Átadásra kész ösztönzők
Koncentrálódik a magyar reklámajándék-piac. A racionalizációs kényszer itt is érezteti hatását. A fejlesztési irányok és a globális kínálat is azt mutatja, hogy a megszokott minőséget és szolgáltatást jobb feltételekkel szeretné megkapni megrendelő és végfogyasztó egyaránt.A válság az ajándéktárgypiacra is rányomta a bélyegét.
– A megrendelők ár-érték arányban a legjobb termékeket keresik. Természetesen igyekszünk e termékeket megtalálni a számukra, és olyan megoldásokat szállítani részükre, amelyek elégedettséggel töltik el őket. Azonban ez nagyon nehéz! – mondja Sauer Győző, a 3L Gift Kft. ügyvezető igazgatója.
A cég marketingeszköz-tanácsadóként definiálja magát, hosszú távú együttműködésre, folyamatos beszállítói státusra törekszik. Partnereitől sokat kérdez, így az igények alapos ismerete alapján a 15 000 fajta ajándéktárgyból személyre vagy cégre szabottan tud ajánlatot készíteni. Vannak azonban olyan megkeresések, amelyekre mernek nemet mondani, mert tudják, hogy a darabszám vagy a határidő kivitelezhetetlen.
Keresztesi Ferenc, a Present Store ügyvezető igazgatója arra a legbüszkébb, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is töretlenül tudnak növekedni. Igaz, a bejövő rendelésállomány és a volumen megduplázódott, vagyis kétszer annyit kell dolgozniuk, mint a recesszió előtt. Olcsóbb forrásokat kellett felkutatniuk a világpiacon, így például szorosabbra fűzték kapcsolatukat egy spanyol beszállítóval és azokkal a dizájnerekkel, akik kifejezetten a kedvezőbb árú, de funkcionalitásukban újdonságot és fogyasztói értéket képviselő cikkeket tervezik. Ilyenek például a csukló-mobiltartó vagy az összecipzározható bevásárlótáska, amelyek az emblémázáshoz is megfelelő reklámfelületet biztosítanak.
A reklámajándékok származási helye 90 százalékban a Távol-Kelet, már csak néhány nagy európai gyártó tudja hagyományos, minőségi portfólióját fenntartani. A magyar gyártók nem igazán tudtak betörni erre a piacra, bár a Present Store forgalmaz néhány cikket Németországban. Főként a kis darabszámú, egyedi fa-, fém-, üveg- és papírtermékek területén, vagy díjak, kisplasztikák elkészítésében játszhatnak szerepet a hazai vállalkozások.
Örök fogások
A szakemberek megegyeznek abban, hogy az azonnal átadható, kézzel fogható tárgyi ösztönzők a leghatásosabbak egy-egy bolti promóció esetén. A hozzácsomagolások száma sajnos csökken, amihez hozzájárul a dézsmálás és a promóciós kiszerelések elkészítésének, gyűjtőzésének, listáztatásának összetettsége is.
– Persze vannak megunhatatlan ajándékok, például az italokhoz a pohár, kávéhoz, teához a bögre csomagolását a fogyasztók is elvárják, keresik a polcokon. A póló és törülköző felett sem jár el az idő, hiszen mindig újabb és újabb forma-, szín-, méret-, anyagmegoldással rukkolnak elő a tervezők – hangsúlyozza Keresztesi Ferenc. Az árkategóriák viszont nagyban átrendeződtek. Régebben a hímzett baseballsapka olcsónak számított, ma már inkább a középárszegmensbe tartozik. A marketingeseknek pedig sokszor fele költségvetésből kell ugyanannyi darabszámot kihozni egy sikeres akcióhoz.
– A hoszteszakcióhoz én mindenféleképpen olyan terméket javasolnék, amely színvilágában és használatában szimbolizálja a promotált terméket, továbbá könnyen mozgatható.
– Ha hozzácsomagolásról van szó, akkor pedig a termék méreteit, darabszámát, törékenységét kell figyelembe venni – fűzi hozzá Sauer Győző. Tapasztalatai szerint azok a promóciók sikeresek, amelyekben a megrendelő ráérez a kapcsolódó ajándéktárgyra, amely emlékezteti a fogyasztót a termékre, de mégis hasznos. Ilyen tekintetben egy sokadszorra adott dolog is betöltheti ezt a szerepet, ha egy figyelemfelkeltő vagy eddig kevésbé ismert emblémázási eljárással teszik rá a cég logóját. Ilyen például egy jól kivitelezett, hőre változó matrica, vagy sötétben foszforeszkáló logó.
Érdemes megjegyezni, hogy az állatoknak szóló kellékek piacán nem tapasztalható visszaesés, a kis házi kedvencek kényeztetése érdekében adott ösztönzők továbbra is jól működnek.
Alkalmak, események
A 3L Gift szakembere szerint a futball-vb nagymértékben befolyásolta az idei termékpalettát. A nagykereskedések tudatosan készültek erre az eseményre, és bővítették a portfóliójukat olyan termékekkel, amelyek szorosan kapcsolódtak a futballhoz vagy a szurkoláshoz. A vb előtti héten szinte teljesen elfogytak a focilabdák, a sípok, a futballistát mintázó kulcstartók. Természetesen ezek a termékek eddig is elérhetőek voltak a katalógusokban és az importőröknél, de érezhetően bővült a kínálat a vb miatt.
A Present Store támogatója és kizárólagos beszállítója a 2010 Pécs, Európa kulturális fővárosa projektnek. A megtiszteltetés jelentős kihívás is egyben, hiszen például a januári megnyitóra 2 nap alatt, péntekről vasárnapra kellett 800 logózott esernyőt biztosítani. A rendezvényre érkező turisták szívesen vásárolják meg a praktikus emléktárgyakat, legyen az logózott tengerészzsák, póló, ülőpárna, ökölnyi gömbbe zárt esőkabát vagy éppen valamilyen játék. A teljes választékot a városban felállított, állandó infopontokon és a rendezvényeken is árulják, így havonta átlagosan negyedmillió darab talál gazdára.
A fesztiválok is nagy felvevői a reklámtárgyaknak. A kitelepülés hagyományos kellékei, logózott napernyők, poharak, lufik mellett az ötletes, hangulati elemek is népszerűek, a „riviéra-érzet” felidézéséhez például a különböző matracok vagy vízen lebegő pohártartók voltak az idei slágertermékek.
Az iskolakezdés számos árukategóriában szezonális felfutást jelent, amibe egyre több cikkelemmel kapcsolódnak be a márkagyártók és a kiskereskedők. A ceruza-hozzácsomagolástól a nyereménysorsolásig változatos aktivitással és mechanizmussal ösztönzik idén is vásárlásra a kisdiákokat és szüleiket. Sokan pedig már a karácsonyi promóciók kellékeinek lerendelésén is túl vannak.
Nagyvállalatok saját eseményeik kapcsán is jelentős vásárlási igénnyel állhatnak elő, amelyekre az ad hoc rendelés még inkább jellemző. Az éppen megmaradt keretek függvényében, azonnali szállítási igénnyel lépnek fel, ami nagyban nehezíti az igényes kiszolgálást.
A hagyományos FMCG-, gyógyszer- és bankszektor mellett egyéb intézmények, akár óvodák, iskolák, önkormányzatok, laktanyák, minisztériumok, pártok is az ajándéktárgy, főként a logózott póló alkalmi vevőinek számítanak.
Lojalitásépítők
A közepes és nagy értékű reklámajándékok – fürdőköpeny, edénykészlet, óra, ékszer stb. – a beküldős-sorsolásos promóciók kedvelt nyereménytárgyai. Ide sorolhatók az elektronikai eszközök, készülékek is.
Ez az árkategória gyakran megtalálható hűségakciók, lojalitáskártyák különböző feltételrendszerben beváltható ajándékaiként is. Ilyenkor nem a logózás, hanem a felajánlott márka ismertsége esik számításba. Fontos választási szempont még a vevőkör érdeklődése, például kiskereskedelemben a háziasszonyokra nagy vonzerőt gyakorló tárgyak, benzinkútnál férfias cikkek, valamint a gyűjthetőség, készletben, garnitúrában használhatóság is.
Nagy értékű cikkek, például pénzügyi termékek forgalmazói potenciális vagy kiemelt ügyfeleiknek is juttatnak ilyen típusú használati cikkeket.
Nagyvállalatok belső ösztönző rendszerében, képviselőversenyekben is ezek a termékek kapnak szerepet. Gyakran belső katalógus készül, amiből az alkalmazottak teljesítményük arányában választhatnak.
Bizonyos értelemben a reklámtárgy versenytársaként megjelenik a virtuális vagy elektronikus ajándék, amikor csengőhangot, lebeszélhető percet, internetes tárhelyet és hasonló, nem kézzelfogható extrát kap a vásárló. Hasonlóan új keletű tendencia az élmény-ajándékok terjedése, hiszen a szűkülő anyagi lehetőségek miatt egy vendéglőben elköltött vacsora vagy egy belföldi utazás ugyanolyan vonzó lehet, mint egy maradandó tárgy.
Különlegességek
Különleges igényekből nincs hiány a magyar piacon, de a vágyak és a lehetőségek nem mindig találkoznak egymással. Itt a fő mozgatórugó, hogy a cégek olyan, a hagyományos ajándéktárgyaktól eltérő, motivációs eszközöket keresnek, amelyekkel a fogyasztót még nem érintette meg más.
– Nehéz olyan jópofa, ötletes és használható terméket kitalálni, amelyet nem valósított meg már valaki, de nem lehetetlen! – mondja zárszavában Sauer Győző.
Számtalan olyan eset fordul elő a szakmában, amikor a cég kellő nyitottsággal, elég sok információt osztott meg a beszállítójával, esetükben a 3L Gifttel, és időt is hagyott a kivitelezésre. Ezekből születtek a legsikeresebb promóciók, ajándékozások.
A Present Store országos lefedettséget biztosító szervezete mind a 2 200 ügyfelével napi szintű kapcsolatot tart fenn. Magyar nyelvű katalógusaikat is személyesen adják át. Az együttgondolkodás, közös ötletelés kulcstevékenységük.
– Következetes stratégia, kőkemény tervszámok, rendszeres tréningek, hatékony értekezleti rend és persze partnereink igényeinek mélyreható, testközelből való, sok éves tapasztalaton alapuló ismerete, ez a túlélési koncepciónk – összegzi üzletpolitikáját Keresztesi Ferenc.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >