Átfogó európai vizsgálat: a webshopok nagyrésze nem felel meg a fogyasztóvédelmi szabályoknak
Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak – állapította meg az Európai Bizottság, amely csütörtökön ismertette annak az átfogó vizsgálatnak az eredményét, amelyet a bizottság a tagállami hatóságokkal közösen végzett idén júniusban.
A vizsgálat eredményét összegezve a bizottság megállapítja, hogy a felhasználóknak sokszor szerződési feltételek „labirintusán” kell áthámozniuk magukat, mielőtt megtudhatnák, mennyit is fizetnek valójában a termékért, a gyerekeket pedig ingyenesként feltüntetett játékokkal vesznek rá a vásárlásra.
„Ha a gyerekek egyszer rákapnak egy játékra, akkor nehéz megállj parancsolni. Szülők figyelem! A letölthető játékok felét ingyenesnek hirdetik, de hamar az egekbe szökő számlákkal szembesülhetnek, mert a továbblépéshez sokszor virtuális tárgyak megvásárlása szükséges” – hívta fel a figyelmet az internetes játékok rejtette csapdákra a bizottság fogyasztóvédelemért felelős tagja, a máltai Tonio Borg.
A brüsszeli testület szerint a webshopok ügyfélszolgálatát is nehéz elérni, a vizsgált oldalak több mint harmada ugyanis semmilyen elérhetőséget nem tüntetett fel.
A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában – Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat – tudatta a bizottság.
A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.
A vizsgálat eredménye emellett azt mutatja, hogy ha a letöltés elkezdődött, akkor a fogyasztónak nincs többé lehetősége visszalépni az ügylettől, és erre a weblapok 42 százaléka semmilyen módon nem figyelmezteti a felhasználókat, noha ez kötelességük volna. A 333 vizsgált weblap közül 121 semmilyen elérhetőséget nem tartalmazott, holott a bizottság felhívja a figyelmet, hogy az eladó személyét, címét és e-mail címét is köteles lenne feltüntetni, hogy ügyfelei szükség esetén fel tudják vele venni a kapcsolatot.
A bizottság emellett azt is kifogásolja, hogy a letölthető digitális tartalmak esetében az internetes üzletek 73 százaléka nem figyelmeztet arra, hogy a felhasználók csak saját hazájukban lesznek képesek használni a terméket, más országban nem, amikor pedig fel is tüntetik ezt az információt, akkor azt az általános szerződési feltételekben, nehezen fellelhető módon teszik.
(Konsiczky Zoltán, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >