Áprilisban indul a digitális tápérték-jelölési rendszer a borászati termékekre
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) együttműködésben az Agrárminisztériummal és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (Nébih) egy uniós előírással összhangban április 1-jén digitális tápértékjelölési rendszert indít a borászati termékekre – jelentette be Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára sajtótájékoztatón kedden, Budapesten.
Ismertette: az új európai uniós borcímkézési szabályok értelmében a 2023. december 8. után gyártott és címkézett boroknál fel kell tüntetni a tápértékkel, az adalékanyagokkal és az összetevőkkel kapcsolatos információkat 100 milliliteres adagra lebontva.
Rámutatott: az új uniós előírások egyrészt segítik a fogyasztók tájékozódását, ugyanakkor adminisztratív terhet jelentenek a termelők számára.
Az agrártárca, a Nébih és a HNT együttműködésében gyors és egyszerű megoldást kínálnak azzal, hogy a borosüvegen egy QR kódon keresztül a termékre vonatkozó információkat egy központi honlapon (winelabel.hu) teszi elérhetővé.
A borászok számára ez nem jelent többlet adatszolgáltatást, mivel a termékinformációk az engedélyezési eljárás során elérhető adatokból állnak össze – jelezte.
Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára elmondta, a szőlő- és borágazatra már most is szigorú uniós szabályozások vonatkoznak, az eredetvédelemtől a jövedéki adózásig, valamint az élelmiszeripari előírásokig, ennek kiterjesztése ez az új uniós előírás is.
Elmondása szerint a hegyközségi tagok alanyi jogon, térítésmentesen vehetik igénybe a szolgáltatást.
Más országokban hasonló megoldások piaci alapon működnek; becslésük szerint a kínált szolgáltatás piaci értéke megközelítőleg 300-500 millió forint, vagyis ekkora tehertől mentesülnek a borászatok – jegyezte meg.
Ismertette, hogy ezek a több nyelven elérhető, a borászati termékek részletes tápérték-adatait tartalmazó digitális címkék már a forgalombahozatali eljárás legelején, a végső származási bizonyítvány kiadásakor elkészülnek, így segítve a termelők gyorsabb piacra lépését az uniós piacokon. A borászok feladata a QR kódot tartalmazó címke nyomtatása – tette hozzá.
Tájékoztatása szerint továbbra is megmarad a hagyományos címkeelemek használata azon borászatok számára, amelyek a digitális platformokat nem kívánják, vagy nem tudják igénybe venni.
Brazsil Dávid hozzáfűzte: a HNT és az agrártárca közös célja, hogy a szolgáltatást a stratégiai partnerszervezetek – kisüzemi sörfőzdék, pálinkafőzdék – részére is biztosítsa a jövőben, amennyiben az uniós jogszabályok ezt lehetővé teszik.
Kapcsolódó cikkeink
Új lehetőségekkel segíti a kormány a szőlészet-borászati ágazatot
Bővülő lehetőségekkel segíti az Agrárminisztérium a szőlészet-borászati ágazatot, például a…
Tovább olvasom >AM: a St. Andrea Szőlőbirtok lett az év pincészete Magyarországon
A magyar borászatok hittel, kitartással, hűséggel dolgoznak, lépést tartanak a…
Tovább olvasom >Lengyel nagyvállalat vásárolta fel a legnagyobb moldovai borexportőrt
A lengyel Maspex felvásárolta a legnagyobb moldovai borexportőrt, a Purcari…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >