Arisztokratikus borok készítői I.
A közelmúltban imponáló fejlődést produkáló Szekszárdi borvidék legnagyobb borászat a Twickel Szőlőbirtok (korábban Liszt Pincészet). A birtok tulajdonosa 1993 óta báró Twickel György – vele beszélgettünk családjáról, üzleti elképzelésiről, termékeik most változó értékesítési és marketing stratégiájáról. (1. rész)
Milyen kötődése van Magyarországhoz?
Édesanyám, Zichy Mária Terézia grófnő régi magyar nemesi családban született, de 1956-ban el kellett hagyni az örszágot, Németországba költözött – ott ismerkedett meg édesapámmal. Magyarságtudatát, a magyar kultúrát, nyelvet végig megőrizte a család, és a rendszerváltás után célzatosan kezdtük keresni a befektetési lehetőséget a régi Zichy birtokok közelében. Minthogy családom mindkét ágon kötődik a mezőgazdasághoz, a jó adottságú Szekszárdi borvidéken szinte magától értetődően adódott a borral való foglalkozás. Bátaszék és Görögszó határában találtuk a mintegy 200 hektárnyi szőlőterület: kiváló fekvésű dűlőket, amelyeknek a borvidékre jellemző talaján nagy borok elkészítésére alkalmas szőlőt lehet termeszteni.
Most itt élek a család kajmádi kastélyában feleségemmel és négy lányommal, akiknek, ugyan még csak a névadás erejéig, de szerep is jutott már borászatunkban.
Édesanyám aktív társadalmi szerepet vállalt Magyarországon: ő a Ungarische Malteser Caritas Dienst alapító elnöke es Magyar Máltai Szertetszolgálot tagja. A városért végzett tevékenysége miatt elnyerte a Szekszárd Város díszpolgára címet.
Hogyan jutottak el a mai eredményekig?
1993-ban lettünk a Szekszárd Zrt. tulajdonosai, a következő évtől kezdtünk komoly összegeket invesztálni az ültetvények, valamint a borászat technológiai megújításába. Átstrukturáltuk a fajtaszerkezetet és bevezettük a Magyarországon akkor még újdonságnak számító hozamkorlátozást. A pincészet – azt mondhatjuk – azóta is a folyamatos megújulás állapotában van. Ma csak a feldolgozóban található erjesztőtér kapacitása is közel 4000 hl.
Meghatározó fajtáink a szekszárdi Kadarka és a fűszeres, zamatos Kékfrankos, emellett a Cabernet Sauvignon, a Cabernet Franc, a Merlot, a Pinot Noir, a Portugieser és a különleges Syrah kap kiemelt figyelmet.
Mi az, ami az elmúlt bő két évtizedben nem változott?
Azt hiszem, a legfontosabb, hogy az érték előállítását tartjuk tevékenységünk fő céljának, és sok szempontból motivációjának is. A pincészetünkben folyó munka alapja a minőségre való törekvés – ez felel meg a családunk múltja és filozófiája által diktált belső késztetésnek.
1993 óta tudatosan fejlesztjük a borászatot, ami egyébként Twickel Szőlőbirtok néven 2010-ben vált ki a Szekszárd Zrt.-ből; korábban Liszt Pincészetként ismertek minket a fogyasztók.
Miért kapta alap-borcsaládjuk a Liszt nevet?
Liszt Ferenc közismert, mindenki által kedvelt zeneszerző, aki Gróf Zichy Gézával kialakított mély barátsága révén kapcsolódik a családunkhoz (a témáról részletesebben keretes anyagunkban olvashat! – a szerk.). Liszt márkanévként is értéket sugároz, mi pedig a névválasztással is szeretnénk Lisztet újra divatba hozni.
A jó boroknak egyéniségük van, amit nevükkel is kihangsúlyozhatunk. Ilyen indíttatásból nevezem el például legkülönlegesebb, Baronesse borcsaládunk tagjait saját 4 lányomról – kizárólag rendkívüli tételeket: olyannyira kivételeseket, hogy a sok év alatt csak most palackozzuk a harmadikat közülük. Az 500 kis hordóban őrzött prémium boraink közül válogatjuk ki őket az időnkénti kóstolások során. Kereskedelmi forgalomba nem kerülnek, de itt helyben korlátozott mennyiségben megvásárolhatóak.
A többi borcsaládról mit érdemes tudnunk?
A Liszt borok (ahogy minden borcsaládunk) nagyon jó ár-érték arányú termékek; úgy vélem, a pincészet méretéből adódó költséghatékonyságunk lehetővé teszi a versenyképes árpozícionálást.
A Twickel Szőlőbirtok prémium borcsaládja a visszafogott barrique ízeket nyújtó Château Kajmád sorozat. A szuperprémium kategóriát a Gróf Zichy borcsalád képviseli, ezek alapanyagául a legjobb fekvésű dűlőkön termelt szőlők szolgálnak. Kizárólag meghatározott fajták legjobb évjárataiból készülnek, és főként a gasztronómiának szánjuk őket. „Felettük” csak a már említett Baronesse borok állnak.
Mik a legfontosabb elemei az új marketing és értékesítési stratégiának?
A termékpaletta egységesítésének jegyében boraink éppen most esnek át arculatváltáson: új logók, új címketervek készültek. Ezúttal olyan mértékű változásokról van szó, amelyekhez képest a korábbi próbálkozások csak felszíniek voltak. A borcsaládok címkéin jól felismerhető grafikai jegyek jelennek meg – forma- és színviláguk hasonlít egymásra. A sorozatokat néhány játékosnak mondható elem is megkülönbözteti egymástól.
Belföldi értékesítésünk és exportunk nagyjából fele-fele arányban oszlik meg. Külföldön a kint élő magyarokat tekintjük elsődleges célcsoportunknak. Több kontinensre is szállítjuk borainkat, főbb piacaink az USA, Kína és Németország – utóbbinak számomra presztízsjelentősége is van –, de határozott célunk exportpiacaink további bővítése. Itthon szeretnénk a következő három évben megduplázni értékesítéseinket, ennek alapfeltétele, hogy termékeink ismertsége elérje kvalitásaik szintjét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB-oldalán találtuk, és persze nem…
Tovább olvasom >