Aki válaszol:
Dr. Nagy Márta
elnökhelyettes
Gazdasági VersenyhivatalA 2006. június 1-jén hatályba lépett kereskedelmi törvény értelmében a jelentős piaci erővel rendelkező kereskedők felett a visszaélésekkel kapcsolatos felügyeletet a Gazdasági Versenyhivatal a versenytörvényben foglalt eljárási szabályok alkalmazásával végzi oly módon, hogy eljárásaiban az erőfölénnyel való visszaélés tilalmának szabálya megsértése esetén irányadó rendelkezéseket alkalmazza. A hatálybalépés óta egy eljárás indult saját észlelés alapján, a bejelentések száma pedig rendkívül csekély. Az utóbbi mögött rejlő okok kivizsgálása céljából a GVH egy vevői erő témájú kutatást végeztet el a közeljövőben, amelyre pályázatot is kiírt, illetve a győztes résztvevővel már meg is kezdődtek az egyeztetések.
Eddig egy eljárás indult a törvény alapján
A kereskedelmi törvény alapján indult egyetlen eljárás gyökere az volt, hogy a GVH észlelte: a Tesco-Global Áruházak ZRt. 2005 tavaszától jelentős mértékben megváltoztatta az addig alkalmazott polcszervizrendszerét. A beszállítók által eddig igénybe vett 40-50 cég 6 merchandiser társaságra való csökkentése, és a csak ezen vállalkozásokon keresztüli polcfeltöltési szolgáltatás igénybevételi lehetősége számos, a beszállítókat hátrányosan érintő gyakorlatot jelent, amelynek indokoltsága aggályokat vet fel. A GVH rendelkezésére álló információk szerint a korábban bevezetett polcszervizrendszert a kereskedelmi törvény hatálybalépését (2006. június 1.) követően is változatlanul alkalmazza a Tesco. A Tesco ezen magatartása a GVH szerint valószínűsíthetően megsértette a kereskedelmi törvényt, amely szerint tilos a beszállítóval szemben a jelentős piaci erővel való visszaélés, így különösen tilos harmadik személy vagy a kereskedő saját külön szolgáltatója igénybevételének indokolatlan rákényszerítése a beszállítókra. Ez az eljárás jelenleg van folyamatban.
Zöld út az etikai kódexnek
A kereskedelmi törvény szerinti jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozásokat a törvény kötelezi arra, hogy a beszállítókkal való kapcsolataikban a tisztességes kereskedelmi gyakorlatokat alkalmazzák, alkossák meg az ezeket tartalmazó etikai kódexet, valamint alakítsák ki az alkalmazandó eljárásrendet. A GVH-hoz a törvény hatálybalépését követő hat hónapon belül, azaz 2006. december 1-jéig kellett a fenti vállalkozásoknak jóváhagyásra benyújtani a törvényi kötelezettség teljesítésének megfelelő etikai kódexüket.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség a kódexet aláíró, törvényi kötelezettségüknek eleget tevő, jelentős piaci erővel rendelkező vállalatok képviselőjeként 2006. november 9-én nyújtotta be kérelmét a Gazdasági Versenyhivatalhoz az OKSZ által 2006. július 4-én kiadott Kereskedelmi Etikai Kódex jóváhagyására.
A kódexet – más vállalatok mellett – a jelentős piaci erővel rendelkező kereskedelmi vállalatok közül az Auchan Magyarország Kft., a Cora Magyar Hipermarket Kft, a Csemege-Match Kereskedelmi Zrt., a Metro Holding Hungary Kereskedelmi Kft., a Plus Élelmiszer Diszkont Kft., a Penny Market Kft., a Profi Magyarország Kereskedelmi Zrt., a Reál Hungária Élelmiszer Zrt., a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft., valamint a Tesco-Global Magyarország Rt. fogadták el és írták alá.
Tapasztalatgyűjtést kér a GVH
A GVH 2007. december 31-ig terjedő időszakra jóváhagyta a Kereskedelmi Etikai Kódexet, de fenntartotta a lehetőséget a további beavatkozásra, tekintettel arra, hogy az érdemi értékelés csak a gyakorlati tapasztalatok birtokában lehetséges mind az etikai szabályok tartalmának, részletezettségének, mind az etikai testület tagjai delegálási rendjének és az eljárásrend alkalmasságának kérdéskörében. Mindezek miatt a vállalatok 2007. szeptember végéig szerzett kezdeti tapasztalatairól és alkalmazási gyakorlatáról, eredményeiről, az esetleges problémákról be kell beszámolni a GVH-nak. A GVH egyúttal felkérte a kereskedelmi etikai bizottságot is, hogy az addig összegyűlő észrevételeket, tapasztalatait és javaslatait 2007. november végéig juttassa el a GVH-hoz, hogy mindezek ismeretében a kódex szükséges korrekcióját kezdeményezni lehessen.
A GVH felkérte a beszállítókat, valamint azok képviselőit és érdek-képviseleti szervezeteit is, hogy a Kereskedelmi Etikai Kódexnek a jelentős piaci, vevői erővel rendelkező kereskedelmi vállalatok beszállítókkal szembeni magatartási szabályai alkalmazásával és alkalmazhatóságával kapcsolatos tapasztalataikat, észrevételeiket, véleményüket és javaslataikat juttassák el a Gazdasági Versenyhivatalhoz is.
Párbeszéd rovatunk fő célja, hogy aktuális kérdésekről kérdezzék a szakma neves képviselői egymást. A következő számban Dr. Nagy Márta, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese teszi fel kérdését.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >