Alkoholmentes italok 160 milliárd forint felett
Az alkoholmentes szomjoltó italok között a szénsavas üdítőital és a gyümölcslé kiskereskedelmi forgalma értékben nőtt, mennyiségben csökkent a Nielsen legutóbbi adatai szerint. Ásványvíznél megtört a több mint egy évtizede tartó folyamatos fellendülés.Változott az ásványvízpiac trendje. Mennyiségben 3, értékben
1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalma 2007. szeptember–2008. augusztusban, az előző hasonló időszakhoz képest.
Az ásványvíz éves piacmérete így is meghaladja a 42 milliárd forintot.
Szénsavas üdítőitalnál a piacméret 57 milliárd forint körül jár, míg gyümölcslénél mintegy 47 milliárd forint.
Az energiaitalok bolti forgalmának dinamikus fejlődése tovább folytatódik. Mind értékben, mind mennyiségben közel 50 százalékos növekedést regisztráltunk, így a piac mérete meghaladja a 9 milliárd forintot 2007. október–2008. szeptemberben.
A jeges tea pozíciója is erősödött ugyanabban az időszakban: mennyiségben 3, értékben 10 százalékkal többet adtak el belőle 2007. október–2008. szeptember között, mint a megelőző évben. A kiskereskedelmi forgalom így 14 milliárd forint körül jár.
Szénsavas: megállt a light
Az alkoholmentes italok közül legnagyobb forgalmat lebonyolító szénsavas üdítőitaloknál a kólaíz dominál, mennyiségben 49 százalékos piaci részesedéssel. Utána a narancs következik 17, a szőlő 8 és a citrom-lime 5 százalékkal.
A light termékek térnyerése megállt, mennyiségben 28 százaléknál.
Egy liter szénsavas üdítőital a boltokban átlagosan 122 forintba került idén augusztusban. A múlt évi nyolcadik hónapban 113, tavalyelőtt pedig 103 forintba.
A kereskedelmi márkák részaránya idén nyáron növekedésnek indult. Így az augusztusi 24 százalék felülmúlta a múlt évi hasonló periódus 21 százalékos mutatóját.
Gyümölcslé: erősödött az ital
Gyümölcslénél a legolcsóbb ital piaci részesedése 1-1 százalékponttal nőtt mennyiségben is, értékben is. Mindez a drágább nektár és a 100 százalékos dzsúsz rovására történt.
Az ízek között a multivitaminos és a vegyes gyümölcs iránt érzékelhetően növekszik a kereslet.
Az átlagos fogyasztói árak italnál 15 százalékkal emelkedtek múlt év augusztusról idén augusztusra, literenként 256 forintra. Nektárnál 5 százalékkal, 362 forintra, a 100 százalékos dzsúsznál pedig 11 százalékkal, 370 forintra.
Még tovább koncentrálódott az ásványvíz
Ásványvíznél szembetűnik a koncentrálódás további erősödése: a kiskereskedelemben eladott mennyiség 43 százaléka jut a 401–2500 négyzetméteres üzletekre, 34 pedig a hipermarketekre.
Igen magas az ásványvíz bolti eladásában a kereskedelmi márkák részaránya: 45 százalék idén augusztusban, szemben az egy évvel korábbi 40-nel.
A szénsavmentes részaránya egyre nagyobb. Értékben immár 37 százalék jut rá, míg a csökkenő dúsra 55.
A dús szegmens fogyasztói ára két éve majdnem minden hónapban literenként 43 és 45 forint között mozog, a szénsavmentesé pedig legtöbbször 57–59 forint között.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >