Aki válaszol:
Fekete Zoltán főtitkár Magyar MárkaszövetségTársszövetségünk főtitkára magas (hó)labdát adott fel, sajnos nagyon is aktuális a téma. Könynyedén lecsapni viszont nem tudom, mert nem is olyan egyszerű a válasz, összetett problémáról van szó. Sokan sok mindent értenek „feketekereskedelem” alatt, én most csak a hamisításra és utánzásra szűkítem a témát.
Már ipari méretekben
Amióta léteznek a márkák, azóta másolják is őket, de a sikeres termékek nemcsak a fogyasztókat vonzzák, hanem a lelkiismeretlen utánzókat is. A magas költségekkel bevezetett márkák nyomában ott loholnak a hamisítványok, a hasonmás termékek. Az ezek ellen való küzdelem közös érdeke és felelőssége a gyártóknak, a kereskedőknek, a hatóságoknak – és a fogyasztóknak is. A védjegyjogok megsértésével szembeni fellépés nem csak a gyártók magánérdeke, nem csak a kieső forgalomról, profitról van szó.
Egyrészt sérül a nemzetgazdaság, amikor teljes, amúgy legálisan működő iparágak szűkülnek vagy mennek csődbe az illegális termékek miatt. Csökkennek az állami bevételek is, csorbul a versenyképesség. Az OECD és az EU szerint is a világkereskedelem 10-12 százalékára tehető a feketekereskedelem, munkahelyek ezrei szűnnek meg évente a kalózipar miatt. Továbbá ezek az illegális tevékenységek mára bizonyíthatóan összefüggenek a szervezett bűnözéssel vagy éppen a nemzetközi terrorizmussal. A nemzetbiztonsági, foglalkoztatási, állami bevételi szempontok mellett legalább ilyen fontos a fogyasztók védelme is. Az elmúlt évek uniós statisztikái szerint rohamosan nő a rossz minőségű vagy hamisított élelmiszerek, gyógyszerek, játékok illegális forgalmazása. Már rég nem arról van szó, hogy drága luxus- vagy divatterméket utánoznak, koppintanak. Sajnos, jelenleg ipari méretekben folyik a napi fogyasztási cikkek hamisítása, legyen szó autóalkatrészekről, mosóporokról vagy éppen csokoládéról. Ennek a tendenciának megálljt kell parancsolni, a fogyasztók, a lakosság védelmében is.
Magyarországon iparáganként, illetve kategóriánként eltérő a károkozás mértéke. Ha minden elsődleges következményt (például a gyártók kisebb forgalmát), valamint áttételes kárt (állami bevételek és munkahelyek számának csökkenését, versenyképesség romlását) figyelembe veszünk, valószínűleg több tízmilliárdos károkozásról beszélhetünk évente. A hamisítás az FMCG-n belül leginkább a dohány, szesz, kozmetika területeit érinti. Korábban kevésbé „támadott” kategóriák márkáit is hamisítják már.
A márkaépítés potyautasai
A direkt hamisítás mellett létezik egy talán még alattomosabb és kártékonyabb praktika is, a hasonmás termékek („copy brand, look-alike”) gyártása és forgalmazása. A hasonmás termék olyan árucikk, amely a jól ismert márkás termék általános megjelenésére emlékeztet, azzal, hogy annak megkülönböztető vizuális jellemzőit enyhén módosított formában alkalmazza, kombinálja, s végeredményként nagyfokú hasonlóságot ér el. Ilyen lehet a címke formája, színe, a felirat, a márkanév tipográfiája, a logó vagy a megnevezés. Továbbá fontos ismertetőjegy a csomagolás formája, színe, vagy magának a terméknek az alakja. Az utánzás a fogyasztót megtéveszti, aki azt hiszi, hogy a hasonmás terméknek ugyanolyan a minősége, összetétele, mint az eredetinek, ugyanolyan innovációs tartalommal és értékekkel rendelkezik, mint az eredeti. A hasonmás termék összezavarja a fogyasztót, így közvetve is megkárosítja az eredeti, utánzott termék gyártóját. Az olcsó utánzatok gyártói és forgalmazói „potyautasként”, a kész helyzetet kihasználva takarítják meg a termék piacra történő bevezetésének hosszú és költséges folyamatát. Az Európai Márkaszövetség 1990 óta folyamatosan monitorozza az uniós piacot. Legutóbbi felmérésük szerint 20 tagállam márkagyártói jelezték, hogy az utánzatok komoly gondot jelentenek. A válaszadó cégek fele állította, hogy termékeiket folyamatosan koppintják. Az érintett cégek a regisztrált esetek 48 százalékában tettek általában jogi ellenlépéseket, ezek többsége (86 százalék) pedig sikerrel járt.
A lobbizás eredményei
A Magyar Márkaszövetség szerint a feketekereskedelem, a kalózkodás elleni hatékony fellépéshez alapvetően három dolog kell: jó szabályozások, hatékony végrehajtás, végül egyfajta tudatosság mind fogyasztói, mind gyártói-kereskedői oldalon. Ezért a szervezet minden olyan jogszabályt véleményez, alakít, amely hatással van a szerzői jogok, a védjegyjogok védelmére. Egyik legnagyobb sikerünk az a lobbitevékenység, amelyet a büntetőeljárásról szóló törvény módosítása során fejtettünk ki. Ennek köszönhetően bővültek a VPOP jogkörei: minden olyan ügyben végezhet nyomozást, amelyekre a Btk. szerzői jogi paragrafusai vonatkoznak. A napokban pedig a márkaszövetség éppen a büntető törvénykönyv módosítása kapcsán lobbizott, hatékonyabb végrehajthatóságot kérve a jogalkotóktól. Uniós szinten is tapasztalunk előrelépést, ilyen lehet például az a direktívatervezet, amely a szerzői jogok megsértőit minősített esetekben akár többéves szabadságvesztéssel és 300 000 eurós pénzbírsággal is sújthatja. Megemlíthetem még az Európai Márkaszövetség lobbiját, ennek hatására a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló direktívában is megjelenik a hasonmás termék fogalma mint félrevezető és tisztességtelen gyakorlat. Ennek a szabályozásnak a hazai átvétele most folyik. A márkaszövetség fontos célja, hogy ne sikkadjon el ez az elem, hogy Magyarországon is hatékonyan lehessen majd fellépni a gyártói vagy kereskedelmi márkautánzatok ellenében.
Fülesek a VPOP felé
Ami a hatékony végrehajtást illeti, ez egyrészt az állami erőforrások kérdése is, másrészt az állam tudatosabb szerepvállalásáé is. Már nem arról van szó, hogy pár luxusmárkát hamisítanak, és ez bocsánatos bűn lenne. Mindent másolnak, ami legyártható, forgalmazható: játékokat, gyógyszereket, élelmiszereket. Éppen ezért nagy a veszély, hogy a fogyasztók direkt módon is károsodnak, az ő egészségükről, életükről van már szó. Persze az állami költségvetési szempontok is fontosak. A kormányfő a napokban az Economist konferenciáján ki is emelte a feketekereskedelem visszaszorításának, a jövedéki bevételek növekedésének szerepét a konvergenciaprogram végrehajtásában. Ha a veszélyeztetett iparágak és a hatóságok összefognak, következetes együttműködésükkel jó eredményeket lehet elérni. Így például az adózatlan, csempészett cigaretták piaca praktikusan felére csökkent az elmúlt két évben. Az ilyen sikerek miatt is döntött úgy a márkaszövetség, hogy hivatalos együttműködési megállapodás keretében kívánja támogatni a VPOP tevékenységét. Ennek fontos eleme a folyamatos információcsere, a tagvállalatok jelzik, hol látnak gondokat, legyen szó akár a kevéssé hatékony szabályozásokról, vagy éppen az olyan konkrét „fülesekről”, amelyek egy-egy gyaníthatóan illegális cselekményre vonatkoznak.
A megbízhatóság beépül a kommunikációba
Végül érdemes kiemelni a tudatosság, a szemléletváltás szerepét is a feketekereskedelem visszaszorításában. Közhely, hogy a hazai piac nagyon árérzékeny, a fogyasztók vásárlóereje korlátozott. De ez nem jelentheti azt, hogy szó nélkül el lehet menni a tudatos minőségrombolás, a túlhajtott diszkontszemlélet mellett. A szövetség által minden évben megrendezett márkakampányok például a minőségre irányítják a fogyasztók figyelmét, azt üzenik, hogy ne dőljünk be a gagyi, a bóvli csábításának. Az is reményre ad okot, hogy az intenzív verseny, az árháborúskodás dacára is van olyan kereskedelmi lánc, amely a jobb minőséget, a megbízhatóságot emeli ki üzletpolitikájában és marketingkommunikációjában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >