Magazin: Állatira nő a piac
Folytatódik az állateledelpiac növekedési dinamikája, amelyből minden szegmens kiveszi a részét – a prémium termékek átlag felett. Mivel a kereskedelmi márkák is egyre magasabb minőséget kínálnak a házikedvenceknek, a gyártói márkák értéktöbbletet a prémium, szuperprémium szegmensben tudnak nyújtani. A „mentesektől” a „superfood”-ig egyre speciálisabb, különlegesebb összetételekkel találkozhatunk.
Nem csökken az állateledel-eladások dinamizmusa: tavaly is dupla számjegyű növekedést tudott elérni.
– Azt látjuk, hogy nemcsak évről évre, de hónapról hónapra növekszik a kategória, anélkül, hogy jelentős változás történne a gyártók piacrészében. Ez arra enged következtetni, hogy egyre többen költenek az állatoknak előre gyártott eledelekre, kiegészítőkre, és növekszik az állatok száma is a háztartásokban – mondja Nagy Dániel customer marketing expert (Mars Magyarország Értékesítő Bt.). – A piacon az a gyártó fog nyerni, aki a leginkább meg tudja szólítani a vásárlókat.
Élen az alutasakok és a jutalomfalatok
Nagy Dániel szerint az elmúlt időszakban a top 3 kategória: kutyáknak szánt jutalomfalatok, alutasakos kutya-, valamint macskaeledelek. Ha „célcsoportra” bontjuk, a kutyaeledelek piacán (amely továbbra is nagyobb, mint a macskáké) abszolút értékben még mindig a legnagyobb szereplő a konzerv, viszont a piacrésze folyamatosan csökken. A száraztápok aránya még mindig több mint háromszorosa az egyadagos nedves eledelekének, de a különbség itt is csökkenő tendenciát mutat. Ennek oka, hogy az egyadagos eledel több mint 7%ponttal gyorsabban tud nőni, mint a száraz.
A macskaeledelek esetében, informálja lapunkat Nagy Dániel, mind abszolút értékben, mind százalékban az egyadagos nedves macskaeledelek tudtak a macskaeledel kategórián belül nőni. Ezzel a növekedési ütemmel a piac felét már ezek a termékek teszik ki. Ezen a területen erős prémiumizációs trend figyelhető meg, ennek is köszönhető, hogy a Sheba márkájuk 6%ponttal az egyadagos nedves macskaeledelek piaca fölött tudott nőni.
– Az elmúlt 12 hónap piaci dinamikáját vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a kutya jutalomfalatok népszerűsége töretlen, a Nielsen adatok alapján 17% feletti értékbeni növekedési ütemmel megelőzi az alutasakos kutyaeledel növekedését – világítja meg Hámori-Kamocsár Klaudia, a Nestlé Hungária Kft. brandmenedzsere. – A macskaeledelek közül továbbra is az alutasakos eledelek állnak az első helyen mind az értékbeni, mind pedig a mennyiségi növekedés tekintetében.
A Nielsen által mért eladási csatornák szerkezetét tekintve a diszkont a tavalyi évben tovább erősítette piacvezető szerepét, és továbbra is két számjegyű növekedést mutat, tudjuk meg a Nestlé brandmenedzserétől, aki felhívja a figyelmet: az állateledelpiacra jellemző prémiumizáció sem csökkenti a diszkontok népszerűségét, mivel a saját márkás termékek is elindultak ebbe az irányba. Magas minőséget kínálnak elérhető áron, ami a vásárlók figyelmét sem kerüli el.
Van itt még potenciál!
A piacot befolyásoló fő tényezők közül Szitai Ádám, a Partner in Pet Food (PPF) kereskedelmi igazgatója az előállítási költségek drágulását és a régiós kapacitás hiányát emeli ki, aminek eredményeként az értékbeli növekedés elszakadt a volumenétől.
– Összességében elmondható, hogy a kényelmi és minőségi szempontok nagyon erősek, és ezek indikálják a szerkezeti változást – állapítja meg Szitai Ádám. – Ugyanakkor az economy (belépő) szegmens még mindig több mint a kétharmada a piacnak volumenben, és a fejlődés ebben a szegmensben is töretlen, így nagy elmozdulások nem láthatóak. Magyarországon még mindig 40% alatti azon állatok aránya, amelyeket házikoszt helyett kifejezetten állateledellel etetnek, így a piac akár a duplájára is tudna bővülni. Ezért szinte minden márka és kategória fejlődik. Érdekesség még, hogy a nedves kategórián belül a konzerv és alutálka kategóriákban a brandek jelenléte minimálisra zsugorodott, viszont alutasakban a gyártói márkák teszik ki a volumen kétharmadát.
A négylábú házikedvenceknek szóló eledelek mellett a haltápok és a madáreleségek szegmensei évek óta csökkennek, tudjuk meg Pandzarisz Tamástól, a Panzi-Pet Kft. ügyvezetőjétől.
– Míg a rendszerváltozás előtt nagy hagyománya volt hazánkban a díszmadarak, illetve az akváriumi díszhalak tartásának, ez a két kategória drasztikusan lecsökkent az elmúlt években. Megfigyelhető, hogy a kutyatartók száma immáron jó néhány éve nő. Ennek okai szerteágazóak, például az urbanizáció, az elöregedő társadalom, a fogyasztói szokások változása vagy éppen a gyermekvállalás korának a kitolódása – jelzi Pandzarisz Tamás.
Pandzarisz Tamás úgy látja, hogy míg csomagolásban a piac egyre inkább orientálódik a kis kiszerelések felé, ízekben egyre változatosabb lesz:
– A szárazeledelek között a klasszikus marhás, bárányos, halas ízek mellett megjelentek új, hangzatosabban csengő, trendi és izgalmas ízek is, mint a vaddisznó, a nyúl vagy esetleg a bölény. Az allergiás állatok számának növekedése miatt a csirke a korábbi csúcspontjáról már évek óta elmozdult, de ez a csökkenő tendencia most megtorpanni látszik.
Renováció, edukáció, innováció
A Mars termékfejlesztések és innovációk terén a fókuszt továbbra is a jutalomfalatokra és az egyadagos nedves eledelekre helyezi.
– Idén egy renovációt végeztünk a Pedigree jutalomfalatokon, hogy segítsük a vásárlók döntését különböző eszközökkel – például színekkel. A különböző almárkákat, mint például a Pedigree Jumbone, Pedigree Rodeo vagy Schmackos más-más színekkel jelöljük a csomagoláson – jelzi Nagy Dániel. – Rövid és hosszú távon is abban látjuk a lehetőséget, hogy edukáljuk a vásárlóinkat, hogy melyik jutalomfalat mely jutalmazási alkalomra ajánlott. Hiszünk abban, hogy így tovább tudjuk növelni a termékek kosárpenetrációját, ami inkrementális növekedést tud hozni mind a Mars Magyaroszág, mind a partnereink számára.
Az egyadagos nedves macskaeledelek között termékbevezetéssel növelik tovább a Sheba szerepét a portfólióban: prémium megjelenésű és minőségű terméket dobnak piacra.
– Mint tudjuk, a macskák elég válogatósak, nem esznek meg akármilyen eledelt. A Sheba Perfect Portion termékek a kulináris élvezeteket fogják erősíteni, emellett segítik a könnyebb adagolást is, hogy a cicák minden étkezésnél friss eledelt kaphassanak – beszél az újdonság előnyeiről a Mars szakértője.
Nemcsak innovációban, hanem a kommunikációban is a prémium termékeik súlyát szeretnék erősíteni, árulja el Nagy Dániel.
Szakértelemmel
A Purina előnye a kereskedelmi márkákkal szemben a nagymúltú szakértői háttér, mely lehetővé teszi az innovatív gyártási technológiák alkalmazását és a szuperprémium minőségű termékek előállítását, valamint a széles körű, változatos igények kiszolgálását is.
– Az idei innovációk tekintetében is ezen előnyünk kihangsúlyozására törekszünk – emeli ki Hámori-Kamocsár Klaudia. – A köztudottan válogatós macskákat különleges ízekkel és egyedi textúrával rendelkező termékújdonságokkal kényeztetjük. Az új Felix Shreds egyedi főzési technológiával készült puha, tépett falatokat tartalmaz, hozzáadott ízletes szósszal. Az igazi ínyenceknek a Gourmet Gold Melting Heart pástétomot ajánljuk, amely szívében ínycsiklandó szószt rejt.
A kutyaeledelek tekintetében a legnagyobb innovációs lehetőséget továbbra is a jutalomfalat-portfólió bővítésében látják. A naturális trendet követve idén új termékcsaláddal bővült az AdVENTuROS márka. Ezek a termékek magas fehérjetartalommal és olyan minőségi „superfood” összetevőkkel készülnek, mint például a tőzegáfonya.
A marketingkampányok tervezése során a TV mellett a digitális felületek használata is egyre nagyobb szerepet kap a médiamixben. Új ötleteket is megvalósítanak: a tavalyi év végén például influencerek és kutyáik együttműködésével készítettek egyedi online videót „Mindennapi hangok” címmel. A kampány célja az volt, hogy a gazdi és a kutya napi rutinját bemutatva felhívja a figyelmet arra, hogy a kedvencek egészségének megőrzése érdekében a kutyák fogsora is rendszeres, gondos ápolást igényel.
– A láthatóság és az értékesítés ösztönzése érdekében az eladáshelyi eszközökre is kiemelt hangsúlyt fektetünk, ahol a vásárlók figyelmének megragadása érdekében szintén fontosak az innovatív megoldások – teszi hozzá a Nestlé brandmenedzsere. – Ilyen eszköz pl. a doromboló Gourmet polczászló vagy a LED-világítással felszerelt Dentalife polccsík.
A természet ereje
2020-ban a PPF cégcsoport egyedülálló termékinnovációval jelent meg számos európai piacon, köztük a magyaron is: bevezette a Polaris szuperprémium állateledel-családot, amely magas frisshús-tartalmával, természetes összetevőkkel gondoskodik a kedvencek egészséges táplálásáról. A fehérjében gazdag termékek gabona-, glutén-, szójamentesek, gyógynövényeket, superfoodokat is tartalmaznak, valamint az immunerősítő Macrogardot.
– Első lépésben kutyáknak szánt gabonamentes és fajtaspecifikus termékeket vezettünk be, a portfólió további bővítése 2020 második félévében várható, ahol a cicáknak szánt természetes receptúrán alapuló termékeink jelennek meg – tekint előre Szitai Ádám.
A Polaris termékcsaládot a speciális állateledel-szaküzletekben lehet megtalálni.
– Az elmúlt években a Prevital macskamárkánk nagyon látványos fejlődésen ment keresztül, olyannyira, hogy sok esetben már sikerült megelőznünk a nagy múlttal rendelkező multinacionális márkákat is – újságolja a PPF kereskedelmi igazgatója. – Ez lehetővé teszi számunkra, hogy egyre többet költsünk ATL-megjelenésekre, de a marketingmix szerves részét képezik az eladáshelyi BTL-megjelenések helyi kommunikációval megtámogatva, valamint a social médián keresztüli márkaépítés is, amelyben előszeretettel használunk magyar infuencereket. Ezenkívül nagyon fontos számunkra, hogy CSR-tevékenységet is folytassunk. Már harmadik éve együttműködünk a Noé Állatotthonnal, hogy könnyebbé tegyük a mindennapjaikat, illetve népszerűsítsük a mentett állatok örökbefogadását.
Élen az újításban
A Panzi-Pet Kft. termékfejlesztései egy pillanatra sem állnak le.
– A májusban esedékes nürnbergi Inter Zoo világkiállításon egy sor új termékkel rukkolunk elő, melyek receptúrában, kiszerelésben, látványban és hozzáadott különleges összetevőkben is megmutatkoznak – újságolja Pandzarisz Tamás. – Büszkék vagyunk rá, hogy az első hazai gyártású hipoallergén tápok után az első gabonamentes szuperprémium kategóriás szárazeledeleket is mi tudtuk bemutatni a magyar piacnak.
Marketingmunkájuk során nagy hangsúlyt fektetnek a klasszikus ATL-formákra, mint az óriásplakát vagy a televíziós jelenlét, de ezek mellett kiemelten fontos számukra a szakmai oldalon való megjelenés, a hazai és nemzetközi kiállításokon való részvétel, illetve a szaksajtóban való reprezentáció.
– Az idei évben kimondott célunk, hogy megerősítsük cégünk online közösségi felületein való megjelenését, és hogy még közvetlenebb kapcsolatot építsünk ki a végfelhasználóinkkal – árulja el az ügyvezető.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
Lassan újra lehet tervezni
A májusi Trade magazin BusinessMeetup&Dinner rendezvényen Noszek Péterrel, a Nestlé…
Tovább olvasom >150 millió fontból korszerűsíti állateledel-gyárát a Nestlé Purina az Egyesült Királyságban
Több mint 150 millió fontot (167 millió USD) ruház be…
Tovább olvasom >Hogyan tovább? – FMCG-piaci exkluzív, vállalati döntéshozóknak
A Trade magazin idén is megrendezte hagyományos, vállalatvezetőknek szóló, félnapos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >