Állami beavatkozást sürget a Kraft Foods
A nyerskávé meredeken emelkedő ára kapcsán állami beavatkozást sürget az élelmiszerárak spekuláció okozta megfékezésére a Kraft Foods, a világ egyik vezető élelmiszergyártója.
A cég európai kávéüzletágának vezetője szerint több átláthatóság kell a kávékereskedelemben, és az Egyesült Államokhoz hasonlóan, Európában is törvénnyel kellene szabályozni az élelmiszerekkel üzletelő tőzsdei cégek egyértelmű azonosíthatóságát.
Hubert Weber, aki a „Welt am Sonntag” hasábjain nyilatkozott, úgy véli, hogy az átláthatóság mellett a tőzsdei kereskedés alá vont termékek mennyiségét is korlátozni kellene. A nyerskávé ára az elmúlt hónapokban 50 százalékkal nőtt a világpiacon, és a londoni, illetve a New York-i árutőzsdéken rekordszinten mozog.
A kávékonszernek egyértelműen a spekulánsok árfelhajtó üzletelését sejtik a magas árak mögött. Az EU-ban már léteznek tervek a spekuláció hatásának korlátozására az élelmiszerpiacon, de eddig konkrét beavatkozás nem történt az uniós szervek részéről. Januárban újabb csúcsra emelkedett az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Szervezete (FAO) havi élelmiszerár-indexe: a hét hónapja folyamatosan növekvő mutató 1990-ben bevezetett mérése óta most a legmagasabb.
Az index az idei év első hónapjában 3,4 százalékkal nőtt az előző hónaphoz képest, és 231 pontra emelkedett. Ezzel a 2007/2008-as élelmiszerválság idején, 2008 júniusában mért 224,1 pontot is jóval meghaladja. A FAO szakértői szerint az adat világosan jelzi, hogy az árfelhajtó hatások nem enyhülnek, és a magas árak a következő hónapokban is kitartanak.
Robert Zoellick, a Világbank elnöke nemrégiben sürgette a világ államainak vezetőit, hogy adjanak elsőbbséget az élelmiszerhelyzet megoldásának, és az egyre szélsőségesebb élelmiszerár-ingadozás letörésének – írja az MTI nyomán a ProfitLine.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >Rekordszámú feladatot oldottak meg az iskolások: az Etesd az Eszed oktatóprogram népszerűsége töretlen
Véget ért a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az Okos…
Tovább olvasom >A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >