Árvita áll az Arzenál kiválása mögött
Saját lábára áll a Reál bolthálózat egyik jelentős tagja és magával viszi nagykereskedelmi központjait és akár háromszáz boltot is – írja az Origo internetes portál. Az Arzenál arra számít, hogy rugalmasabb feltételekkel olcsóbb lehet önállóan, mint a Reál tagjaként.
Szabadabb árazási feltételeket akart kiharcolni magának az eddig a Reál-bolthálózat negyedét tulajdonló Arzenál Kft. – ezért döntött úgy, hogy kilép az összefogásból és saját bolthálózatával és nagykereskedelmi központjaival önálló lesz. A főként az ország közepén és déli részén jelen lévő, hatvan saját bolttal és kétszáznegyven franchise-partnerrel rendelkező Arzenál ezzel rögvest az ország negyedik legnagyobb magyar kézben lévő élelmiszerlánca a CBA, a Coop és a Reál után.
Az országszerte több mint kétezer boltot üzemeltető Reál-bolthálózat üzleteiből hatvanat szinte biztos elveszít, de további kétszáznegyven is veszélyben van. A cég vezetője ennek ellenére úgy látja, hogy „a Reál ezt simán túl fogja élni”. Kujbus Tibor, az üzletlánc igazgatója az [origo]-nak úgy becsülte, hogy kezdetben durván 10 százalékos forgalomcsökkenést, lemorzsolódást tapasztalnak majd, de szerinte ezt hamar be fogja hozni a cég a hatékonyság növelésével.
Az Arzenál alapító tagja volt a reálos hálózatnak, amelynek lényege, hogy a magántulajdonban lévő boltok kínálatuk egy részét közösen, központilag szerzik be és tárolják. A modell alapja, hogy a több ezer kisboltból álló hálózatot működtető cég központilag, az összes egység nevében tárgyal a beszállítókkal, szerzi be a termékeket és szállítja le a lánchoz csatlakozó üzleteknek. A beszerzés koncentrációja pedig a láncokhoz csatlakozó vállalkozások helyzetét javítja, mert az üzletláncok jelentős engedményeket tudnak elérni a beszállítóknál, emellett az akciókat is közösen bonyolítják, vagyis minden boltban azonos termékekre vonatkozhat kedvezmény. A hálózatok központilag bonyolítják például a reklámkampányokat is, ez a marketing pedig hatékonyabb annál, mintha a boltok próbálnák meg magukat egyenként reklámozni. (A Reál-csoporthoz hasonló üzleti modell alapján működik a CBA- és a Coop-csoport is.)
A Reál-boltok egy része a hálózatot is tulajdonló cégek kezében van, a többi boltot önálló vállalkozás működteti. A rendszeren belül a száz négyzetméter alatti üzleteket a ReálPont hálózaton belül fogják össze, jellemzően ezek a beszerzési szövetséghez csatlakozott sarki boltok, éjjel-nappalik, és ezek adják az üzletek jelentős többségét, szám szerint 1700-at.
A Reálnak az elpártoló közértek és kisboltok mellett a fő kihívást az jelenti, hogy az Arzenál leginkább nagykereskedelmi központjaival volt fontos része a hálózatnak. A cég Budapestről és Pécsről látta el a reálos boltokat, leginkább az ország középső és déli megyéiben. „Az Arzenál kiválásával kieső nagykereskedelmi feladatokat kezelni tudjuk, januárban Budapesten és Pécsett is nyitunk egy háromfunkciójú bázist. Ezek logisztikai feladatokat látnak majd el, tehát kiszállítást fogunk innen végezni, emellett úgynevezett cash and carry-(C+C)egységként is működnek majd a kisboltosoknak, és a magánvásárlók számára is nyitva lesz az ajtó” – mondta Kujbus Tibor, aki nem tart attól, hogy elpártolnának a Reáltól a partnerek. (A cash-and-carry-üzletekből kisboltosok láthatják el üzleteiket, Magyarországon a legismertebb ilyen áruház a Metro.) Kujbus úgy gondolja, a beszállítókkal eddig kialakított működést ez az ügy semmilyen szinten nem befolyásolja, a szerződéseik „haladnak tovább a bevált reálos stratégia szerint”.
Az Arzenál egyelőre nem fog új üzleteket nyitni. Antal László, az Arzenál Kft. társtulajdonosa az [origo]-nak azt mondta, „nem arról van szó, hogy teljesen új üzletek lesznek, hanem először az eddig az Arzenálhoz tartozó reálos üzletek válnak arzenálossá.” Jelenleg hatvan saját és kétszáznegyven franchise-partnerünk van, köztük lesznek olyanok, amelyek maradnak a Reál-csoportban, de bízom benne, hogy többségük az Arzenál-hálózat tagja lesz – tette hozzá.
Folytatatás az [origo] oldalán>>
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >