Arculathordozók mozgásban

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 04. 01. 23:25

Az FMCG területén működő vállalatok egy része jelentős gépjárműflottával rendelkezik. Ezek többnyire a cég arculatának vagy éppen az aktuális kommunikációjának megfelelő dekorációval járják az utakat. A flottadekorálás rejtelmeiről kérdeztük Gerencsér Andrást a Béflex Solution Kft.-től és Koncz Balázst a Nordenskjöd Design Kft.-től.

A flottadekoráció azt az érzést kelti a partnerekben, hogy egy rendben, szervezetten működő cégről van szó, amely stabil alapokon nyugszik

Általánosságban elmondható, hogy a jó flottadekoráció inkább image jellegű, nem szerepel rajta túl sok szöveg, túl sok információ. Szerencsés, ha a kreatív egy jól megválasztott, feltűnő kép, amelyhez a cég neve, logója és maximum egy üzenet társul. Nagyon fontos a jó beazonosíthatóság – vagyis a flottadekoráción megjelenített kreatív illeszkedjen a cég teljes kommunikációjához. Így a teljes marketingkommunikációs eszköztár szerves részeként nagyon jól erősíti a cég által megfogalmazott, minden csatornán kommunikálni kívánt brand vagy image üzenetet. Ezek azok a fő vezérszempontok, amelyeket érdemes szem előtt tartani, legyen szó egy teljes felületen dekorált, promóciós flottadekorációról, vagy egy vágott fóliás, pusztán céglogót szerepeltető flottáról.

– Kevés olyan flottával találkoztam, ahol kizárólag egy típusú gépjárművet használtak volna. A flottadekoráció akkor jó, ha sokféle autó- és gépjárműtípuson lehet használni – állítja Koncz Balázs. – A grafikát és a feliratokat úgy kell megtervezni, hogy könnyen adaptálható legyen különböző felületekre, miközben nem vész el információ és a céges arculat is megmarad. Egy puttonyos autón megjelenő nagy képet nehéz hatásosan elhelyezni egy személyautón.

Az egységes

flottadekoráció erőt sugall

A fentiekhez kapcsolódóan a flottadekoráció többféle szerepet is betölthet. Ha például egy vállalat amellett dönt, hogy csak a logóját szeretné feltüntetni a céges flottán, már azzal megkülönbözteti cégét a versenytársakétól.

– Erőt sugall, és azt az érzést kelti ügyfeleiben – nagyon hasonlóan például az egységes, szintén a cégarculatra építő munkaruha alkalmazásához –, hogy egy rendben, szervezetten működő cégről van szó, amely tervezett folyamatokra épít, stabil alapokon nyugszik. Ez mindenképpen nagyon pozitív üzenet a nagyvilág felé – mondja el lapunknak Gerencsér András.

Természetesen vannak olyan flottadekorációk, amelyek az imageépítés mellett reklámfunkciót is betöltenek. Az Outdoor Advertising Association of America felmérése szerint ez az egyik leghatékonyabb hirdetési eszköz. Speciális felmérésük válaszadóinak 91 százaléka pozitívan észlelte a vizsgált járműgrafikát, 75 százaléka a látottak alapján kialakított magában egy képet a hirdetett termékről, vállalkozásról, 29 százaléka pedig előbb vagy utóbb a vásárlási döntésig is eljutott, ismertette a szakember.

– Továbbá előnye a többi kültéri hirdetési eszközzel szemben, hogy esetünkben a „médiafelület”, maga a jármű, adott, tehát ezzel kapcsolatban a költség nulla – folytatja Gerencsér András. – Nincs kötöttséget okozó és drága sugárzási idő, de margók, keretek közé behatárolt formák sem, mint például a nyomtatott sajtóbeli megjelenések esetében. Viszonylag alacsony, egyszeri befektetéssel (produkciós költség) nemcsak folyamatosan működő reklámhordozót kaphatunk, de egy egyszerű hirdetésen túlmutató reklámeszközt, amely az image, illetve a márka folyamatos kommunikálására képes, érdeklődést kelt, növeli az ismertséget, végül bizalmat ébreszt a vásárlókban. A dolog természetéből adódóan ráadásul sokkal többekhez eljut az üzenet, hiszen egy mozgó reklámeszközről beszélünk, ami szintén a reklám hatásfokát erősíti.

– Nem elhanyagolható szempont az autó elemeinek védelme fizikai sérülések ellen. A fóliával burkolt motorháztető ellenállóbb a felverődő kavicsokkal szemben. Egyes flották autóit teljesen be kell burkolnunk, amivel azt érjük el, hogy amikor a cég évek múltán lecseréli az autóit, gyakorlatilag hibátlan fényezéssel értékesítheti azokat – mondja Koncz Balázs.

Közlekedésbiztonsági

kötöttségek

Legfontosabb előírás közlekedésbiztonsági szempontból az, hogy az ablakok dekorálása személygépkocsik esetében nem megengedett, csak tehergépjárművek, kis tehergépjárműnek minősített járművek ablakai dekorálhatóak, és csak azok, amelyek egyébként „vakablakok” lehetnének. Ezzel kapcsolatban az utóbbi évtized praktikus fejlesztése a perforált ablakfólia, amely kívülről nem enged betekintést, belülről viszont teljes kilátást biztosít a sofőr számára.

– Érdekesség, hogy ebből számos változat elérhető a piacon, de csak a direkt autóra kifejlesztett változat használatát javasoljuk – jegyzi meg a Béflex gyártásvezetője –, ugyanis ennél a típusnál a felületet alkotó apró lyukak szerkezete úgy van kialakítva, hogy esőben a vízcseppek nem rekednek meg benne, így ilyen körülmények között is kiváló kilátást garantál.

Másik előírás a kamionok esetében az éjszakai láthatóságot biztosító fény hatására fluoreszkáló csík, amelyet a kamionok hátoldalán, körben helyeznek el. Ennek felhelyezését érdemes a kamiondekorálással is egybekötni, így mindez egy menetben elvégezhető, összehangolható a kettő.

Innovatív, színpompás

alapanyagok

Az utóbbi egy-két év legfontosabb innovatív iránya az alapanyagok fejlesztése. Olyan fóliák, fóliacsaládok jelentek meg a piacon, amelyeket kifejezetten teljes autódekorációhoz, teljes beborításhoz ajánlanak, és amiben igazán innovatívak a színek és felületek. Ezek nagyban hasonlatosak az autóiparban használatos színekhez és felületekhez: metál színváltozatok, katonai zöld vagy matt fekete, karbon vagy bőrtextúra hatást sugárzó megoldások, sorolja Gerencsér András gyártásvezető. Ezt megelőzően jelentek meg azok a fejlesztések, amelyek alkalmazása mára már mindennapos gyakorlattá vált nálunk, hiszen minden alapanyaggyártó kínálatában szerepelnek már a buborékmentességet garantáló megoldások, amelyek megkönnyítik és felgyorsítják az applikálás folyamatát.

Nem feltétlenül újdonság, de ellentétben Nyugat-Európával és Amerikával, itthon még nem használják az electro luminosense feliratokat, dekorációt. Ennek az a lényege, hogy a dekorált felület sokszínűen, fényesen villogni tud.

A hagyományos dekorfóliák folyamatosan fejlődnek. Javul a nyújthatóságuk, a visszaszedhetőségük, az élettartamuk. Számos jó tulajdonságuk a dekoratőrök munkáját javítja.

Az árérzékenység itt is jelen van

– Nagyon sajnálatos, hogy a magyar dekorpiac, mint sok minden más területen is, túlzottan árérzékeny – jegyzi meg Koncz Balázs. – Az előbb említett kitűnő anyagok természetesen drágábbak, mint a sokszor ugyanúgy kinéző, olcsó, rossz minőségű fóliák. A megrendelő többnyire csak a pillanatnyi árelőnyt látja, a hosszabb távú következményeket nem; a legolcsóbb dekorációt rendeli meg, és azt hiszi, nem lesz belőle baja. Az alacsonyabb ár okozta öröm sokkal rövidebb ideig tart, mint a rossz minőség okozta bosszúság. A dekorációval két fő probléma lehet: vagy idő előtt lejön, és ezért újra kell csinálni, vagy nem lehet leszedni. Visszamarad a ragasztó, vakarni kell és megsérülhet a fényezés. Minden esetben a pénztárca bánja…

Gerencsér András szerint ahhoz, hogy egy járművön megjelenő kommunikáció valóban hatékony legyen, két nagyon fontos szempontnak kell teljesülnie. Első a kreatív megközelítés, a reklámozni kívánt cég vagy termék, valamint a dekorálásra használt jármű adottságainak konstruktív figyelembe vétele. A másik, ugyanilyen fontos tényező a dekorálást végző cég munkatársainak szakértelme.

A Béflex dekorációs stúdiója több mint húsz éves fennállása során a legnagyobb flottáktól az akár egy darabos dekorálásig szerzett szakértelmével ebben tölt be kiemelkedő szerepet a hazai piacon. Éves szinten ezer darabos nagyságrendekben dekorálnak járműveket, olyan piacvezető cégeknek is, mint a K&H, Aldi, Dreher, UPC, Bosch vagy az EGIS. n

Pusztai E.

Kapcsolódó cikkeink