Aki válaszol
Fazekas Endre, ügyvezető igazgató, SIÓ-ECKES Kft.2009-ben sajátos helyzet alakult nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. Bekövetkezett, ami 10 évenként talán egyszer fordul elő: minden nagyobb gyümölcstermelőnek számító országban kifejezetten jó termésben bővelkednek a gazdák, mind mennyiségben, mind minőségben. Tehát meteorológiai értelemben kifejezetten jó évről beszélhetünk, ami akár ideális is lehetne az ágazat szereplői számára.
Mindez azonban sajnos akkor, amikor a gazdasági körülmények hatására a kereslet csökken, fogyasztói és ágazati szinten is.
Idén minden hazánkban megtermő gyümölcsből megvásárolható termény kifejezetten jó minőségű alapanyag, s a 2008-as árszintnek megfelelő felvásárlási áron érhető el. Ez természetesen nem kedvez a termesztőknek, hiszen az alacsonyabb árfekvéssel, az erős kínálat és csökkenő kereslet következtében, sem tudták készleteik 100 százalékát értékesíteni.
A SIÓ-ECKES Kft. az egyik legnagyobb felvásárló őszibarack, kajszibarack és körte vonatkozásában. A jelenleg is zajló gyümölcsfeldolgozási szezonban, a mai napig mintegy 10 ezer tonna gyümölcsvelőt állítottunk elő, ami nem marad el a 2008-as év szintjétől.
Jó hír, hogy az idei évben sikerült gyümölcsvelőt értékesítenünk, Európa vezető gyümölcslé-forgalmazója, az Eckes-Granini cégcsoporton belül, az európai piacokra. Ennek egyik legnagyobb jelentősége az, hogy a Németországban forgalmazott termékek egy része már 2009-ben magyar alapanyagból készül. Ezt a tevékenységünket fejleszteni szeretnénk, annak érdekében, hogy a kiváló minőségű magyar gyümölcsök gyümölcsvelőként Európa több országába eljutva, megfelelő megélhetést nyújtsanak a hazai termelőknek is.
Jelentős eredményként könyvelhetjük el, hogy a SIÓ-ECKES által értékesített alapanyagot németországi bevizsgálása során a legmagasabb minőségi kategóriába sorolták.
Az egész ágazat, mint az sejthető, nincs könnyű helyzetben. Az általános gazdasági recesszió következtében csökkenő vásárlóerő, a gyümölcslé- és gyümölcsitalpiac egésze, 2008-hoz képest is, tovább szűkült az év során, átlagosan mintegy 10 százalékkal.
Ugyanakkor az sem könnyíti meg a márkagyártók helyzetét, hogy a kereslet átstrukturálódása a saját márkás termékek irányába mutat. Ám a múltban a márkákba fektetett energia most megtérül. Azok a felelősen gondolkodók, akik folyamatos, egyenletes munkát végeztek a márkaépítés, a fogyasztói lojalitás, a disztribúció kialakítása területén, jelenleg gyűjthetik be munkájuk gyümölcsét, hiszen a piac változásai, a többi szereplőhöz képest, sokkal kevésbé érintik az általuk forgalmazott márkákat.
Az elkerülhetetlen tisztulás az ágazaton belül várhatóan 2-3 éven belül fejeződik be. A szereplők számát tekintve a jelenlegi sokszereplős ágazat jelentősen szűkül, márkák szűnhetnek meg. Éppen ezért a válság utáni időben a növekedési lehetőség dinamikus, nagyon jelentős kitörésre ad majd teret.
Fontos kérdőjel a jelen és a jövő tekintetében, hogy a jelenlegi válság nemcsak a gyártói, beszállítói oldalt, hanem a kereskedelem jelentős részét is átrendezi. Az idei év első 8 hónapjának tapasztalatai azt mutatják, hogy az egyes láncok teljesen különböző megoldásokat kerestek és találtak, aminek egyike-másika, személyes meggyőződésem szerint, kifejezetten rossz válasz. Éppen ezért elengedhetetlenül szükséges a partnerkapcsolatok, partnerkeresési szempontok áttekintése, attól függően, hogy ki milyen potenciállal rendelkezik. Az elsődleges veszélyt a független kiskereskedők/kicsik kiszolgáltatottsága, valamint a nagyok kintlévősége jelenti. Nagyon fontos a kintlévőségek folyamatos, szigorú figyelése, monitoringja, mert egy-egy nagyobb „bedőlés” további cégeket is dönthet.
A piacon való megmaradás, a fejlődés különösen fontos eszköze (leginkább most) az állandó változás és megújulás: a termékfejlesztés, a disztribúció, a kommunikáció, valamint a vezetési eszközök megváltozott körülményekhez való igazítása. A recesszió fontos előnye, hogy a vállalati menedzsment sokkal jobban rákényszerül saját munkájának, stratégiájának felülvizsgálatára, mint a rendületlen fejlődés időszakában, amikor az eredmények mögött bizonyos hibák az árnyékban maradhatnak.
A jelenlegi körülmények a múltbélinél hatékonyabb termelést, értékesítést követelnek meg, amit, ha nem lép meg a vezetés, akkor az abból adódó helyzetek kényszerítenek ki. A SIÓ-ECKES-re a múltban is jellemző volt a megújulás képessége, tehát minket nem ért traumaként ez a kényszer, de mindenképpen felgyorsított bizonyos folyamatokat, így egyes lépéseket korábban teszünk meg, amelyek egyébként is jöttek volna.
Ehhez illeszkedik a 2009-es év két jelentős, a SIÓ márkához kapcsolódó fejlesztése: egyrészt a SIÓ Fresh&Fruit termékek megújítása, mind receptúra, mind ízek, mind csomagolás, azaz aszeptikus töltési technológia alkalmazása tekintetében.
Másrészt egy történelminek nevezhető lépés a SIÓ Prémium termékcsalád életében, amely néhány rövid év alatt kartondobozban vált piacvezetővé, hogy 2009 augusztusától aszeptikus PET-palackba került. Személyes meggyőződésem szerint ez a termék jobb, mint a kartondobozos volt, ami egyrészt a termékfejlesztés, másrészt az elérhető legmodernebb technológia alkalmazásának eredménye.
A SIÓ és a gyümölcs szavak közé egyenlőségjel tehető. Ez az, amit fejlesztéseink, mindennapi munkánk során szem előtt tartunk.
Ahhoz, hogy egy termék jelen legyen, a jól pozicionált kommunikáció mellett elengedhetetlen feltétel, hogy a fogyasztó a boltok polcain találkozzon a termékkel. Ezért fontos a disztribúció megerősítése, ennek egyik része a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-vel immár évek óta tartó együttműködésünk, amely a hazai márkák fennmaradásának, stratégiai pozícióinak erősítését szolgálja. A Büki Üdítő Kft.-vel kötött együttműködési megállapodás kora nyári megszűnését követően választékunk jelentős piaci potenciállal rendelkező másik energiaitallal bővült.
Vezetésünk szlogenje: „Minden, ami gyümölcs, az SIÓ.”. A közeljövő fejlesztéseit is alapvetően ez a szlogen határozza meg. Szándékaink szerint olyan lehetséges termékcsoportok értékesítésével foglalkozunk gondolatban, melyek ennek a szlogennek megfelelnek és az egészséges életmód népszerűsítését és elterjesztését erősítik.
Hiszem, hogy ha semmi más nem is, de a változás állandó résztvevője életünknek, ezért nem szabad megállni, hanem folyamatosan előretekintve kell, ahogy az életünket, ezt az utat is megteremteni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >