Magazin: Átalakulóban a kereskedelem világa – szerkesztői véleménysarok
A Business Days Konferencián előadóként és vendégként vettem részt az egyik kerekasztal-beszélgetésen, ahol a kiskereskedelem trendjeiről, fejlődési dinamikájáról cseréltünk eszmét. Az élelmiszer-kiskereskedelem képviselői és talán a hallgatóság is meglepetéssel fogadta azt a néhány, elgondolkodtató adatot, amelyet a Nemzeti Dohányboltok fejlődéséről prezentáltam.

Tóth Zoltán
ügyvezető partner
MindZ
A 100 Nemzeti Dohánybolt beszerzési és értékesítési munkáját koordináló Trafik.hu adatai és teljesítménye alátámasztja a nagy piackutató cégek eredményeit. E szerint a Nemzeti Dohányboltok szerepe nő az FMCG-szektor életében. Míg a KSH adatai az élelmiszer-kiskereskedelem tekintetében 2019 első félévében 6,6%-os növekedést mutat és a diszkontok fejlődése 12-13%, addig a Trafik.hu adatai szerint a hálózat forgalomnövekedése több mint 22%-os, a 2018-as év azonos időszakához képest.
A 2013 óta működő trafikrendszer sok változáson ment keresztül, és újabb változások előtt áll. Egy, a dohányipar és kereskedelem résztvevőinek rendezett szakmai rendezvényen hallhattam az iparág eddigi teljesítményéről és jelenleg az Országgyűlés előtt álló új szabályozásokról. Jól látható, hogy a fiatalkorúak védelmében és a dohányzás visszaszorítására eddig bevezetett és tervezett rendelkezések hatásai célt érnek. Emelkedő jövedéki adóterhek, növekvő árak, felvilágosítótevékenység, az Európai Unió direktíváival harmonizáló reklám és forgalmazási megszorítások eddigi eredménye, hogy ugyan a dohány-kiskereskedelem értékben nő, addig mennyiségét tekintve csökken. A törvénytervezet elfogadása esetén tovább szigorodnak a dohánytermékek forgalmazására vonatkozó előírások, a szabályok ellen vétők szankcionálása, de a Nemzeti Dohányboltok működésének számos más területén is változások várhatók. Ezek közül az egyik legfontosabb, a koncessziók, azaz a működtethető trafikok számára vonatkozó tervezet.
Míg 2013-ban a rendszer indulásakor kétezer lakosra „jutott” egy dohánybolt, az új tervezet már csak 4000 lakosonként biztosítja a koncessziós pályázati rendszert. Ez a tervezet természetesen biztosítja az ellátást, de egyúttal „helyet” is teremt a csökkenő piacon működő vállalkozásoknak a túlélésre. A koncesszióról történő lemondás természetesen önkéntes, de belátható, hogy eredményesen nem működtethető vállalkozásokat a tulajdonosok nem kívánnak üzemeltetni.
Ellenkezőleg, egyre több erőfeszítést tesznek annak érdekében, hogy vállalkozásukat fejlesszék. A dohány-kiskereskedelemben az éves szinten elérhető 10,5-11%-os árrés csak az átlagosnál jobb dohánytermék-forgalmat bonyolító vállalkozások számára biztosítja az eredményes gazdálkodást. A növekvő bér- és üzemeltetési költségek a vállalkozások többségének életében vonzóvá, sok esetben megkerülhetetlenné teszik a legálisan forgalmazható FMCG-termékek aktív kereskedelmét.
Az átalakuló fogyasztói szokások is támogatják ezt a trendet. A dohányboltok a kényelmi vásárlás helyszínévé váltak. Az FMCG-termékek a trafikok forgalmának 10-15%-át adhatják. Ráadásul olyan megoszlásban, amelyekből durván a forgalom fele a szeszes italok értékesítéséből, míg további 30-35%-a az ásványvíz, valamint üdítő- és energiaitalokból származik. A 25–30%-os árréstartalom arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy nagyobb figyelmet szenteljenek ezeknek a kategóriáknak. Egyre többször találkozhatunk a „nagyoktól” ellesett professzionális merchandising tevékenységgel, de olyan új, innovatív eszközök is megjelentek a dohányboltokban, mint a DigInStore Zrt. által üzemeltetett digitális eladáshelyi reklámeszköz, a TrafikTV. Látunk olyan sikeresen induló programokat, mint a Pannon Kávé Kft., a Trafik Kávé franchise-rendszere, vagy a szárnyát bontogató V-tel és NDCom Kft. kezdeményezése a feltöltős mobiltelefon-kártyák forgalmazása terén.
A Nemzeti Dohányboltok üzemeltetői gyorsan tanulnak! Fejlődnek és keményen dolgoznak azon, hogy sikeresen folytassák üzleti tevékenységüket. Méltó potenciális partnerei az FMCG-szektor gyártó vállalkozásai számára, és egyúttal tisztes versenytársai a hagyományos élelmiszer-kereskedelem és részben, a vendéglátással foglalkozó vállalkozók számára is. Nagyságrendjük egyre inkább igazolja növekvő fontosságukat és – talán nem erős a fogalmazás – megköveteli, hogy az FMCG-szakma a helyükön kezelje őket. //
Kapcsolódó cikkeink
Európa-szerte alacsony meggytermés várható idén
Szakértők 2025-re jelentős terméskiesést jeleznek Európa és Ázsia meggytermelő országaiban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Dohányboltok: kevesebb termék, koncentrált forgalom, új növekedési utak
A nemzeti dohányboltok FMCG-forgalma – tehát a dohánytermékeket nem tartalmazó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Tízmilliók egy nyitófüllel – elindult a XIXO történetének legnagyobb nyereményjátéka
Idén nyáron minden eddiginél nagyobb dobásra készül a XIXO: elindult…
Tovább olvasom >