Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell: a kínai e-kereskedelmi óriások – élükön a Temuval és a Sheinnel – új korszakot nyitottak a digitális vásárlásban. A NAPICSÁRT videósorozat a Pénzcentrum oldalán legújabb része bemutatja, hogyan formálják a fogyasztói döntéseket az algoritmusok, és milyen üzleti és fenntarthatósági kihívásokat jelent mindez a globális és hazai kiskereskedelmi szektor számára.
Az online vásárlás már nem puszta tranzakció, hanem impulzusrendszer
Az online vásárlás ma már sokkal inkább élmény, mint szükségletalapú döntés. A fogyasztói útvonalat célzott reklámok, személyre szabott hírlevelek, push-értesítések és közösségimédia-ajánlások szegélyezik. Mindez észrevétlenül alakítja a kosarunk tartalmát – és vele együtt a fogyasztói identitásunkat is.
Kínai óriások, globális hatások: Temu és Shein
A videó közvetve, de jól érzékelteti: az olyan platformok, mint a Temu vagy a Shein, gyökeresen átalakították a magyar online vásárlási szokásokat. Az alacsony árak, gyors szállítás és ingyenes visszaküldés látszólag minden akadályt eltüntetnek a vásárlás útjából – miközben fenntarthatatlan túlfogyasztást, kétes eredetű termékeket és súlyos környezeti terheket hagynak maguk után.
A fast fashion kegyetlen valósága
Miközben egyre többen vesznek heti szinten új ruhákat, az adataink szerint egy fast fashion darabot átlagosan csupán hétszer viselünk – mielőtt a szemétben végzi. A visszaküldési spirál sem segít: minden negyedik vásárló visszaküld legalább egy ruhadarabot, minden hatodik pedig cipőt – ez globálisan évente több százmilliárd dolláros veszteséget és óriási ökológiai lábnyomot jelent.
Valóban mi döntünk – vagy az algoritmus?
A NAPICSÁRT adatai szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek, de a ruházati termékek – főleg a nők körében – továbbra is dominálnak. A gond csupán az, hogy ezek a vásárlások gyakran nem valós szükségleteken, hanem algoritmusok által generált impulzusokon alapulnak.
Használt ruha mint alternatíva
Egyre többen keresik a fenntarthatóbb megoldásokat. A Vaayu klímatechnológiai startup szerint csak 2023-ban az online használt ruha vásárlásával 679 kilotonna CO₂-kibocsátást spóroltak meg a felhasználók. A vásárlók 72%-a kevesebb ruhát vesz, és 36%-uk jobban vigyáz a meglévő darabokra – mert továbbértékesítésben gondolkodik.
Kapcsolódó cikkeink
Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >A Temu megállapodást írt alá az IACC-vel – közös fellépés a hamisítás ellen
A Temu, a globális online piactér szándéknyilatkozatot (MoU) írt alá…
Tovább olvasom >További cikkeink
A „zsugorodó termékek” nyomában – Magyarország élen jár a shrinkflation szabályozásban
A DLA Piper legfrissebb jelentése, az International Shrinkflation Guide, átfogó…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Beruházunk, mégsem haladunk
A GKI az elmúlt időszakban átfogó elemzéssorozatot készített a magyar…
Tovább olvasom >Átalakuló ízlés, növekvő kihívások – ilyen sörös évre készülhetünk 2025-ben
Bár 2024-ben 2,8%-kal bővült a hazai sörpiac, 2025 első hónapjai…
Tovább olvasom >