Aranykészítés Házilag
Húsz éves a Házi Piros Kft. A sükösdi családi vállalkozás mára a fűszerpiac egyik megkerülhetetlen szereplője lett. A cég szintén jubiláló, posztját kereken 10 éve betöltő kereskedelmi igazgatójával, Heltai Gáborral készítettünk számvetést. Felidézné ennek a 20 évnek a legfontosabb állomásait?
H. G.: – A Házi Piros Paprika Kft. tulajdonosa, Németh József Gödöllőn végzett agrármérnökként. Családjának több generációja foglalkozott már fűszerpaprika-termesztéssel, így nem volt meglepő, amikor az állami monopólium megszűnésével, 1990-ben ő is feldolgozócéget alapított Sükösdön, ami a kalocsai paprikatermelő tájkörzethez tartozik. A fűszerpaprika máig eladásaink közel egyharmadát teszi ki. A vállalkozás első vevői az akkor még működő füszértek, valamint húsipari cégek voltak. Utóbbiak kívánságára egyéb fűszerekkel, majd fűszerkeverékekkel is foglalkozni kezdtünk, így palettánk – Házi Arany márkanév alatt – folyamatosan bővült. Aztán pedig 1995-ben, hogy minden szegmenst lefedjünk, ételízesítővel is megjelentünk a piacon.
A cég már évek óta törekszik a fűszerpaprika-termelők integrációjára. Ez a válság mennyire „bomlasztja a sorokat”?
H. G.: – Sajnos, a paprika ma Magyarországon a legkevésbé támogatott mezőgazdasági termény. Ezért sok termelő a támogatottabb növényekre áll át. Ráadásul a paprika munkaigényes. Az elmúlt 10 évben termőterülete egyharmadára csökkent. Szerencsére Kalocsa környékén azért sokan hűek maradnak az évtizedek óta termesztett paprikához, őket szervezi cégünk tulajdonosa erős egységbe. Erre az évre is több mint 10 százalékkal magasabb felvásárlási árat garantálunk termelőinknek az előző évhez képest, annak ellenére, hogy ezt a kiskereskedelem felé kétséges, hogy érvényesíteni tudjuk.
Ugyanakkor vannak kedvező trendek is. Erősödik például a biztonságos, magyar termékek iránti igény.
H. G.: – Ennek nagyon örülünk, hiszen mi is ott voltunk a 13 FMCG-cég között, akik a FOREST-PAPÍR kezdeményezésére 2006-ban megalapították a Magyar Termék Kht.-t. Már akkor is fontosnak tartottuk, hogy védjeggyel emeljük ki az áruk forgatagából a magyar munkaerővel Magyarországon előállított biztonságos és minőségi termékeket. Az idő igazolt minket. Idén áttörésre számítunk a most induló marketingkampányunktól, amelyet élénk médiaérdeklődés kísér. Május harmadikától egészen év végéig sok fórumon reklámozzuk a kezdeményezés ideológiáját és a Magyar Termék Védjegyet. Az informálást nyereményjátékkal is összekötöttük. A promóció mind a 243 napján kisorsol a Magyar Termék Kft. egy-egy, a tagjai termékeiből összeállított, 10 ezer Ft értékű ajándékcsomagot, hetente egy-egy LCD-televíziót, illetőleg 2011 januárjában a fődíjat: egy Suzuki személygépkocsit.
Így akkor vélhetőleg az eladásokban is mérhető lesz a vásárlók patriotizmusa, hiszen nem egyszerű megállapítani, milyen mértékben befolyásolja a vásárlói döntést magyar volta.
H. G.: – Mi sem tudtuk eddig igazán mérni, de erre most tényleg alkalom adódik. A Házi Piros Paprika Kft. 20 éves jubileumára ugyanis, no és az induló nyári grillszezon apropóján, fűszerkeverékeink teljes arculatváltáson estek keresztül. Fiatalosabb, élénkebb színű csomagolással jelenünk meg, részben választékot is bővítettünk. Csökkentettük a termékek sótartalmát és növeltük a fűszerarányt, amellyel az egészségtudatos fogyasztók igényeit is szolgáljuk. Immár minden egyes termékünkre – a védjegy használathoz elengedhetetlen minősítési procedúráknak megfelelve – és kapcsolódva a Magyar Termék Kft. kampányához, jól láthatóan rányomtattuk a Magyar Termék Védjegyet. Kommunikációnkban is ezt állítjuk középpontba.
Milyen lehetőségeket lát a Házi Piros Paprika Kft. előtt a jövőben?
H. G.: – Márkát építeni ma sok pénzbe kerül. A Házi Arany a 20 év alatt nem tudott az „A” márkák közé kerülni – hiszen ezen az árszinten nincs annyi fedezetünk a termékeken, hogy többet költsünk marketingre –, de én ebben nem is látok semmi negatívumot. A márkacsalád a legjobb ár-érték arányú termékek közé tartozik a piacon. Ezt bizonyítja, hogy a tavalyi nehéz évben is eladás-növekedést értünk el, mivel a spórolósabbá vált vásárlók keresik az olcsóbbat a gyártói márkák között is.
Persze olyan látványos forgalomnövekedést, mint az első 10 évünkben, már biztosan nem tudunk felmutatni. Az első évi forgalmunk 50 millió forint volt, a tizedik évben már másfél milliárdot értünk el. Tavalyi árbevételünk pedig 2,6 milliárd forint lett. Hosszú távon az a célunk, hogy megőrizzük pozícióinkat a fűszerpiacon. A realitások talaján maradva, óvatosan építkezve, megfontolva szeretnénk haladni, hogy a 30 éves jubileumon is egy stabil, majdnem 200 főnek munkát biztosító cég képviseletében tudjunk leülni beszélgetni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >