Amazon-elosztóközpontok lehetnek számos kereskedelmi ingatlanból
Érdekes, bár korántsem meglepő döntésről számolt be a Yahoo Finance az Egyesült Államok kiskereskedelmi piacán – olvasható a portfolio.hu-n. Az USA egyik jelentős plázatulajdonosa és üzemeltetője, a Simon Property Group tárgyalásokat kezdett az Amazonnal arról, hogy ingatlanjai egy részét Amazon-elosztóközpontokká alakítaná át. A megváltozott keresletre tehát már most reagálni kezdtek a piac szereplői.
Az Amazon és a Simon Property a korábban a J.C. Penney és a Sears Holdings által használt kiskereskedelmi területet átalakítaná át az Amazon elosztóközpontjaivá. Egyes feltételezések szerint a tárgyalások már hónapok óta folynak, bár lehetséges, hogy a két fél végül nem tud majd megegyezni egymással.
A folyamat a kiskereskedelmi környezet változásait látva – ami egyrészt az e-kereskedelem térnyerését, másrészt az ellátás bizonytalansága elleni készletszint növelését jelenti – egyáltalán nem meglepő. A Prologis május végi felmérése szerint a kiskereskedelmi egységek a fokozott rugalmasságra való törekvés jegyében igyekeznek növelni a készletszintjeiket, amihez az elosztóközpontok kapacitását is bővíteni kell. Várakozások szerint a készletek a következő években mintegy 5-10 százalékkal növekedhetnek.
Becslések szerint az USA-ban a kiskereskedelmi készletszint 1 százalékos növekedése több mint 5 millió négyzetméternyi keresletbővüléssel járna a logisztikai ingatlanok piacán, az előttünk álló három évben pedig összesen 37 millió négyzetméternyi keresletbővüléssel számolnak. Az a helyzet tehát, hogy az e-kereskedelem növekedése és a magasabb készletszintek iránti igény jelentősen növelni fogja a végső fogyasztókhoz közeli logisztikai ingatlanok iránti keresletet, amit most a világ egyik legnagyobb cégének és az USA egyik jelentős ingatlantulajdonosának a lehetséges együttműködése is bizonyít.
A várakozások szerint ez főként azoknál a területeknél lesz érezhető, ahol az ellátási láncok eddig nagyon szűkek voltak. Ilyen az élelmiszer- és italkereskedelem, az elektronikai berendezések, az egészségügyi cikkek és a vegyes kiskereskedelem. A készletek ideális szintjének átértékelése tehát az e-kereskedelem általános növekedése mellett a másik oka annak, hogy növekedni fog a városi logisztikai ingatlanok iránti kereslet.
Mi a helyzet Magyarországon?
Az európai és azon belül a magyar kiskereskedelmi piac részben más mint a tengerentúli, a rá ható folyamatok azonban hasonlók. Az egy főre jutó plázaterület az Egyesült Államokban jelentősen magasabb, mint Európában, Magyarországon ráadásul még európai viszonylatban is nagyon alacsonyak a számok. Nem is csoda, ha belegondolunk, hogy Budapesten közel 8 éve egyetlen új bevásárlóközpontot sem adtak át, és a dél-budai Etele Plazan túl is inkább csak távlati tervek vannak további fejlesztésekre.
Magyarországon a 2010-es mélypont óta évi 6-7 százalékos kiskereskedelmi bővülés ment végbe, ami régiós szinten is jó eredménynek számít. A vásárlóerő bővülésével tehát a kiskereskedelem is lépést tartott, a vírushelyzet miatti korlátozások következtében viszont az idei évben megtört a korábbi lendület, noha az elmúlt hetekben már sok helyen a korábbi forgalom közelében üzemeltek a bevásárlóközpontok. Az e-kereskedelem azonban az USA mellett Európában, így Magyarországon is erősödik. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Az Amazon visszakozik: kínai megrendelések lemondásával reagál az amerikai vámemelésre
A kereskedelmi háború új fejezete az e-kereskedelemben – az Amazon…
Tovább olvasom >Dr. Matura Tamás: Előfordulhat, hogy az USA ledolgozza magát Kína szintjére
Dr. Matura Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, Kínaszakértő volt…
Tovább olvasom >Tojásvám Amerikában: újabb drágulási hullám jöhet az élelmiszerpiacon
Donald Trump újabb vámintézkedései az amerikai mezőgazdasági szektor egyik legérzékenyebb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >Candy – 80 éve a jövőt inspirálja, most új korszakot nyit
A Candy, az olasz tradicionális háztartásigép-márka idén ünnepli fennállásának 80.…
Tovább olvasom >A magyar torma virágzik – mégis nehéz helyzetben vannak a termelők
Bár 2024-ben tovább nőtt a magyar tormaexport volumene, és a…
Tovább olvasom >