Áttörés jöhet a mobilfizetésben Magyarországon
Évek óta hallani arról, hogy a mobilfizetésé a jövő, és hamarosan már nem lesz szükség a bankkártyákra sem. Közel öt éve helyezte új alapokra az érintéses mobilfizetést az Apple Pay és a Google Pay, amelyek szép lassan erodálják a plasztik bankkártyák használatát – legalábbis a fejlett nyugati országokban, pl. az Egyesült Királyságban. De mi a helyzet Magyarországon? Mire számíthatunk 2020-ban?
Az érintéses mobilfizetés gyerekcipőben jár Magyarországon, így a készpénz elleni harchoz érdemben még nem tudott hozzájárulni. Ugyanakkor Kínában 96%-ról 45%-ra csökkent a készpénz 2012–2019 között a QR-kódos mobilfizetésnek köszönhetően. A svédek pedig arra készülnek, hogy 2023-ra teljesen készpénzmentessé tegyék a gazdaságot, amihez a legújabb csodafegyverük a Swish, a svéd azonnali (mobil)fizetés. Eközben Magyarországon a készpénzes tranzakciók aránya még mindig 75% az MNB szerint.
Cikkek és cakkok a mobilfizetésben
Itthon a 2000-es évek elejétől használhatjuk mobiltelefonunkat fizetésre, aminek lendületet az ad-hoc mobilparkolás megjelenése adott 2009-ben. Hosszú éveken át a mobilfizetés kifejezés összefonódott a parkolás sms-en keresztül történő kifizetésével. Ahogy megjelentek az NFC-s mobiltelefonok és az Apple 2014 végén bejelentette az Apple Pay elindulását, beléptünk az érintéses mobilfizetés korszakába. Rövid időn belül a Google, a Samsung és az LG is követte az Apple példáját, és a bankkártyák „beköltözhettek” a mobiltelefonba.
Mobilfizetési boom Magyarországon 2020-ban
A mobilfizetést eddig a „mobilparkolás” pörgette idehaza, ám hamarosan újabb lökést kaphat az Apple Pay, az azonnali fizetés (QR-kódos fizetés) és a Módosított Pénzforgalmi Irányelv (PSD2) szerint piacra lépő fizetéskezdeményezési szolgáltatók (PISP) megjelenésének köszönhetően. Emellett az idén Magyarországon is megjelenő AliPay, valamint az Apple Pay riválisa, az érintéses mobiltárcát kínáló Google Pay jövőbeli megjelenése is újabb lökést adhatnak a mobilfizetés terjedésének.
Az azonnali fizetési rendszer kapcsán már legalább egy tucat startup, IT-cég fejleszt új mobilfizetési megoldást, nyár végén pedig már hat szolgáltató kínálta az Apple Pay-t a magyar felhasználóknak. Igaz, 2016 szeptembere óta az Android alapú mobilfizetés is elérhető Magyarországon 7 hazai pénzügyi szolgáltatónál, ám ezek az érintéses mobiltárcák igazi áttörést még nem hoztak. Ugyanakkor jövőre még több bank kínálja majd az Apple Pay-t, megjelennek a QR-kód alapú mobilfizetési megoldások, és a Google is beléphet a saját mobiltárcájával, amelyek együttesen áttörést idézhetnek elő itthon a mobilfizetésben.
Kereskedői mobiltárcák a láthatáron
A Lidl mobilalkalmazása, a Lidl Plus 2018-ban vált elérhetővé Dániában, Ausztriában és Spanyolországban, idén pedig Lengyelországban, majd Németországban. A Lidl most egy új kísérletbe kezdett, és az eddigi loyalty funkciókat QR-kód alapú mobilfizetéssel (Lidl Pay) egészítette ki, amit elsőként Spanyolországban, majd Lengyelországban tesztel.
Ha a Lidl Plus applikáció megérkezik Magyarországra is, és a Lidl úgy dönt, hogy csatlakozik az azonnali fizetési rendszerhez, akár egy mobiltelefonszámot (ún. másodlagos számlaazonosítót) elegendő lesz beregisztrálni az alkalmazásba és az MNB ajánlása szerinti szabványos QR-kód segítségével közvetlenül a bankszámla terhére is fizethetünk a Lidl áruházakban.
200 ezer Apple Pay felhasználó Magyarországon év végéig
A magyar felhasználók immár hat szolgáltatónál adhatják hozzá Mastercard, vagy Visa fizetési kártyájukat az Apple Pay-hez. Az Apple Pay megjelenése – függetlenül attól, hogy kevesebben vannak az iOS felhasználók, mint az Androidosok – lökést adhat a hazai érintéses mobilfizetésnek, és várhatóan:
(1) az indulást követő hetekben, hónapokban arányaiban több iPhone felhasználó fogja virtualizálni a bankkártyáját,
(2) arányaiban többen fognak fizetni és gyakrabban a mobiljukkal, mint az Androidosok.
A FinTechZone becslése alapján a közel 1 millió hazai iPhone felhasználó közül 200 ezer adhatja hozzá év végéig bankkártyáját az Apple Pay-hez, ha a CIB Bank és a K&H Bank is elindulnak a szolgáltatással a következő hónapokban. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >A Lidl sikerének titka: így vált fapados diszkontból piacvezetővé az áruházlánc
A Lidl Magyarország 20 éves születésnapja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón ismertette…
Tovább olvasom >Mastercard Green Friday kampánya idén a tudatos vásárlásra ösztönöz
A Mastercard második alkalommal indítja el a Green Friday kampányt,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >