Amazon-elosztóközpontok lehetnek számos kereskedelmi ingatlanból
Érdekes, bár korántsem meglepő döntésről számolt be a Yahoo Finance az Egyesült Államok kiskereskedelmi piacán – olvasható a portfolio.hu-n. Az USA egyik jelentős plázatulajdonosa és üzemeltetője, a Simon Property Group tárgyalásokat kezdett az Amazonnal arról, hogy ingatlanjai egy részét Amazon-elosztóközpontokká alakítaná át. A megváltozott keresletre tehát már most reagálni kezdtek a piac szereplői.
Az Amazon és a Simon Property a korábban a J.C. Penney és a Sears Holdings által használt kiskereskedelmi területet átalakítaná át az Amazon elosztóközpontjaivá. Egyes feltételezések szerint a tárgyalások már hónapok óta folynak, bár lehetséges, hogy a két fél végül nem tud majd megegyezni egymással.
A folyamat a kiskereskedelmi környezet változásait látva – ami egyrészt az e-kereskedelem térnyerését, másrészt az ellátás bizonytalansága elleni készletszint növelését jelenti – egyáltalán nem meglepő. A Prologis május végi felmérése szerint a kiskereskedelmi egységek a fokozott rugalmasságra való törekvés jegyében igyekeznek növelni a készletszintjeiket, amihez az elosztóközpontok kapacitását is bővíteni kell. Várakozások szerint a készletek a következő években mintegy 5-10 százalékkal növekedhetnek.
Becslések szerint az USA-ban a kiskereskedelmi készletszint 1 százalékos növekedése több mint 5 millió négyzetméternyi keresletbővüléssel járna a logisztikai ingatlanok piacán, az előttünk álló három évben pedig összesen 37 millió négyzetméternyi keresletbővüléssel számolnak. Az a helyzet tehát, hogy az e-kereskedelem növekedése és a magasabb készletszintek iránti igény jelentősen növelni fogja a végső fogyasztókhoz közeli logisztikai ingatlanok iránti keresletet, amit most a világ egyik legnagyobb cégének és az USA egyik jelentős ingatlantulajdonosának a lehetséges együttműködése is bizonyít.
A várakozások szerint ez főként azoknál a területeknél lesz érezhető, ahol az ellátási láncok eddig nagyon szűkek voltak. Ilyen az élelmiszer- és italkereskedelem, az elektronikai berendezések, az egészségügyi cikkek és a vegyes kiskereskedelem. A készletek ideális szintjének átértékelése tehát az e-kereskedelem általános növekedése mellett a másik oka annak, hogy növekedni fog a városi logisztikai ingatlanok iránti kereslet.
Mi a helyzet Magyarországon?
Az európai és azon belül a magyar kiskereskedelmi piac részben más mint a tengerentúli, a rá ható folyamatok azonban hasonlók. Az egy főre jutó plázaterület az Egyesült Államokban jelentősen magasabb, mint Európában, Magyarországon ráadásul még európai viszonylatban is nagyon alacsonyak a számok. Nem is csoda, ha belegondolunk, hogy Budapesten közel 8 éve egyetlen új bevásárlóközpontot sem adtak át, és a dél-budai Etele Plazan túl is inkább csak távlati tervek vannak további fejlesztésekre.
Magyarországon a 2010-es mélypont óta évi 6-7 százalékos kiskereskedelmi bővülés ment végbe, ami régiós szinten is jó eredménynek számít. A vásárlóerő bővülésével tehát a kiskereskedelem is lépést tartott, a vírushelyzet miatti korlátozások következtében viszont az idei évben megtört a korábbi lendület, noha az elmúlt hetekben már sok helyen a korábbi forgalom közelében üzemeltek a bevásárlóközpontok. Az e-kereskedelem azonban az USA mellett Európában, így Magyarországon is erősödik. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >Amazon: a mesterséges intelligencia miatt csökkenhet a vállalati dolgozók létszáma
Az Amazon vezérigazgatója, Andy Jassy belső üzenetben közölte, hogy a…
Tovább olvasom >Royal Mail-lel együttműködve csomagautomatákkal bővíti szolgáltatásait a brit Co-op
A Co-op az első brit kényelmi üzletlánc, amely új csomagautomata-hálózat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >A Bacardi új fejezetet nyit a MARTINI® történetében
A családi tulajdonban lévő szeszesitalgyártó vállalat, a Bacardi, saját portfóliója…
Tovább olvasom >Füstölt, szeletelt baconszalonnát és libamájast hívott vissza a forgalomból az Auchan
Mikrobiológiai szennyeződés és nem jelölt allergén miatt füstölt, szeletelt baconszalonnát…
Tovább olvasom >