Rengeteg álláskereső jelentkezik futárnak

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 05. 04. 11:30

Sofőrnek és a logisztikai munkákra sokan szeretnének bekerülni a nagy üzletláncokhoz úgy, ahogyan egyre többen rendelnek házhoz szállításra. A cégeknek egyszerre kell megküzdeniük a kiszállítás iránti nagyobb kereslet kielégítésével és a kereskedelmi különadó rémével – olvasható a hvg.hu-n.

Soha ennyi álláskereső nem szeretett volna még futár lenni Magyarországon, vagy valamilyen módon a házhoz szállítás logisztikáján dolgozni. Nem csoda, hiszen ahogy életbe léptek a kijárási korlátozás szabályai, sőt már ez előtt hetekkel, amikor egyre több cég adta meg a dolgozóinak a home office lehetőségét, nagyságrendekkel többen kezdtek el házhoz szállítással vásárolni. A járvány megérkezésekor az üzleteknek szinte egyik napról a másikra kellett átszervezniük a munkát.

A Sparnál a sofőrnek jelentkezők száma ugrott meg a leginkább a járvány kezdete óta – írta kérdésünkre Maczelka Márk, a cég kommunikációs vezetője. A Tesco nagyjából 40 százalékkal növelte meg a házhozszállító kapacitást. Ők amellett, hogy új dolgozókat vettek fel, szerződtek az Ice Cube jéggyártóval, akik 26 autóval dolgoznak be a kiszállításba. A DM-nek pedig több cég is jelezte, hogy felszabadult kapacitásukkal fuvarozó munkákat vállalnának. A vállalat azonban egyelőre nem szerződött új partnerrel a kiszállításra, mert a mostani együttműködő partnerük „maradéktalanul el tudja látni” a meglévő munkákat.

Arra, hogy az újonnan felvett dolgozókat csak a válság idejére tervezik-e alkalmazni, a Tesco sajtóosztályától kaptunk választ: a vállalatnál határozott idejű munkaszerződést kötöttek azokkal, akiket a járvány alatti toborzási kampányban vettek fel.

A cégek sok dolgozójukat átvezénylik, hogy gördülékeny maradjon a házhoz szállítás. A DM például mindent így oldana meg, oda nem akarnak új dolgozókat felvenni, „a megnövekedett logisztikai feladatokat nem új munkatársak felvételével, hanem a munkaerő átcsoportosításával oldjuk meg” – írta Kanyó Roland marketing- és PR-menedzser. Igaz, mivel a rendelések száma nő, hosszabb kiszállítási idővel kell számolni – tette hozzá. A Sparnál más utat választottak, ott új munkatársakat vettek fel, hogy a megnövekedett igényeket kiszolgálják. A Tesco eddig több mint 200 új dolgozót vett fel az Online Bevásárlás csapathoz.

A kereskedelmi különadó jókora mélyütést jelent, főleg úgy, hogy állandósítja is ezt a kormány. A Spar már lépett is, április elején azzal büszkélkedett még, hogy csaknem 900 embert vett át más szektorokból, hogy a járvány miatt tapasztalt forgalmi kiugrások esetén is garantálni tudják az ellátás biztonságát, azóta viszont ugyanezeket az embereket elküldte.

De a munkát más módon is át kellett szervezni: a Spar például taxis shopping néven indított új megoldást, és a szállítási időablakokat hétköznapon éjjel fél 12-ig kitolták. Az IKEA elindította a távoli konyha- és hálószobatervezési szolgáltatást is – ez azt hozta magával, hogy az eddiginél jóval többen érdeklődnek a konyha- és hálószobabútorok iránt. A Tesco pedig beindította a Tesco Doboz szolgáltatást: ahol nem lehet online rendelni tőlük, oda előre összeállított, egységes tartalmú dobozokat kérhetnek a vevők, bennük 23 féle nem romlandó étellel, illetve háztartási termékkel, ezeket aztán a Magyar Posta szállítja házhoz. Hasonló szolgáltatás az Auchannál is elindult.

Több üzletlánc korlátozta a kiszállított áruk mennyiségét. A Tesco például azt a szabályt vezette be, hogy egy vásárló egyszerre legfeljebb 80 kiló árut rendelhet. A cégnél úgy számolnak, hogy ez nagyjából egy családi nagybevásárlás felső szintje, vagyis a korláttal a pánikszerű felvásárlást akarták megelőzni. De azért, hogy az alapvető élelmiszerekből ne fogyjon ki a webshop, több kategóriában korlátozták a megvásárolható termékek maximális számát.

Konkrét számot a forgalom növekedéséről Miskolczi Gergely, a soroksári IKEA áruház vezetője árult el. Ő azt írta:

több mint 38 százalékos növekedést tapasztalunk az online értékesítésünkben a tavalyi évhez képest, és vásárlóink száma is megközelítőleg 30 százalékkal nőtt a járványt megelőző időszakhoz képest.

Az IKEA online forgalmában azért is tapasztalhatott ekkora növekedést, mivel a cégvezetés a veszélyhelyzet elrendelése után úgy döntött, bezárja magyarországi üzleteit. A boltok jövő héten nyitnak újra.

A Tescónál annyit árultak el, hogy a házhoz szállítás iránti érdeklődés „jócskán meghaladja a karácsonykor szokásost”. A DM-től erre a kérdésünkre azt a választ kaptuk: „az online rendelések volumene a DM-boltok átlagos volumenének megfelelően változott”.

A Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelemről még csak a februári adatokat tette közzé, a márciusi számokra május 6-ig kell várni. Februárban mindenesetre minden korábbi rekord megdőlt, amióta havi szintű adatközlést végez a KSH, soha nem volt még olyan, hogy az egy évvel korábbihoz képest 11,3 százalékkal nőjön a kiskereskedelmi forgalom. Február utolsó néhány napjában tört ki a felvásárlási láz, a statisztikusok úgy számoltak, hogy a növekedésből 5,7 százalékpontot magyaráz ez. A csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma 33 százalékkal nőtt, de ennek nem a járvány volt az oka, ugyanilyen nagy növekedést mérnek hónapról hónapra, ahogy egyre népszerűbb lesz az online vásárlás. Márciusra ez a láz alábbhagyott, amire természetesen nem az a magyarázat, hogy mindenki felpakolt vécépapírból, inkább a húsvét elmaradása és a jövővel kapcsolatos bizonytalanságok miatt hagyott alább a vásárlási láz. (Sztojcsev Iván, hvg.hu)

Kapcsolódó cikkeink