Amazon Go, első benyomás
Az IGD munkatársai felkeresték Seattle-ben az első Amazon Go üzletet, mely egy egészen új koncepcióval próbálja becsábítani a vásárlókat a hagyományos kereskedelem falai közé.
Ahogy az várható egy frissen nyílt, átfogó marketingkampánnyal bevezetett üzlet esetében, a nyitás a napján, sőt az első héten végig teljes gőzzel üzemelt a bolt. Bár a kígyózó sorok szépen lassan elfogytak, a helyiek érdeklődése nem hagyott alább. Amikor az IGD munkatársai felkeresték az üzletet, turistákkal és a közelben dolgozó emberekkel egyaránt találkoztak.
Okosmegoldás
Az üzlet használatához elengedhetetlen az Amazon Go okostelefon-alkalmazás, mely hozzá van kötve a vásárló Amazon felhasználói fiókjával. Kifejezetten egyszerű a rendszert használni: az üvegajtók azonnal kinyíltak, miután a telefonra generált QR-kódot leolvasta a szkenner.A technológiai háttér alig észrevehető, ha a szenzorok és a kamerák nem lennének láthatók az üzletben, alig tűnne fel, hogy a boltot milyen összetett mesterséges intelligencia vezérli.
Lenyűgöző az a technológiai megoldás, mely képes pontosan követni a vásárló tevékenységét. Azonban még érdekesebb, hogy az Amazon miként oldotta meg kínálatának összeállítását a helyben fogyasztható ételektől, az elvitelre csomagolt élelmiszerekig. Minden szempont alapján könnyen és nagy választékban lehet válogatni. Az üzlet elejében a polcokat szendvicsek, saláták és egytálételek dominálják, melyek nagy részét helyben készítik elő.
Választékos kialakítás
Az előkészítő terület a vásárlók számára nem bejárható, de ahogy azt már az elmúlt években más boltkoncepciók esetében is megfigyelhettük, kívülről be lehet látni ezekbe az előkészítő helyiségekbe. Ennek legfontosabb előnye, hogy további biztosítékot ad a vásárlóknak arról, hogy a termékek frissek, a csomagokban pedig azok alapanyagok vannak, melyek a címkéken is fel vannak tüntetve.
A választék nagy része az azonnal fogyasztható termékek közül kerül ki, de a legjobb minőségű élelmiszerek is megtalálhatóak az üzletben elsősorban a Whole Foods Market égisze alatt, illetve az Amazon saját márkás termékei közül is válogathatnak a vevők.
A vásárlás pontos adatairól, beleértve természetesen a végösszeget is, a telefonos alkalmazás értesítést küld, miután az ember elhagyja a boltot. Egyébként az üzletben kialakítottak egy kis pihenőterületet is, ahol mikrohullámú sütők is a vendégek rendelkezésére állnak, illetve feltölthetik elektromos készülékeiket is.
Kellemes összhatás
Az IGD munkatársai az első benyomás alapján megjegyezték, hogy az Amazon Go igazán kényelmes és ötletes boltformátum. A technológia zökkenőmentesen működött, sőt, úgy érezték szinte természetellenes „fizikális” fizetés nélkül távozni az üzletből. Némileg furcsának találták, hogy semmilyen interakcióba nem kerültek a cég alkalmazottjaival. Technika ide, vagy oda a jó vásárlási élmény alapjául a nagy választékban megtalálható, magas minőségű ételek szolgálnak. Egyértelmű, hogy a kínálat összeállítását komoly tervezés előzte meg – így, hozzátéve, hogy a bolt korunk hangulatához illő dizájnt kapott, kijelenthető, hogy városi környezetben sikeres lesz az új boltkoncepció. Ez az Amazon első ilyen üzlete, így biztos, hogy sokat kell még fejleszteni rajta, és várható, hogy a cég további tesztüzleteket nyit a jövőben. A legnagyobb kihívást a magas üzemeltetési költség, pontosabban a technológiai háttér kialakítása jelenti, mely feltehetőleg még nincs összhangban boltban elköltött pénzzel. Az első benyomás alapján a vásárlói kosár nem túl nagy. Ugyanakkor marketingeszköznek, márkák bevezetéséhez kivételesen jó befektetés, mely bár más csatornákon, de megtérül.
Az IGD Retail Analysis a jövőben is folytatja az üzletek vizsgálatát, honlapjukon feliratkozás után mélyebb riportok is olvashatók erről és más üzletekről is a világ számos pontjáról.
M. K.
Kapcsolódó cikkeink
Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >Az önkiszolgáló kasszák sikeréhez jobb stratégia is kell
Bár egyre több hír szól arról, hogy egyik kiskereskedő a…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >