Aki válaszol
Fazekas Endre, ügyvezető igazgató, SIÓ-ECKES Kft.2009-ben sajátos helyzet alakult nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. Bekövetkezett, ami 10 évenként talán egyszer fordul elő: minden nagyobb gyümölcstermelőnek számító országban kifejezetten jó termésben bővelkednek a gazdák, mind mennyiségben, mind minőségben. Tehát meteorológiai értelemben kifejezetten jó évről beszélhetünk, ami akár ideális is lehetne az ágazat szereplői számára.
Mindez azonban sajnos akkor, amikor a gazdasági körülmények hatására a kereslet csökken, fogyasztói és ágazati szinten is.
Idén minden hazánkban megtermő gyümölcsből megvásárolható termény kifejezetten jó minőségű alapanyag, s a 2008-as árszintnek megfelelő felvásárlási áron érhető el. Ez természetesen nem kedvez a termesztőknek, hiszen az alacsonyabb árfekvéssel, az erős kínálat és csökkenő kereslet következtében, sem tudták készleteik 100 százalékát értékesíteni.
A SIÓ-ECKES Kft. az egyik legnagyobb felvásárló őszibarack, kajszibarack és körte vonatkozásában. A jelenleg is zajló gyümölcsfeldolgozási szezonban, a mai napig mintegy 10 ezer tonna gyümölcsvelőt állítottunk elő, ami nem marad el a 2008-as év szintjétől.
Jó hír, hogy az idei évben sikerült gyümölcsvelőt értékesítenünk, Európa vezető gyümölcslé-forgalmazója, az Eckes-Granini cégcsoporton belül, az európai piacokra. Ennek egyik legnagyobb jelentősége az, hogy a Németországban forgalmazott termékek egy része már 2009-ben magyar alapanyagból készül. Ezt a tevékenységünket fejleszteni szeretnénk, annak érdekében, hogy a kiváló minőségű magyar gyümölcsök gyümölcsvelőként Európa több országába eljutva, megfelelő megélhetést nyújtsanak a hazai termelőknek is.
Jelentős eredményként könyvelhetjük el, hogy a SIÓ-ECKES által értékesített alapanyagot németországi bevizsgálása során a legmagasabb minőségi kategóriába sorolták.
Az egész ágazat, mint az sejthető, nincs könnyű helyzetben. Az általános gazdasági recesszió következtében csökkenő vásárlóerő, a gyümölcslé- és gyümölcsitalpiac egésze, 2008-hoz képest is, tovább szűkült az év során, átlagosan mintegy 10 százalékkal.
Ugyanakkor az sem könnyíti meg a márkagyártók helyzetét, hogy a kereslet átstrukturálódása a saját márkás termékek irányába mutat. Ám a múltban a márkákba fektetett energia most megtérül. Azok a felelősen gondolkodók, akik folyamatos, egyenletes munkát végeztek a márkaépítés, a fogyasztói lojalitás, a disztribúció kialakítása területén, jelenleg gyűjthetik be munkájuk gyümölcsét, hiszen a piac változásai, a többi szereplőhöz képest, sokkal kevésbé érintik az általuk forgalmazott márkákat.
Az elkerülhetetlen tisztulás az ágazaton belül várhatóan 2-3 éven belül fejeződik be. A szereplők számát tekintve a jelenlegi sokszereplős ágazat jelentősen szűkül, márkák szűnhetnek meg. Éppen ezért a válság utáni időben a növekedési lehetőség dinamikus, nagyon jelentős kitörésre ad majd teret.
Fontos kérdőjel a jelen és a jövő tekintetében, hogy a jelenlegi válság nemcsak a gyártói, beszállítói oldalt, hanem a kereskedelem jelentős részét is átrendezi. Az idei év első 8 hónapjának tapasztalatai azt mutatják, hogy az egyes láncok teljesen különböző megoldásokat kerestek és találtak, aminek egyike-másika, személyes meggyőződésem szerint, kifejezetten rossz válasz. Éppen ezért elengedhetetlenül szükséges a partnerkapcsolatok, partnerkeresési szempontok áttekintése, attól függően, hogy ki milyen potenciállal rendelkezik. Az elsődleges veszélyt a független kiskereskedők/kicsik kiszolgáltatottsága, valamint a nagyok kintlévősége jelenti. Nagyon fontos a kintlévőségek folyamatos, szigorú figyelése, monitoringja, mert egy-egy nagyobb „bedőlés” további cégeket is dönthet.
A piacon való megmaradás, a fejlődés különösen fontos eszköze (leginkább most) az állandó változás és megújulás: a termékfejlesztés, a disztribúció, a kommunikáció, valamint a vezetési eszközök megváltozott körülményekhez való igazítása. A recesszió fontos előnye, hogy a vállalati menedzsment sokkal jobban rákényszerül saját munkájának, stratégiájának felülvizsgálatára, mint a rendületlen fejlődés időszakában, amikor az eredmények mögött bizonyos hibák az árnyékban maradhatnak.
A jelenlegi körülmények a múltbélinél hatékonyabb termelést, értékesítést követelnek meg, amit, ha nem lép meg a vezetés, akkor az abból adódó helyzetek kényszerítenek ki. A SIÓ-ECKES-re a múltban is jellemző volt a megújulás képessége, tehát minket nem ért traumaként ez a kényszer, de mindenképpen felgyorsított bizonyos folyamatokat, így egyes lépéseket korábban teszünk meg, amelyek egyébként is jöttek volna.
Ehhez illeszkedik a 2009-es év két jelentős, a SIÓ márkához kapcsolódó fejlesztése: egyrészt a SIÓ Fresh&Fruit termékek megújítása, mind receptúra, mind ízek, mind csomagolás, azaz aszeptikus töltési technológia alkalmazása tekintetében.
Másrészt egy történelminek nevezhető lépés a SIÓ Prémium termékcsalád életében, amely néhány rövid év alatt kartondobozban vált piacvezetővé, hogy 2009 augusztusától aszeptikus PET-palackba került. Személyes meggyőződésem szerint ez a termék jobb, mint a kartondobozos volt, ami egyrészt a termékfejlesztés, másrészt az elérhető legmodernebb technológia alkalmazásának eredménye.
A SIÓ és a gyümölcs szavak közé egyenlőségjel tehető. Ez az, amit fejlesztéseink, mindennapi munkánk során szem előtt tartunk.
Ahhoz, hogy egy termék jelen legyen, a jól pozicionált kommunikáció mellett elengedhetetlen feltétel, hogy a fogyasztó a boltok polcain találkozzon a termékkel. Ezért fontos a disztribúció megerősítése, ennek egyik része a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-vel immár évek óta tartó együttműködésünk, amely a hazai márkák fennmaradásának, stratégiai pozícióinak erősítését szolgálja. A Büki Üdítő Kft.-vel kötött együttműködési megállapodás kora nyári megszűnését követően választékunk jelentős piaci potenciállal rendelkező másik energiaitallal bővült.
Vezetésünk szlogenje: „Minden, ami gyümölcs, az SIÓ.”. A közeljövő fejlesztéseit is alapvetően ez a szlogen határozza meg. Szándékaink szerint olyan lehetséges termékcsoportok értékesítésével foglalkozunk gondolatban, melyek ennek a szlogennek megfelelnek és az egészséges életmód népszerűsítését és elterjesztését erősítik.
Hiszem, hogy ha semmi más nem is, de a változás állandó résztvevője életünknek, ezért nem szabad megállni, hanem folyamatosan előretekintve kell, ahogy az életünket, ezt az utat is megteremteni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Többféle ízesítésű MadeGood Bio Granola müzliszeletet hívott vissza a forgalomból a Müller Drogéria Magyarország
Fémreszelék előfordulása miatt többféle ízesítésű MadeGood Bio Granola müzliszeletet hívott…
Tovább olvasom >A retro játék feltámadását ünnepli a világ, itt az ideje egy kicsit közelebbről is megismerkedni vele
A részben egy 80-as évekbeli játékteremben játszódó Stranger Things című…
Tovább olvasom >Magyar libatollal tör be a globális piacra a GUVET high fashion ruházati márka
Stratégiai megállapodást jelentett be december 3-án Budapesten az FBZ Hungária,…
Tovább olvasom >