Amazon 2019: sziklaszilárdan Amerikában
Aki csak alkalmanként látogat az Egyesült Államokba, annak könnyen lehet az a benyomása, hogy az Amazon meghódította Amerikát. A kiskereskedő elképesztő összegeket költött a Whole Foods bevezetésére, miközben folyamatos bevételt generál az Amazon Go / könyvesboltok / 4star üzletekből. Mindenhol ott vannak az Alexa által működtetett Echok, a PrimeVideo-előfizetések száma az egekben, s bármerre nézünk, az utakon ott gurulnak a cég teherautói, szállítva a megrendelt árut a vásárlóknak. Ráadásul az Amazon kiskereskedelmi egységei, a multimédiás eszközök és a Prime Video mellett alig telik el úgy nap, hogy ne legyen legalább 100 millió látogatója csak magának a honlapnak.
Az elmúlt időszak innovációi között valóban forradalmi újításnak számít az AmazonGo. Miközben más kiskereskedők bevezették saját kasszamentes, scan-and-go szolgáltatásaikat, addig az Amazon Go „Just Walk Out Shopping” (Egyszerűen sétálj ki a boltból) – technológiája elképesztően magasra emelte a vásárlói élményt. A koncepció az Amazon hihetetlen számítógépeinek képességeit aknázza ki (természetesen az AmazonPay és AWS-fizetési módokat, valamint arcfelismerő szoftvereket alkalmazva), emellett a kiskereskedő szinergiát teremtett a prime, a fizikai bolt és az FBA között. A jövőben az Amazon licenc útján valószínűleg más kényelmi boltokat üzemeltető kiskereskedők számára is elérhetővé teszi kasszamentes technológiáját.
Házhozszállításból jeles
Áttérve a front end-üzletektől az Amazon logisztikájára, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a cég immár jobb logisztikai operátor, mint a Walmart. A két kiskereskedő közötti összehasonlítás különösen felvillanyozó akkor, ha a kiszállítás sebességét tekintjük. A Walmart jelenleg két nap alatt kétmillió terméket szállít házhoz, ami önmagában elképesztő teljesítmény, ám a közelébe sem tud jutni az Amazon eredményeihez, hiszen utóbbi ugyanennyi idő alatt százmillió árucikket szállít ki, s most ugyanezt a mennyiséget megkísérli egy nap alatt eljuttatni a fogyasztókhoz.
Az Amazon rendkívül innovatív volt a raktáraiban és elosztóiban alkalmazott robotok terén is, hiszen két év alatt százezerről kétszázezerre növelte a számukat, de gondolkodik önvezető autókban, valamint drónokban és kiszállító robotokban is – utóbbiakat a kritikus last-mile-on, azaz az utolsó kilométeren alkalmazná.
A piactér kapcsán is komoly változások láthatóak az Amazonnál: úgy tűnik, a jövőben a cég a harmadik szereplős (3P) megoldásokra akar fókuszálni, hiszen a piactér sokkal jobb eredményeket és eladási rátákat produkál, ráadásul a 3P-kapcsolatok gyakran önkiszolgálók lehetnek.
A nagyságnak ára van
Persze a sok fejlesztés és siker mellett megjelennek a gondok is: az EU antimonopólium hatósága nemrég formális nyomozást indított, mivel úgy véli, az Amazon nem fair módon tesz szert előnyre más kereskedőkkel és termékárakkal szemben.
A 3P-eladók régóta panaszkodnak az Amazonra. Azon kívül, hogy többet kell fizetniük a cégnek, mint másoknak, sokuknak reklámra kell költeniük, hogy kitűnjenek a többiek közül. Sokan úgy nyilatkoztak, hogy a néhány évvel ezelőtti 20 százalék helyett immár 40 százalékot, vagy még többet kell fizetniük az Amazonnak minden egyes tranzakcióért.
Amikor a Walmart vagy a kínai szereplők elindítják saját új piactereiket, a mögöttes gondolat mindig az, hogy az eladók átállnak majd hozzájuk. Ám a valóság az, hogy a legtöbb eladónak jól bejáratott procedúrái vannak az Amazonnál. Ráadásul, ahogy az Amazon egyre terjeszkedik, és egyre több vásárlójuk lesz Prime-tag, egyre több eladó köt viszonteladói szerződést az Amazonnal (FBA), s ezáltal még szorosabb lesz a kapcsolata a céggel.
Összegzés
Az Amazon nemcsak a legnagyobb e-commerce-oldal, de több mint százmillió, sokat költő Prime-taggal is rendelkezik. Mindez, összevetve az infrastruktúrával, amelyet a cég kiépített, legyőzhetetlenné teszi a céget – legalábbis egyelőre.
Ha előretekintünk, azt láthatjuk, hogy az AWS (az Amazon webes szolgáltatásai), a reklámok és az Amazon Business rendkívül jó driverekként működnek, az egészségügy felé nyitás pedig ugyancsak ígéretesnek tűnik. Konklúzióként tehát elmondhatjuk, hogy az Amazon valóban meghódította Amerikát.
Forrás: Research Farm
Gy. O.
Kapcsolódó cikkeink
Éves élelmiszer-előfizetési programot indított az Amazon
Éves élelmiszer-előfizetési programot kínál az Amazon a Prime-tagok számára, valamint…
Tovább olvasom >Óriásit bővült a Tesco – háromszorosára növelte választékát a foodorán
A foodora továbbfejleszti az online bevásárlási kínálatát, a platformon keresztül…
Tovább olvasom >Útkeresés az óriások árnyékában: 2024-ben a magyar e-kereskedelmi piac növekedését már az import forgalom hajtja
A hazai e-kereskedelem az elmúlt egy évben olyan átalakuláson ment…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >Érdemes a hazai szárnyasokat választani Márton-nap alkalmából
Idén sem hiányozhat a Márton napi asztalról a libapecsenye. A…
Tovább olvasom >