Augusztustól bővül a vendéglátóhelyek italkínálata
Legkésőbb augusztus elsejétől bővülhet a vendéglátóhelyek italkínálata: eddig kell ugyanis összhangba hozni a szerződési gyakorlatokat a kereskedelmi törvény új szabályaival. A legnagyobb beszállítókkal – főszabály szerint – immár nem köthetőek kizárólagos szerződések, emellett augusztustól minden vendéglátóhely köteles legalább két különböző gyártó termékeit kínálni a fogyasztóknak – értesült az Origo a Gazdasági Versenyhivatal szakértőitől.
Tavaly decemberben módosult a kereskedelmi törvény. A módosítás célja az volt, hogy a hazai vendéglátóiparban visszaszorítsák a kizárólagosságot, vagyis azt, hogy a szolgáltatók egyetlen gyártó termékeit kínálják a vendégeik számára. Az intézkedés a kisebb italgyártók piacra lépését és terjeszkedését is segíti.
2021 augusztusától minden vendéglátós köteles egyes italkategóriákban (pl. sör, üdítő, ásványvíz) minimum két gyártó termékeit kínálni a vendégei számára. Így lehetőség nyílik arra, hogy a fogyasztók több márka közül választhassanak az itallapról.
Az intézkedés várhatóan serkentőleg hat a piacra, és a vendégek számára is biztosítja a választás lehetőségét, amelyet korábban megelőzhettek az italválaszték összeállításának egyéb – elsősorban a nagy italgyártóknak kedvező – szempontjai.
A másik lényeges újdonság, hogy a vendéglátóhelyek italkészleteik legfeljebb 80%-át szerezhetik be ugyanazon gyártótól az egyes italkategóriákban. A csapolt sör esetében azonban ettől el lehet térni akkor, ha az érintett vendéglátóhely biztosítja legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.
A tavaly év végi törvénymódosítás időt hagyott a vendéglátóhelyek számára, hogy átalakítsák eddigi szerződéseiket a legnagyobb, úgynevezett jelentős piaci erővel rendelkező italgyártókkal.
A határidő azonban hamarosan letelik: az új szabályoknak nem megfelelő szerződések augusztus 1-én végleg hatályukat vesztik, vagyis onnantól az eddigi kizárólagossági megállapodások vagy 80% feletti részesedési megállapodások semmisek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) figyelmeztette az érintett vendéglátóhelyeket, hogy figyeljenek a közelgő határidőre, és időben készüljenek fel a jogszabályi változásokra.
A módosult szabályozás alapján így a járvány miatti hosszú kényszerszünetet követően a vendéglátóipar immár a nagy italgyártóknak kevésbé kitett, a fogyasztók igényeit szélesebben kiszolgáló piacon éledhet újra. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
A GVH versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben,…
Tovább olvasom >Újabb vizsgálatot indított a GVH a Booking.com szállásfoglaló platform ellen
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V…
Tovább olvasom >Veszteségbe fordult a friss tej értékesítése – rávilágított a GVH grafikonja
A magyar kiskereskedelem egy újabb, eddig kevésbé reflektorfényben lévő problémája…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >Jelöljön Ön is, ki kapja a Gundel-díjat 2025-ben!
A Magyar Vendéglátók Ipartestülete Gundel Károly vendéglős és gasztronómiai szakíró…
Tovább olvasom >