Áremelkedés veszélyezteti Horvátország turisztikai versenyképességét
Az elmúlt három évben 50 százalékkal emelkedtek a horvátországi turisztikai árak, ami miatt az ország kezd lemaradni legfőbb versenytársai, Spanyolország és Görögország mögött. A költségek növekedése nemcsak a vendégéjszakák számát, de a turisták költési hajlandóságát is visszafogja – írja a Pénzcentrum.
Miközben Horvátország korábban kifejezetten költséghatékony célpontként volt ismert a német, osztrák, cseh és olasz turisták körében, az elmúlt évek áremelkedése súlyosan visszavetette a forgalmat. A turisztikai szolgáltatások díjai 2021 óta átlagosan 50 százalékkal emelkedtek, miközben a versenytárs országokban – mint Spanyolország és Görögország – ugyanez az arány mindössze 15–20 százalékos volt.
A horvát turizmus gyengélkedésének hátterében főként a vendéglátóipari költségek emelkedése áll: az infláció, a munkaerőhiány és az energiaárak globális drágulása egyaránt szerepet játszanak. Paradox módon az országon belül még mindig alacsonyak az energiaárak, és a turisztikai áfa is kedvező (13%), ennek ellenére az árszint érezhetően elszakadt a korábban megszokott szinttől.
A visszaesés számszerűen is tetten érhető: a tavalyi főszezonban a Horvátországba látogató külföldi turisták összesített költése 0,7 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Ez különösen figyelmeztető, hiszen a vendégéjszakák száma stagnál, így a költési visszaesés már nem magyarázható csupán a látogatószám csökkenésével.
A Tripadvisoron és más értékelő oldalakon egyre több turista panaszkodik a hirtelen áremelkedésekre: egyesek szerint a napozóágyak ára például elérte a 25–30 eurót, és az éttermi szolgáltatások is két-háromszoros drágulást mutatnak a járvány előtti évekhez képest. Ugyanakkor nem minden vendég észlelte a változást ilyen drasztikusnak: egy brit turista például arról számolt be, hogy Rovinj és Hvar árszínvonala között alig érzékelt különbséget a tavalyi évhez viszonyítva.
Horvátország hosszú távú versenyképessége a középkategóriás turisták megtartásán múlhat. Ehhez nemcsak a szállás- és vendéglátóipari árakat kellene ésszerű keretek között tartani, hanem a szolgáltatások ár-érték arányán is javítani. A jelenlegi trendek alapján a prémium desztinációs pozicionálás kockázatos stratégia lehet, különösen egy olyan piacon, ahol a kereslet egyre árérzékenyebb.
Kapcsolódó cikkeink
Visit Hungary: Nyíregyházára és Varsányba látogatott az Európai Virágos Városok és Falvak zsűrije
Nyíregyháza és Varsány képviseli Magyarországot az Entente Florale Europe, azaz…
Tovább olvasom >Az utazás jövője: mesterséges intelligencia válthatja le az utazási irodákat
A turizmus világszerte robbanásszerűen növekszik, különösen Ázsiában, ahol a bővülő…
Tovább olvasom >A Wizz Air visszautasítja a rejtett költségekről szóló vádakat
A nyári utazási szezon derekán ismét reflektorfénybe kerültek a diszkont…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >