Áremelkedés veszélyezteti Horvátország turisztikai versenyképességét
Az elmúlt három évben 50 százalékkal emelkedtek a horvátországi turisztikai árak, ami miatt az ország kezd lemaradni legfőbb versenytársai, Spanyolország és Görögország mögött. A költségek növekedése nemcsak a vendégéjszakák számát, de a turisták költési hajlandóságát is visszafogja – írja a Pénzcentrum.
Miközben Horvátország korábban kifejezetten költséghatékony célpontként volt ismert a német, osztrák, cseh és olasz turisták körében, az elmúlt évek áremelkedése súlyosan visszavetette a forgalmat. A turisztikai szolgáltatások díjai 2021 óta átlagosan 50 százalékkal emelkedtek, miközben a versenytárs országokban – mint Spanyolország és Görögország – ugyanez az arány mindössze 15–20 százalékos volt.
A horvát turizmus gyengélkedésének hátterében főként a vendéglátóipari költségek emelkedése áll: az infláció, a munkaerőhiány és az energiaárak globális drágulása egyaránt szerepet játszanak. Paradox módon az országon belül még mindig alacsonyak az energiaárak, és a turisztikai áfa is kedvező (13%), ennek ellenére az árszint érezhetően elszakadt a korábban megszokott szinttől.
A visszaesés számszerűen is tetten érhető: a tavalyi főszezonban a Horvátországba látogató külföldi turisták összesített költése 0,7 százalékkal csökkent az előző évhez képest. Ez különösen figyelmeztető, hiszen a vendégéjszakák száma stagnál, így a költési visszaesés már nem magyarázható csupán a látogatószám csökkenésével.
A Tripadvisoron és más értékelő oldalakon egyre több turista panaszkodik a hirtelen áremelkedésekre: egyesek szerint a napozóágyak ára például elérte a 25–30 eurót, és az éttermi szolgáltatások is két-háromszoros drágulást mutatnak a járvány előtti évekhez képest. Ugyanakkor nem minden vendég észlelte a változást ilyen drasztikusnak: egy brit turista például arról számolt be, hogy Rovinj és Hvar árszínvonala között alig érzékelt különbséget a tavalyi évhez viszonyítva.
Horvátország hosszú távú versenyképessége a középkategóriás turisták megtartásán múlhat. Ehhez nemcsak a szállás- és vendéglátóipari árakat kellene ésszerű keretek között tartani, hanem a szolgáltatások ár-érték arányán is javítani. A jelenlegi trendek alapján a prémium desztinációs pozicionálás kockázatos stratégia lehet, különösen egy olyan piacon, ahol a kereslet egyre árérzékenyebb.
Kapcsolódó cikkeink
Az amerikai fagylaltnap alkalmából akció indult vasárnap a Balatonnál
Ezer gombóc fagylaltkupont rejtenek el vasárnaptól a Balaton körül az…
Tovább olvasom >Megállapodást kötött a BDPST Group és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.
A BDPST Group portfóliójába tartozó DOME Kft. és a Budapest…
Tovább olvasom >Lángos-luxus a Balatonnál: már 3900 forintba is kerülhet egy sajtos-tejfölös
A klasszikus balatoni lángos egykor filléres retró ételnek számított, 2025…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: már több mint félszáz cég fejlesztési terveiről született döntés a Demján Sándor Tőkeprogramban
Brüsszel nyomásgyakorlása ellenére a kormány mindent megtesz a hazai kkv-k…
Tovább olvasom >A Burberry negyedéves bevétele 5,5 százalékkal csökkent
A brit Burberry Group, a világ egyik vezető luxus ruházati…
Tovább olvasom >Az amerikai fagylaltnap alkalmából akció indult vasárnap a Balatonnál
Ezer gombóc fagylaltkupont rejtenek el vasárnaptól a Balaton körül az…
Tovább olvasom >