Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell: a kínai e-kereskedelmi óriások – élükön a Temuval és a Sheinnel – új korszakot nyitottak a digitális vásárlásban. A NAPICSÁRT videósorozat a Pénzcentrum oldalán legújabb része bemutatja, hogyan formálják a fogyasztói döntéseket az algoritmusok, és milyen üzleti és fenntarthatósági kihívásokat jelent mindez a globális és hazai kiskereskedelmi szektor számára.
Az online vásárlás már nem puszta tranzakció, hanem impulzusrendszer
Az online vásárlás ma már sokkal inkább élmény, mint szükségletalapú döntés. A fogyasztói útvonalat célzott reklámok, személyre szabott hírlevelek, push-értesítések és közösségimédia-ajánlások szegélyezik. Mindez észrevétlenül alakítja a kosarunk tartalmát – és vele együtt a fogyasztói identitásunkat is.
Kínai óriások, globális hatások: Temu és Shein
A videó közvetve, de jól érzékelteti: az olyan platformok, mint a Temu vagy a Shein, gyökeresen átalakították a magyar online vásárlási szokásokat. Az alacsony árak, gyors szállítás és ingyenes visszaküldés látszólag minden akadályt eltüntetnek a vásárlás útjából – miközben fenntarthatatlan túlfogyasztást, kétes eredetű termékeket és súlyos környezeti terheket hagynak maguk után.
A fast fashion kegyetlen valósága
Miközben egyre többen vesznek heti szinten új ruhákat, az adataink szerint egy fast fashion darabot átlagosan csupán hétszer viselünk – mielőtt a szemétben végzi. A visszaküldési spirál sem segít: minden negyedik vásárló visszaküld legalább egy ruhadarabot, minden hatodik pedig cipőt – ez globálisan évente több százmilliárd dolláros veszteséget és óriási ökológiai lábnyomot jelent.
Valóban mi döntünk – vagy az algoritmus?
A NAPICSÁRT adatai szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek, de a ruházati termékek – főleg a nők körében – továbbra is dominálnak. A gond csupán az, hogy ezek a vásárlások gyakran nem valós szükségleteken, hanem algoritmusok által generált impulzusokon alapulnak.
Használt ruha mint alternatíva
Egyre többen keresik a fenntarthatóbb megoldásokat. A Vaayu klímatechnológiai startup szerint csak 2023-ban az online használt ruha vásárlásával 679 kilotonna CO₂-kibocsátást spóroltak meg a felhasználók. A vásárlók 72%-a kevesebb ruhát vesz, és 36%-uk jobban vigyáz a meglévő darabokra – mert továbbértékesítésben gondolkodik.
Kapcsolódó cikkeink
A Target is a Temu nyomdokaiba lépne: közvetlen szállítással újítanának
Új üzleti modell bevezetésén dolgozik az amerikai Target diszkontlánc –…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >Fulfilment szolgáltatást vezet be Európában az AliExpress
Új logisztikai szolgáltatást indít Európában az AliExpress Local+ néven, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >