Átalakult az offline, az in-store

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 07. 05. 10:26

A vírushelyzet, az emberek bezártsága, bizalmatlansága és a biztonsági szabályok miatt elmaradtak a szórólapozások, a hostesses kóstoltatások, a kiállítások, rendezvények, így a kommunikációs termékekből is kevesebb készült. A nyitás a BTL-eszközök újrafelfedezését is jelentheti.

A cégeknek továbbra is fontos a jól láthatóság, melyet az online-ban keletkezett „túlkínálat” sem tud pótolni.

A dekoráció része lett a biztonsági előírások betartására figyelmeztető ajtó-, ablak-, padlómatricák, különböző méretű, akár logózott állványos, asztali és fali kézfertőtlenítők, védőmaszkok kihelyezése.

Váradi Attila
tulajdonos-ügyvezető
Conint-Print

Új termékként a Conint-Print olyan védőfóliák felhelyezését ajánlja kis és nagy forgalmú helyekre is, amelyek megfelelő használat mellett akár 6 hónapig védenek vírusoktól, baktériumoktól, és sokféle felületre, korlátokra, kapaszkodókra, átadó felületekre, vagy akár az érintőképernyőkre is felhelyezhetők.

Megnövekedett az igény az irodák, üzletek, portálok, bemutatótermek, recepciók és termelőüzemek dekorációjának a megújítására, vagy akár teljesen új felületek kialakítására. Fontos lett a kopott, sérült, idejét múlt grafikák cseréje.

Napról napra növekszik az igény a hagyományos nyomdai eszközök (plakát, szórólap, katalógus, kupon stb.) és POS-eszközök gyártására.

Megélénkült a kereslet a kültéri eszközökre is, pl. molinók, megállítótáblák, zászlók, cégérek gyártására is. A tartósság és a praktikum is fontos szempont lett az ár mellett, ezért egyre több partner figyelmét hívja fel a Conint-Print az energiatakarékos, LED-világítású alumíniumkeretekre, lightboxokra, amelyekhez a textilnyomat mosható, és tetszőleges mennyiségben rendelhető, így akár szezonálisan vagy évszakonként is könnyen cserélhető.

– Jelenleg a legnagyobb kihívás az online-offline eszközök használatában megtalálni az egyensúlyt, az ügyfeleinknek is megfelelő tájékoztatást adni ezekről. Proaktívan újra bemutatjuk az offline eszközök használatát, felhívjuk a figyelmüket, hogy BTL-eszközöket hogyan állítsák újra a céges marketing szolgálatába – mondja Váradi Attila, a Conint-Print Kft. tulajdonos-­ügyvezetője.

Magas elvárások display-területen

Kőhalmi Ferenc
key account manager
DS Smith

A DS Smith összefoglalója szerint a pandémia első hullámában, a folyamatban levő promóciók az ügymenetnek megfelelően zajlottak, míg az új gyártási igények megtorpantak.

Elsőként azon termékek gyártói éledtek fel, amelyek fogyasztása megnövekedett az otthontartózkodás során, így fokozatosan erősödtek a vegyi, állateledel és gyógyszeripari kategóriákban a display-kihelyezések.

A tavalyi „nyári nyitásnak” köszönhetően felélénkült a piac, és a termelés újraindulása számos cég esetében kiegészült a fenntarthatóság irányába való elmozdulással, ami mind a kommunikációjukban, mind alapanyag-használatukban is tetten érhető volt. Így megjelentek például az FSC-logók a POS-anyagokon.

A 2020-as év végén ismét óvatosság volt tapasztalható. Több cég is 2021-re halasztotta megrendeléseit, ezek pedig később egybeértek a húsvéti promóciókkal, ami komoly kihívások elé állította a gyártói kapacitásokat.

Mivel újranyitnak a piacok, a márkák is elindítják a visszatartott megrendeléseiket és a fogyasztási termékek iránt is megnövekedett a kereslet, ezért a POS-gyártáshoz szükséges alapanyagok világpiaci ára erőteljesen nőtt.

– A kreatív megjelenések helyett a gyorsan és hatékonyan gyártható displayek iránt fokozódott a kereslet. A széles display-­portfólióval rendelkező nagyobb cégeknél jellemző a display-típusok harmonizációja is. Összességében a legerőteljesebben a pre-pack displayek részaránya nőtt, melyek esetében fontos követelmény, hogy hatékonyan összeállíthatóak legyenek, és megfeleljenek a logisztikai elvárásoknak Úgy látjuk, a post-covid időszakban várhatóan megmarad a pre-pack displayek iránti igény, amelyeket egyre növekvő százalékban összeállítva kérnek szállításra – teszi hozzá Kőhalmi Ferenc, a DS Smith key account managere.

Tavaly árnyékban, idén rivaldafényben a POS

Kolonics Attila
ügyvezető
Artmatch

Az Artmatch csapata display­gyártóként hozzászokott a szoros határidőkhöz és kiélezett helyzetekhez, de a tavaly március – április extra volt minden szempontból. Nem voltak lemondásaik, csak halasztott szállítást kértek néhányan. A 2020-as nyárban az volt a nyerő, akinek készleten volt a POS, a későn ébredőket már senki nem tudta kiszolgálni. Sokan az elfekvő POS-készletet vetették be, de újat csak idén rendeltek. Az igazán prémium (tartós) displayek­ből éves szinten nem volt csökkenés, rendeltek tőlük utángyártást is, meg új konst­rukciókat is. Itt továbbra is domináns alapanyag a fa és a rétegelt fa lemezek. Az ügyfelek is home-office-ból dolgoznak, így lassabbak a mintaelfogadások, de folyamatosak a fejlesztések, tervezések, az innovatív beszállítók is aktívak.

– Az Artmatch anyacégénél is és itthon is összességében növekvő forgalmat tervezünk 2021-re, aminek jó előjele a fogyasztók „kirajzása”, az áruházak és a márkagyártók „zsongása”. Az év várható nehézségeit az alapanyagárak és beszállítási határidők jelentik. A 2020-as Euroshop már lépten-nyomon a fenntarthatóságot kínálta a POS-ek területén. Ezek az újítások, új anyagok és technológiák a tavalyi év árnyékából idén rivaldafénybe kerülnek – összegzi gondolatait Kolonics Attila, az Artmatch ügyvezetője.

Természetesség és újrahasznosítás

Balázs Gábor
kereskedelmi vezető
Dion Hungary

A Dion Hungarytől Balázs Gábor a displayeket illetően a COVID-időszak kezdetén az ügyfelek gyors reakciójaként az új megrendelések azonnali leállítását tapasztalta, csak a már megrendelt és gyártásban lévő eszközök készülhettek el. Akiket negatívan érintett a pandémia, a marketingkiadásaikat rövid időn belül a 2020-as évre vonatkozóan meg is kurtították.

Nyár elejétől vette kezdetét egy óvatos újraindulás kisebb mennyiségekkel, kevesebb aktivitással. Év végéhez közeledve már egyértelműen érzékelhető volt a promóciók visszatérése, de a számok éves viszonylatban így is elmaradtak az előző évitől.

Idén tavasztól a Dion szemszögéből nézve visszaállt a rend. A korábban is megfigyelhető megrendelői célok, mint a racionalizálás, az aktuálisan használt konstrukciók egyszerűsítése a még nagyobb fokú gazdaságosság elérése érdekében továbbra is nagy hangsúlyt kapott, illetve a tartós displayek aránya tovább emelkedett. A költséghatékony megoldások mellett egyre többször jutnak szerephez az egyedi, a környezetből kitűnő, drágább kihelyezések.

A több mint 2 évtizedes papírdisplay-gyártás mellett 4 éve a tartós displayeket is saját üzemben, saját kapacitással kezdték el gyártani, amelyek közül mára a fadisplayek a legkeresettebbek, megelőzve a fémkonstrukciókat is. Ez az egyre növekvő környezettudatosságnak és a megjelenésükben nagyobb természetességnek is köszönhető.

– A Dion Hungary csapatával nagy hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóságra, beszállítóinkat is így választjuk ki, és minden gyártás során felmerülő hulladékunkat a leszerződött partnereinkkel újrahasznosításra küldjük vissza. Célunk transzparensnek maradni. Az adott gyártással kapcsolatos információkat megosztjuk partnereinkkel, és a gyártási folyamatokra is rálátást adunk. – emeli ki Balázs Gábor.

Gyártáshoz kapcsolódó szolgáltatások

Kántor Judit
értékesítési vezető
Molino Reklámügynökség

A Molino Reklámügynökség szerint a külföldről érkező kiskereskedelmi eszközök 2020-ban tapasztalt akadozó szállítása pozitív következménnyel járt a hazai displaygyártás számára, hiszen tovább nyitotta a piaci ollót. Ugyanakkor számos kampány elmaradt, elhalasztásra került, és/vagy szignifikánsan rövidült.

Az időszakos megjelenések esetén, valamint új termékek bevezetésekor továbbra is a költséghatékony papírdisplay alkalmazása dominál, amely könnyű összeszerelhetőséget és szállítást tesz lehetővé. Kulcsfontosságú értékké vált a fenntarthatóság a kkv-­szektorban is. Mindez új alapanyagok bevezetését irányozta elő, amelyek környezetbarát és tartós megoldást kínálnak a megrendelők számára.

– A fenntarthatóság jegyében a displaygyártáshoz kapcsolódó szolgáltatások – úgymint a rendszeres állapotvizsgálat és karbantartás – iránti igény is megnövekedett, ami a vírus okozta szigorúbb szabályozások teljesítését is megkönnyíti. A minőségi kivitel és az egyedi grafikájú megjelenés szintén meghatározó elvárás, ám a speciális igények hosszabb gyártási idővel járhatnak – hangsúlyozza Kántor Judit, a Molino Reklámügynökség értékesítési vezetője.

Ugyanezek az igények a szolgáltatótól azt követelik meg, hogy a vevőt fokozottabb figyelemmel kezelje, és olyan ügyfélkapcsolatot ápoljon, amelyben a megbízó valódi szakértelmet és támogatást kap – például látványtervek és szín- vagy termékminta gyártásával. Így tovább fokozható az ügyfélélmény, ami a partnerek hosszú távú megtartásához is hozzájárul.

Az in-store lelke a kreativitás

Simunek Viktor
kereskedelmi igazgató
Active Media Hungary

Az Active Media Hungary jelenleg 3 felületet kínál megrendelőinek. A bevásárlókocsik elején lévő, két oldalon A4-es méretű és a kocsik fogantyúján lévő megoldásokat, ez utóbbi mérete a kocsi típusától függően változik, valamint a kasszazónában lévő áruelválasztót. A felületek alkalmasak a lokális népszerűsítésre, régiós vagy akár országos kampányra is.

Véleményük szerint a következő évek az in-store reklám előretöréséről fognak szólni. Mind a social media, mind az egyéb online felületek telítődtek, ott nagyon nehéz kitűnni és releváns konverziót elérni, ami az in-store reklám felé irányíthatja a vállalkozások egy részét.

– Az in-store reklámok lelke a kreativitás és a jó grafika! Az emberek szeretnek vásárolni, de nem szeretik, ha eladnak nekik. Diszkrét, figyelemfelkeltő, humoros reklámokat kedvelnek, amivel azonosulni lehet.

Az in-store árban és hatékonyságban felveszi a versenyt bármelyik online marketingcsatornával. Ahogy a pandémia lehetővé teszi, workshopokat szervezünk az in-store reklámjainkban rejlő lehetőségek bemutatására – mondja Simunek Viktor, az Active Media Hungary kereskedelmi igazgatója.

Interaktív és formabontó kampányok

Izsák Miklós
kereskedelmi
és marketingigazgató
JCDecaux Hungary

A JCDecaux Hungary az out-of-home piacon tevékenykedik. A kutatások szerint ebben a szegmensben várható a legintenzívebb visszarendeződés a pandémia után. Az outdoor piac a teljes médiapiaci költésben 8-9 %-os részesedést képvisel.

Megállíthatatlan a digitális citylightok térnyerése, a WebAR, segítségével alkalmazás letöltése nélkül, analóg eszközökön, okostelefon használatával kelnek életre a kreatívok a kiterjesztett valóságban.

A mobilis, fiatal városlakók csoportja szólítható így meg, akik élenjárnak a digitális eszközhasználatban. Ráadásul ők indítják el a legtöbb mobilkeresést egy-egy jól sikerült közterületi hirdetés láttán, és gyakran posztolnak is tartalmakat saját közösségimédia-oldalaikon.

A JCDecaux Hungary a peronreklámoktól az utcabútorokon és billboardokon át a legújabb digitális LED-hengerig lefedi az out-of-home piac minden szegletét. Az újgenerációs zöld buszmegálló, a Filtreo® már arra is képes, hogy mérsékelje a légszennyezettséget, miközben természetes hűtést biztosít a várakozóknak.

– A pandémia első évét interaktív és formabontó kreatív kampányokkal búcsúztattuk. Idén áprilisban az E.ON megbízásából olyan egyedi várókat készítettünk, ahol AR technológia segítségével tojásokat lehetett festeni, sőt a váróink még meg is tudták locsolni az utazókat.

A továbbiakban a fogyasztás visszarendeződésére számítok, ami majd a reklámköltésekben is megmutatkozik – vallja Izsák Miklós, a JCDecaux Hungary kereskedelmi és marketingigazgatója.

Robotok a polcon

Soós Zoltán
vezérigazgató
Wonderduck Agency

A járvány ideje alatt a személyes promóteri jelenlét ellehetetlenült, ezért járványtűrő megoldásokat fejlesztett a Wonderduck Agency.

Nemzetközi együttműködés keretében vezették be a „Tokinomo” elnevezésű áruházi minirobotot, amely „beszél” a vásárlókhoz, így részben képes a vevő megszólítására. Polcba és hűtőbe is építhető, szenzoros találmány, a promóciós terméket kiemeli a polcról, megvilágítja, és különböző rövid zenés szpotokkal be is mutatja. Az eszköz forgalmi méréseket is végez.

Otthon is eléri a potenciális fogyasztókat a HomeBag4U, melynek keretében több tízezer termékmintát és reklámanyagokat juttatnak a lakossághoz.

A vásárlók telefonjait és digitális eszközeit is célozzák, a WD által fejlesztett digitális Wonderpass kártyával. Nincs szükség a blokkok megőrzésére, a levelezés figyelésére. A játék után a kártya hűségkártyává transzformálható.

– Természetesen nemcsak a felsorolt 3 újdonsággal szolgáljuk ki vevőkörünket. A hagyományos POS-termékek piaca megmarad, a promóterek tartós hiánya miatt a forgalmazók részéről nagy az igény arra, hogy termékeiket kiemeljék a polcon található teljes választékból. A fejlődés a robotok, digitális eszközök irányába halad, mert a fogyasztót gyorsan kell meggyőzni, és emléknyomot kell generálni. A WD-POP csapata elkötelezett a bolti eszközök megújításában, a tartós, fenntartható technikák bevezetésében. Egyre inkább elvárás a mérhetőség, amit az általunk is használt digitális mérőeszközökkel lehet megvalósítani – véli Soós Zoltán, a Wonderduck Agency Zrt. vezérigazgatója. //

 

 

Reklámtermináltrend

Tóth Zoltán
ügyvezető partner
Trafik.hu és DigInStore

– A digital signage, a mi fordításunkban a „reklámterminál” COVID-biztos és rendkívül hatékony eszköz. Az Egyesült Államokban a vállalkozások 50%-a alkalmazza és a hagyományos, statikus eladáshelyi eszközökhöz képest (a videóanyagokat lejátszó reklámterminálok) hatásfoka 400%-os. Mindezt saját tapasztalataink is megerősítik – mondja Tóth Zoltán, a Trafik.hu és DigInStore Zrt. alapító-résztulajdonosa.

Az eladáshelyi reklám szerepét, hatékonyságát a trafik.hu által koordinált 100 dohánybolton keresztül ismerik, és megkezdték egy digitális eladáshelyi kommunikációs rendszer, a TrafikTV kialakítását is.

Hároméves működésük alatt, referenciaüzleteik FMCG-termékforgalma megduplázódott. Részesedésük eléri vagy meghaladja az éves árbevétel 15%-át. Koordinált dohányboltjaik, a 2020 tavasza óta tartó COVID-hatások miatt csökkenő vásárlószám ellenére is megőrizték két számjegyű éves növekedési rátájukat az FMCG-termékkategóriákban.

A már hivatkozott USA-beli kutatás szerint a digitális eladáshelyi eszközökön történő kommunikáció a márkatudatosságot közel 50%-os mértékben növeli, ez a megoldás az in-store kommunikáció egyik meghatározó trendje. //

 

 

Digitális kijelzők

Péczely-Tóth Ágnes
marketing- és értékesítési
menedzser
Digitálisreklám.hu

Az információs kijelzők, totemoszlopok, kioszkok segítik a vásárlók eligazodását digitális térkép, üzletkereső segítségével, és lehetővé teszik hirdetések megjelenítését. A digitális felületek kiválóan alkalmasak a COVID-vírus megelőzésével kapcsolatos különféle kötelező előírások, egészségügyi intézkedések és hasznos ötletek megjelenítésére is.

A jelenlegi pandémiás időszakban a digitális és a hagyományos felületek együttesen fejtik ki leghatékonyabban hatásukat.

Az ingerküszöb emelkedésével egyre nehezebb az emberek figyelmét felkelteni, de ez megvalósítható a Digitálisreklám.hu Kft. által fejlesztett érintésmentes interaktív megoldásokkal (QR-kód, karmozgás) és a kiterjesztett valósággal. Erre egy példa a WindowGrin, az interaktív kereskedelmi kijelzők új generációja. Ez egy „varázstükör”, amely automatikusan felismeri és egy virtuális karakter képével tükrözi a kirakat előtt álló ügyfél arckifejezését, mimikáját. – A jövő az érintésmentes, COVID-biztos, interaktív megoldásokban rejlik, ezért cégünk folyamatosan fejleszti a gesztusvezérléssel, vagy mobiltelefonnal történő interaktív megoldásokat – mondja Péczely-Tóth Ágnes, a Digitálisreklám.hu Kft. marketing- és értékesítési menedzsere. //

Kapcsolódó cikkeink