeztette az érintett vendéglátóhelyeket, hogy figyeljenek a közelgő határidőre, és időben készüljenek fel a jogszabályi változásokra.
A módosult szabályozás alapján így a járvány miatti hosszú kényszerszünetet követően a vendéglátóipar immár a nagy italgyártóknak kevésbé kitett, a fogyasztók igényeit szélesebben kiszolgáló piacon éledhet újra. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Ezek a tényezők befolyásolták az árakat a tej- és a tojáspiacon
Két gyorsított ágazati vizsgálatot is lezárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).…
Tovább olvasom >Prosecco: a palackba zárt életérzés
Az italválasztásainkat számos tényező befolyásolhatja: olykor a hangulatunk határozza meg,…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megállapodást kötött a BDPST Group és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.
A BDPST Group portfóliójába tartozó DOME Kft. és a Budapest…
Tovább olvasom >Tiszta haszon!
A higiéniai piac néhány nagy szereplőjét piacról, termékújdonságokról, vásárlói preferenciákról,…
Tovább olvasom >A belgák 23,7 millió utazást tettek 2024-ben
A belga állampolgárok 2024-ben 23,7 millió külföldi utazást tettek, mintegy…
Tovább olvasom >