Kérdéseink voltak a NAV-hoz
Az ipartestület kezdeményezésére június közepén egy konferencia keretében kaphattak választ gyakorlati problémáikat érintő kérdéseikre az érdeklődő vendéglátósok. Az MVI és a NAV közös szervezésében zajlott konzultáció célja nemcsak a tájékoztatás volt, hanem az együttműködés lehetőségeinek kutatása is.
Kovács László elnök bevezetőjében kihangsúlyozta: a szakmának javaslatokra, tanácsokra van szüksége a jogkövető magatartás könnyebb kialakításához, az érdekvédelmi szervezeteknek pedig ahhoz, hogy hatékonyabban támogathassák az életszerű jogszabályok megalkotását.
Vendéglátóként dr. Minya Mihály, a NAV Pest megyei Adó- és Vámigazgatóságának igazgatója aláhúzta: lehet, hogy bár a jelenlévők most a tárgyalóasztal két oldalán foglalnak helyet, de mindnyájan a jó oldalon állnak, és a rosszat közösen kell visszaszorítaniuk.
Az MVI által a NAV-hoz előzetesen eljuttatott kérdéseket négy előadás keretében válaszolták meg az adóhatóság szakértői.
Dr. Lambertus József, a NAV tájékoztatási főosztályvezetője az éttermi szolgáltatások áfájának kérdésével foglalkozott. Elmondta, hogy a kedvezményes áfakulcs alkalmazásának szabályait precízen meghatározzák a jogszabályok, de az előzetesen benyújtott kérdésekre reagálva egyértelművé tette a legfontosabb részleteket.
A kedvezményes áfakulcs a KSH 55.30.1 SZJ-szám alá tartozó szolgáltatások esetén alkalmazható, étel- és helyben készülő, nem alkoholos italok azonnali fogyasztásra szánt értékesítésekor.
Mikor 27 és mikor 18 százalék?
A tevékenységnek szolgáltatásnyújtásnak kell minősülnie, a termékértékesítés nem tartozik e fogalomkörbe, azaz például a lángossütők, büfékocsik kínálata ugyanúgy nem része a kedvezményezettek kategóriájának, ahogy a food-truckoké sem, mert ezekben az esetekben nem a szolgáltatásjelleg dominál. Általában a pincér általi kiszolgálás jó támpont lehet a pontosításhoz, ám az elbírálás függ a vendéglátóhely koncepciójától is, tehát az önkiszolgáló étterem ugyanúgy dolgozhat kedvezményes áfával, valamint a gyorséttermek is, ahol például a sűrítményes italadagolók „terméke” is helyben készítettnek minősül.
A 18 százalékos áfakategóriába csak olyan melegkonyhás étterem kerülhet, ahol helyben készíthetők el az ételek, és mindehhez megfelelő helyszín és eszközök állnak rendelkezésre. Ennek a logikának megfelelően a catering tevékenység nem tartozik ebbe a körbe, akárcsak a jelenlegi trendekhez jól illő házhozszállítás és takeaway sem. Ugyanakkor egy szálloda másik telephelye, ahová a szálloda éttermében készülő ételeket és italokat elszállítják az ott lakó vendégeknek, nem számít külső helyszínnek. Sajátos logika szerint, ha ugyanezt a szolgáltatást a vendég a szálloda bárjában kívánja igénybe venni, akkor az étteremből rendelt étel után kedvezményes, míg az italfogyasztás után 27 százalék áfával terhelt számlát kap. A szobaszerviz esetében az étel- és a helyben készített, alkoholmentes ital felszolgálására a kedvezményes adókulcs alkalmazható. A minibár pedig egyértelműen termékértékesítésnek minősül.
Mindennapi problémák
Az előre megrendelt csoportos éttermi étkezés, valamint a Sunday brunch kedvezményes áfakulcsot élvez. Az „all you can eat” szolgáltatás minden tételére a magasabb adókulcs vonatkozik azt az extrém esetet kivéve, ha az egyes tételek külön kezelhetők. A tölcséres fagylalt áfája szinte minden esetben 27 százalék. A közétkeztetés és a munkahelyi étkeztetés ugyancsak a legmagasabb adózási kategóriába esik. Utóbbit nem aszerint lehet meghatározni, hogy az étterem fizikailag milyen közel van a munkáltatókhoz, amelyek munkatársai szolgáltatását igénybe veszik, hanem hogy kizárólagos szerződése van-e a munkáltatókkal. Kedvezményes adókulccsal akkor dolgozhat egy irodaházi étterem, amikor szolgáltatását bárki bármikor igénybe veheti.
A felszolgálási díj az alapjául szolgáló étellel és itallal azonos mértékben adózik, tehát az ételhez és a helyben készített, alkoholmentes italhoz 18, minden más italhoz pedig 27 százalékot kell kalkulálni.
A borravaló nem képez áfaalapot és szjamentes is, ám főszabály szerint elkülönítve kell kezelni – a kassza csak a számla alapján kapott összegeket tartalmazhatja. Amennyiben a borravaló összege a házipénztárban megjelenik, és nincs elkülönítve az egyéb címen szereplő összegektől, akkor a vállalkozáshoz kapcsolódó bevételnek kell tekinteni (lásd külön anyagunkat!). A bankkártyával fizetett borravaló áfájának helyzetét az illetékesek még vizsgálják.
Adott helyzetben a kasszából kifizethetőek például a szállítók is, ám ezt a megfelelő pénzmozgási bizonylat használatával kell regisztrálni.
Jövedéki ügyek
Bakos Lajos, a NAV Jövedéki Főosztály III. főosztályvezetője a jövedéki termékek kiskereskedelmével foglalkozott. Felhívta a figyelmet, hogy a július 1-től hatályos szabályozás néhány ponton változott. A jövőben a kiskereskedők is elektronikus úton intézhetik jövedéki ügyeiket.
A szakember elmondta, hogy a korábbi szabályozáshoz képest már nemcsak az üzlet eladóterének kiszolgálásra szolgáló részében lehet majd bontott alkoholos italokat tárolni, hanem az üzletben és raktárban egyaránt, ideértve a konyhát is, amely – a vendéglátóhely szerves részeként – normál raktározási területnek minősül; a rendelkezés szerint az üzlet teljes területén a 2 liter alatti mennyiséget tartalmazó palackból 5, a 2 literes vagy nagyobb palackból 1 lehet termékenként egyszerre bontva. A rendezvényről visszaszállított bontott italokat továbbra is elkülönítve kell kezelni.
Operatív ellenőrzés
Lengyel Tibor, a NAV Operatív Ellenőrzési Főosztályának vezetője részletes listát adott arról, mit vizsgálnak kollégái a helyszíni ellenőrzések során (nem feltétlenül egyszerre). Felügyelik a telephellyel, az áruval, az alkalmazottakkal, a pénztárgéppel és a bizonylati fegyelemmel kapcsolatos előírások betartását.
A főosztályvezető elsősorban a vendéglátóhelyeken használt online pénztárgépek problémáját elemezte. Rámutatott a gépnapló fontosságára – szigorú számadású nyilvántartásban kell szerepelnie, a géptől elválaszthatatlanul a helyszínen kell őrizni.
Kötelező a pénztárgép rendszeres felülvizsgálata – pontosan meghatározott lépésekben és tartalommal. A vizsgálatok között eltelt idő maximális időtartama 12 hónap.
A gép esetleges meghibásodását azonnal regisztrálni kell; működésképtelenségének idején kézírásos bizonylatokkal lehet helyettesíteni.
Dr. Barta Beáta, a NAV Operatív Ellenőrzési főosztályának helyettes vezetője az alkalmazottak státuszának sokféleségét hangsúlyozta, és felhívta a figyelmet a területet érintő előírások legfontosabb elemeire, valamint az esetleges jogsértések jogkövetkezményeire.
A NAV további kérdéseket is fogad az egyes témákhoz kapcsolódóan, ezeket írásban kérték átadni, rájuk belátható időn belüli választ ígértek. Várjuk kérdéseiket!
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Jelöletlen tojásokat találtak egy furgonban az M5-ös autópályán
Több mint hatvanezer jelöletlen tojást foglaltak le a Nemzeti Adó-…
Tovább olvasom >Újragondolt felszolgálási díjak
A szakmai szervezetek örömmel fogadták az NGM felszolgálási díjjal kapcsolatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szallas.hu: szilveszterkor Eger, Szeged és Pécs a legkeresettebb a belföldi utazók körében
Szilveszterkor a belföldi utazók körében Eger, Szeged és Pécs a…
Tovább olvasom >Meggyőzéstechnika – A nap videója
Vannak nagy dumások, vannak másokat okosan befolyásoló, vagy éppen az…
Tovább olvasom >Mogyoróvaj, ahogy te szereted – A nap képe
A mogyoróvajkedvelők paradicsoma egy oregoni hipermarketben.
Tovább olvasom >