Átalakult az offline, az in-store
A vírushelyzet, az emberek bezártsága, bizalmatlansága és a biztonsági szabályok miatt elmaradtak a szórólapozások, a hostesses kóstoltatások, a kiállítások, rendezvények, így a kommunikációs termékekből is kevesebb készült. A nyitás a BTL-eszközök újrafelfedezését is jelentheti.
A cégeknek továbbra is fontos a jól láthatóság, melyet az online-ban keletkezett „túlkínálat” sem tud pótolni.
A dekoráció része lett a biztonsági előírások betartására figyelmeztető ajtó-, ablak-, padlómatricák, különböző méretű, akár logózott állványos, asztali és fali kézfertőtlenítők, védőmaszkok kihelyezése.
Új termékként a Conint-Print olyan védőfóliák felhelyezését ajánlja kis és nagy forgalmú helyekre is, amelyek megfelelő használat mellett akár 6 hónapig védenek vírusoktól, baktériumoktól, és sokféle felületre, korlátokra, kapaszkodókra, átadó felületekre, vagy akár az érintőképernyőkre is felhelyezhetők.
Megnövekedett az igény az irodák, üzletek, portálok, bemutatótermek, recepciók és termelőüzemek dekorációjának a megújítására, vagy akár teljesen új felületek kialakítására. Fontos lett a kopott, sérült, idejét múlt grafikák cseréje.
Napról napra növekszik az igény a hagyományos nyomdai eszközök (plakát, szórólap, katalógus, kupon stb.) és POS-eszközök gyártására.
Megélénkült a kereslet a kültéri eszközökre is, pl. molinók, megállítótáblák, zászlók, cégérek gyártására is. A tartósság és a praktikum is fontos szempont lett az ár mellett, ezért egyre több partner figyelmét hívja fel a Conint-Print az energiatakarékos, LED-világítású alumíniumkeretekre, lightboxokra, amelyekhez a textilnyomat mosható, és tetszőleges mennyiségben rendelhető, így akár szezonálisan vagy évszakonként is könnyen cserélhető.
– Jelenleg a legnagyobb kihívás az online-offline eszközök használatában megtalálni az egyensúlyt, az ügyfeleinknek is megfelelő tájékoztatást adni ezekről. Proaktívan újra bemutatjuk az offline eszközök használatát, felhívjuk a figyelmüket, hogy BTL-eszközöket hogyan állítsák újra a céges marketing szolgálatába – mondja Váradi Attila, a Conint-Print Kft. tulajdonos-ügyvezetője.
Magas elvárások display-területen
A DS Smith összefoglalója szerint a pandémia első hullámában, a folyamatban levő promóciók az ügymenetnek megfelelően zajlottak, míg az új gyártási igények megtorpantak.
Elsőként azon termékek gyártói éledtek fel, amelyek fogyasztása megnövekedett az otthontartózkodás során, így fokozatosan erősödtek a vegyi, állateledel és gyógyszeripari kategóriákban a display-kihelyezések.
A tavalyi „nyári nyitásnak” köszönhetően felélénkült a piac, és a termelés újraindulása számos cég esetében kiegészült a fenntarthatóság irányába való elmozdulással, ami mind a kommunikációjukban, mind alapanyag-használatukban is tetten érhető volt. Így megjelentek például az FSC-logók a POS-anyagokon.
A 2020-as év végén ismét óvatosság volt tapasztalható. Több cég is 2021-re halasztotta megrendeléseit, ezek pedig később egybeértek a húsvéti promóciókkal, ami komoly kihívások elé állította a gyártói kapacitásokat.
Mivel újranyitnak a piacok, a márkák is elindítják a visszatartott megrendeléseiket és a fogyasztási termékek iránt is megnövekedett a kereslet, ezért a POS-gyártáshoz szükséges alapanyagok világpiaci ára erőteljesen nőtt.
– A kreatív megjelenések helyett a gyorsan és hatékonyan gyártható displayek iránt fokozódott a kereslet. A széles display-portfólióval rendelkező nagyobb cégeknél jellemző a display-típusok harmonizációja is. Összességében a legerőteljesebben a pre-pack displayek részaránya nőtt, melyek esetében fontos követelmény, hogy hatékonyan összeállíthatóak legyenek, és megfeleljenek a logisztikai elvárásoknak Úgy látjuk, a post-covid időszakban várhatóan megmarad a pre-pack displayek iránti igény, amelyeket egyre növekvő százalékban összeállítva kérnek szállításra – teszi hozzá Kőhalmi Ferenc, a DS Smith key account managere.
Tavaly árnyékban, idén rivaldafényben a POS
Az Artmatch csapata displaygyártóként hozzászokott a szoros határidőkhöz és kiélezett helyzetekhez, de a tavaly március – április extra volt minden szempontból. Nem voltak lemondásaik, csak halasztott szállítást kértek néhányan. A 2020-as nyárban az volt a nyerő, akinek készleten volt a POS, a későn ébredőket már senki nem tudta kiszolgálni. Sokan az elfekvő POS-készletet vetették be, de újat csak idén rendeltek. Az igazán prémium (tartós) displayekből éves szinten nem volt csökkenés, rendeltek tőlük utángyártást is, meg új konstrukciókat is. Itt továbbra is domináns alapanyag a fa és a rétegelt fa lemezek. Az ügyfelek is home-office-ból dolgoznak, így lassabbak a mintaelfogadások, de folyamatosak a fejlesztések, tervezések, az innovatív beszállítók is aktívak.
– Az Artmatch anyacégénél is és itthon is összességében növekvő forgalmat tervezünk 2021-re, aminek jó előjele a fogyasztók „kirajzása”, az áruházak és a márkagyártók „zsongása”. Az év várható nehézségeit az alapanyagárak és beszállítási határidők jelentik. A 2020-as Euroshop már lépten-nyomon a fenntarthatóságot kínálta a POS-ek területén. Ezek az újítások, új anyagok és technológiák a tavalyi év árnyékából idén rivaldafénybe kerülnek – összegzi gondolatait Kolonics Attila, az Artmatch ügyvezetője.
Természetesség és újrahasznosítás
A Dion Hungarytől Balázs Gábor a displayeket illetően a COVID-időszak kezdetén az ügyfelek gyors reakciójaként az új megrendelések azonnali leállítását tapasztalta, csak a már megrendelt és gyártásban lévő eszközök készülhettek el. Akiket negatívan érintett a pandémia, a marketingkiadásaikat rövid időn belül a 2020-as évre vonatkozóan meg is kurtították.
Nyár elejétől vette kezdetét egy óvatos újraindulás kisebb mennyiségekkel, kevesebb aktivitással. Év végéhez közeledve már egyértelműen érzékelhető volt a promóciók visszatérése, de a számok éves viszonylatban így is elmaradtak az előző évitől.
Idén tavasztól a Dion szemszögéből nézve visszaállt a rend. A korábban is megfigyelhető megrendelői célok, mint a racionalizálás, az aktuálisan használt konstrukciók egyszerűsítése a még nagyobb fokú gazdaságosság elérése érdekében továbbra is nagy hangsúlyt kapott, illetve a tartós displayek aránya tovább emelkedett. A költséghatékony megoldások mellett egyre többször jutnak szerephez az egyedi, a környezetből kitűnő, drágább kihelyezések.
A több mint 2 évtizedes papírdisplay-gyártás mellett 4 éve a tartós displayeket is saját üzemben, saját kapacitással kezdték el gyártani, amelyek közül mára a fadisplayek a legkeresettebbek, megelőzve a fémkonstrukciókat is. Ez az egyre növekvő környezettudatosságnak és a megjelenésükben nagyobb természetességnek is köszönhető.
– A Dion Hungary csapatával nagy hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóságra, beszállítóinkat is így választjuk ki, és minden gyártás során felmerülő hulladékunkat a leszerződött partnereinkkel újrahasznosításra küldjük vissza. Célunk transzparensnek maradni. Az adott gyártással kapcsolatos információkat megosztjuk partnereinkkel, és a gyártási folyamatokra is rálátást adunk. – emeli ki Balázs Gábor.
Gyártáshoz kapcsolódó szolgáltatások
A Molino Reklámügynökség szerint a külföldről érkező kiskereskedelmi eszközök 2020-ban tapasztalt akadozó szállítása pozitív következménnyel járt a hazai displaygyártás számára, hiszen tovább nyitotta a piaci ollót. Ugyanakkor számos kampány elmaradt, elhalasztásra került, és/vagy szignifikánsan rövidült.
Az időszakos megjelenések esetén, valamint új termékek bevezetésekor továbbra is a költséghatékony papírdisplay alkalmazása dominál, amely könnyű összeszerelhetőséget és szállítást tesz lehetővé. Kulcsfontosságú értékké vált a fenntarthatóság a kkv-szektorban is. Mindez új alapanyagok bevezetését irányozta elő, amelyek környezetbarát és tartós megoldást kínálnak a megrendelők számára.
– A fenntarthatóság jegyében a displaygyártáshoz kapcsolódó szolgáltatások – úgymint a rendszeres állapotvizsgálat és karbantartás – iránti igény is megnövekedett, ami a vírus okozta szigorúbb szabályozások teljesítését is megkönnyíti. A minőségi kivitel és az egyedi grafikájú megjelenés szintén meghatározó elvárás, ám a speciális igények hosszabb gyártási idővel járhatnak – hangsúlyozza Kántor Judit, a Molino Reklámügynökség értékesítési vezetője.
Ugyanezek az igények a szolgáltatótól azt követelik meg, hogy a vevőt fokozottabb figyelemmel kezelje, és olyan ügyfélkapcsolatot ápoljon, amelyben a megbízó valódi szakértelmet és támogatást kap – például látványtervek és szín- vagy termékminta gyártásával. Így tovább fokozható az ügyfélélmény, ami a partnerek hosszú távú megtartásához is hozzájárul.
Az in-store lelke a kreativitás
Az Active Media Hungary jelenleg 3 felületet kínál megrendelőinek. A bevásárlókocsik elején lévő, két oldalon A4-es méretű és a kocsik fogantyúján lévő megoldásokat, ez utóbbi mérete a kocsi típusától függően változik, valamint a kasszazónában lévő áruelválasztót. A felületek alkalmasak a lokális népszerűsítésre, régiós vagy akár országos kampányra is.
Véleményük szerint a következő évek az in-store reklám előretöréséről fognak szólni. Mind a social media, mind az egyéb online felületek telítődtek, ott nagyon nehéz kitűnni és releváns konverziót elérni, ami az in-store reklám felé irányíthatja a vállalkozások egy részét.
– Az in-store reklámok lelke a kreativitás és a jó grafika! Az emberek szeretnek vásárolni, de nem szeretik, ha eladnak nekik. Diszkrét, figyelemfelkeltő, humoros reklámokat kedvelnek, amivel azonosulni lehet.
Az in-store árban és hatékonyságban felveszi a versenyt bármelyik online marketingcsatornával. Ahogy a pandémia lehetővé teszi, workshopokat szervezünk az in-store reklámjainkban rejlő lehetőségek bemutatására – mondja Simunek Viktor, az Active Media Hungary kereskedelmi igazgatója.
Interaktív és formabontó kampányok
A JCDecaux Hungary az out-of-home piacon tevékenykedik. A kutatások szerint ebben a szegmensben várható a legintenzívebb visszarendeződés a pandémia után. Az outdoor piac a teljes médiapiaci költésben 8-9 %-os részesedést képvisel.
Megállíthatatlan a digitális citylightok térnyerése, a WebAR, segítségével alkalmazás letöltése nélkül, analóg eszközökön, okostelefon használatával kelnek életre a kreatívok a kiterjesztett valóságban.
A mobilis, fiatal városlakók csoportja szólítható így meg, akik élenjárnak a digitális eszközhasználatban. Ráadásul ők indítják el a legtöbb mobilkeresést egy-egy jól sikerült közterületi hirdetés láttán, és gyakran posztolnak is tartalmakat saját közösségimédia-oldalaikon.
A JCDecaux Hungary a peronreklámoktól az utcabútorokon és billboardokon át a legújabb digitális LED-hengerig lefedi az out-of-home piac minden szegletét. Az újgenerációs zöld buszmegálló, a Filtreo® már arra is képes, hogy mérsékelje a légszennyezettséget, miközben természetes hűtést biztosít a várakozóknak.
– A pandémia első évét interaktív és formabontó kreatív kampányokkal búcsúztattuk. Idén áprilisban az E.ON megbízásából olyan egyedi várókat készítettünk, ahol AR technológia segítségével tojásokat lehetett festeni, sőt a váróink még meg is tudták locsolni az utazókat.
A továbbiakban a fogyasztás visszarendeződésére számítok, ami majd a reklámköltésekben is megmutatkozik – vallja Izsák Miklós, a JCDecaux Hungary kereskedelmi és marketingigazgatója.
Robotok a polcon
A járvány ideje alatt a személyes promóteri jelenlét ellehetetlenült, ezért járványtűrő megoldásokat fejlesztett a Wonderduck Agency.
Nemzetközi együttműködés keretében vezették be a „Tokinomo” elnevezésű áruházi minirobotot, amely „beszél” a vásárlókhoz, így részben képes a vevő megszólítására. Polcba és hűtőbe is építhető, szenzoros találmány, a promóciós terméket kiemeli a polcról, megvilágítja, és különböző rövid zenés szpotokkal be is mutatja. Az eszköz forgalmi méréseket is végez.
Otthon is eléri a potenciális fogyasztókat a HomeBag4U, melynek keretében több tízezer termékmintát és reklámanyagokat juttatnak a lakossághoz.
A vásárlók telefonjait és digitális eszközeit is célozzák, a WD által fejlesztett digitális Wonderpass kártyával. Nincs szükség a blokkok megőrzésére, a levelezés figyelésére. A játék után a kártya hűségkártyává transzformálható.
– Természetesen nemcsak a felsorolt 3 újdonsággal szolgáljuk ki vevőkörünket. A hagyományos POS-termékek piaca megmarad, a promóterek tartós hiánya miatt a forgalmazók részéről nagy az igény arra, hogy termékeiket kiemeljék a polcon található teljes választékból. A fejlődés a robotok, digitális eszközök irányába halad, mert a fogyasztót gyorsan kell meggyőzni, és emléknyomot kell generálni. A WD-POP csapata elkötelezett a bolti eszközök megújításában, a tartós, fenntartható technikák bevezetésében. Egyre inkább elvárás a mérhetőség, amit az általunk is használt digitális mérőeszközökkel lehet megvalósítani – véli Soós Zoltán, a Wonderduck Agency Zrt. vezérigazgatója. //
Reklámtermináltrend
– A digital signage, a mi fordításunkban a „reklámterminál” COVID-biztos és rendkívül hatékony eszköz. Az Egyesült Államokban a vállalkozások 50%-a alkalmazza és a hagyományos, statikus eladáshelyi eszközökhöz képest (a videóanyagokat lejátszó reklámterminálok) hatásfoka 400%-os. Mindezt saját tapasztalataink is megerősítik – mondja Tóth Zoltán, a Trafik.hu és DigInStore Zrt. alapító-résztulajdonosa.
Az eladáshelyi reklám szerepét, hatékonyságát a trafik.hu által koordinált 100 dohánybolton keresztül ismerik, és megkezdték egy digitális eladáshelyi kommunikációs rendszer, a TrafikTV kialakítását is.
Hároméves működésük alatt, referenciaüzleteik FMCG-termékforgalma megduplázódott. Részesedésük eléri vagy meghaladja az éves árbevétel 15%-át. Koordinált dohányboltjaik, a 2020 tavasza óta tartó COVID-hatások miatt csökkenő vásárlószám ellenére is megőrizték két számjegyű éves növekedési rátájukat az FMCG-termékkategóriákban.
A már hivatkozott USA-beli kutatás szerint a digitális eladáshelyi eszközökön történő kommunikáció a márkatudatosságot közel 50%-os mértékben növeli, ez a megoldás az in-store kommunikáció egyik meghatározó trendje. //
Digitális kijelzők
Az információs kijelzők, totemoszlopok, kioszkok segítik a vásárlók eligazodását digitális térkép, üzletkereső segítségével, és lehetővé teszik hirdetések megjelenítését. A digitális felületek kiválóan alkalmasak a COVID-vírus megelőzésével kapcsolatos különféle kötelező előírások, egészségügyi intézkedések és hasznos ötletek megjelenítésére is.
A jelenlegi pandémiás időszakban a digitális és a hagyományos felületek együttesen fejtik ki leghatékonyabban hatásukat.
Az ingerküszöb emelkedésével egyre nehezebb az emberek figyelmét felkelteni, de ez megvalósítható a Digitálisreklám.hu Kft. által fejlesztett érintésmentes interaktív megoldásokkal (QR-kód, karmozgás) és a kiterjesztett valósággal. Erre egy példa a WindowGrin, az interaktív kereskedelmi kijelzők új generációja. Ez egy „varázstükör”, amely automatikusan felismeri és egy virtuális karakter képével tükrözi a kirakat előtt álló ügyfél arckifejezését, mimikáját. – A jövő az érintésmentes, COVID-biztos, interaktív megoldásokban rejlik, ezért cégünk folyamatosan fejleszti a gesztusvezérléssel, vagy mobiltelefonnal történő interaktív megoldásokat – mondja Péczely-Tóth Ágnes, a Digitálisreklám.hu Kft. marketing- és értékesítési menedzsere. //
Kapcsolódó cikkeink
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >Van egy szkepszis a fenntarthatóság terén
A Capgemini Kutatóintézet 2024-es felmérése szerint a vállalatok fenntarthatóság terén…
Tovább olvasom >Több mint 25 millió eurót invesztál a DS Smith a lengyelországi termelésbe
A DS Smith csomagolóipari vállalat több mint 25 millió eurót…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >