Árak, stratégiák, fogyasztók
Egy márkatermék nyereségességét különböző belső és külső tényezők befolyásolják. Az árazás a márkastratégia fókuszában áll, ezért lényeges megérteni, hogy a fogyasztók és vásárlók milyen módon viszonyulnak az árhoz. A Nielsen 50 országban, köztük Magyarországon végzett Shopper Trends vizsgálata feltárja, hogy mit várnak a vásárlók a kereskedőktől, és segít megérteni, vásárlói magatartásuk miként kapcsolódik a kereskedői márkaértékhez. Hogyan reagálnak a fogyasztók a mind agresszívebb, egyre inkább az árra koncentráló kiskereskedelmi környezetre?
A vevők nyilván különböznek egymástól, de a Shopper Trends rávilágít egy közös nevezőre: habár a versenyképes árat a vásárlók általában nélkülözhetetlennek tartják egy bolt pozicionálásához, ugyanakkor az „alacsony árakat” nem tekintik erős differenciáló tényezőnek a boltláncok megítélése során.
Alacsony ár és hozzáadott értékek
A válaszadók ugyan az alacsony árat a boltválasztás kulcsfontosságú tényezőjeként nevezték meg, ám a Shopper Trends rámutat, hogy meglepő módon, adott pillanatban más hozzáadott értékek jobban befolyásolják a boltválasztást. Ilyen érték például a könnyű megközelíthetőség, minőségi márkák és termékek megfelelő készlete a polcokon, valamint széles és mély választéka.
A profitabilitás fenntartásához minden kiskereskedő kénytelen egyensúlyozni az árba, valamint más hozzáadott értékekbe való befektetései között, mint például a választék, elérhetőség, kényelem vagy minőség. A helyes arányokat az befolyásolja, hogy a célcsoport mekkora hangsúlyt fektet az egyes boltválasztási tényezőkre.
A márkagyártók márkájukkal és marketingbefektetéseikkel támogatni tudják a láncokat a különböző hozzáadott értékek szerinti differenciálódásban.
Amit mondanak – ahogy viselkednek
A hat legnagyobb európai országban a Shopper Trends feltárta, hogy a vásárlók mit mondanak a boltválasztás tényezőinek fontosságáról, és a valóságban milyen magatartást tanúsítanak.
Amikor boltot választanak, elmondásuk szerint a jó ár/érték viszonyt fontosnak tartják, és aszerint is viselkednek.
Az alacsony árat ugyan lényegesnek mondják, de döntésükben igazából kisebb szerepet játszik.
Viszont a vonzó árakciók szóban sem, valóságosan sem lényegesek a nagy átlag számára.
Megkérdezés során, válaszaikban szintén fontosnak tartják, a kutatás szerint pedig boltválasztásnál a valóságban is nagy súllyal esik latba, hogy egy üzletben mindent megkapjanak, az üzletnek egy-egy termékből megfelelő készlete legyen.
Ugyan a megkérdezés során nem mondják lényegesnek, döntéseiket mégis jelentősen befolyásolja, hogy adott boltban megtalálják, amit keresnek, továbbá széles és mély legyen a választék, valamint a minőségi, márkás termékek kínálata megfelelő legyen.
Három tipikus árstratégia
A Nielsen elemzői napjaink európai kiskereskedelmében három tipikus árstratégiát figyeltek meg.
1. Költségalapú árazásnál a gyártás, marketing és disztribúció költségeihez hozzáadnak bizonyos haszonkulcsot. Leggyakrabban értékesítés- vagy gyártásorientált szervezetek használják. Ilyenkor mechanikusan szoktak közelíteni a költségek ellenőrzéséhez és az ármegállapításhoz.
2. Versenyalapú árazásnál figyelik a versenytársak stratégiáját, és ahhoz képest támadó vagy védekező húzásokkal változtatják egy-egy márka fogyasztói árát. A módszert főleg a versenyző szellemű vagy piaci információk által vezérelt cégek választják, amelyek valaki ellen, valakivel szemben igyekeznek pozicionálni magukat. Például X márkával azonos szintű árra törekszenek vagy X márkánál 10 százalékkal olcsóbbak, esetleg Y márkánál 5 százalékkal drágábbak akarnak lenni.
3. Értékalapú árazásnál arra építenek, hogy a fogyasztó mekkora értéket tulajdonít egy márkának. A fogyasztó által érzékelt értéknek sokszor kevés köze van az előállítás, marketing vagy szállítás költségeihez. A marketing által vezérelt szervezetek jellemző módszere ez, amelyben a figyelem az értékteremtő folyamatra összpontosul. Ennek része például a márka árérzékenységének ökonometriai modellezése vagy a termékjellemzők fogyasztó által érzékelt értékének elemzése.
A fenti három alapstratégia további változatainak tekinthető a szegmentációs árazás, az ármegállapítás piaci résben, a mindennap alacsony ár (EDLP) és a többi megközelítés.
Nevihostényi Éva, a Nielsen marketingigazgatója
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >