Aki válaszol:

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 11. 16. 08:00

Szabó István Tivadar, vezérigazgató, Cerbona Zrt.Büszkeséggel töltött el bennünket, hogy a funkcionális termékek témában, mint a kategória egyik megteremtője és azóta is meghatározó hazai gyártója, a Cerbona válaszolhat a magazin hasábjain a feltett kérdésre.
A funkcionális élelmiszerek napjainkban a világ élelmiszeriparának húzótermékei, növekvő piaci részesedéssel. A táplálkozás és az egészség közötti kapcsolat felértékelődése, illetve a mai kor divatirányzatai (pl. fitnesz, wellness és testkontroll) együttesen mozdították elő a funkcionális élelmiszerek kifejlesztését, amelyek elsősorban a betegségek megelőzését, a szervezet egészségességének fenntartását szolgálják. Nagy előnyük, hogy élelmiszerek, nem pedig gyógyszerek, így az evés élvezeti funkciójának megtartása mellett juttatják be védőanyagaikat az emberi szervezetbe, s fejtik ki áldásos tevékenységüket.
Tágabb értelemben számos élelmiszer lehet funkcionális, ám legtöbbször vitaminokkal, pre- és probiotikumokkal és egyéb hozzáadott értékkel (pl. élelmi rosttal vagy cukor helyett mézzel) készülő termékeket értünk ez alatt.
A funkcionális élelmiszerek piaca hazánkban is mind a kínálati, mind a keresleti oldalt tekintve ugrásszerűen bővül. Mind több gyártó találja meg e termékek helyét a saját szortimentjében, kiszolgálva az egészségtudatos fogyasztók növekvő csoportjának igényeit. A funkcionális élelmiszerek iránt elkötelezett fogyasztókról elmondható, hogy az átlagosnál tudatosabbak vásárlási döntésük meghozatalánál, és az egyes élelmiszerek által az egészségre kifejtett termékelőnyök döntően befolyásolják vásárlásukat, vásárlóerejük az átlagosnál nagyobb. Így ma már a hiper- és szupermarketek alapválasztékából sem hiányozhatnak ezek a termékek, de ezen a stratégiai nyomvonalon alakítanak ki a láncok speciális igényeket kielégítő wellness/fitnesz vagy bioélelmiszer-sarkokat is. Egyes hálózatok például az Update termékeknek, köztük a Cerbona puffasztott búzaszeleteinek és fruktózzal készült müzliszeleteinek külön regálokat alakítottak ki.
Ugyanakkor az egészségesebb táplálkozásra való törekvés fejlődési üteme a gazdasági megszorítások miatt az elmúlt időszakban megtört. Így különösen megnőtt az élelmiszer-ipari vállalatok felelősségvállalásának súlya a hazai társadalom táplálkozási szokásainak alakításában.
A Cerbona vállalati filozófiája több mint 20 éve magába foglalja az egészségtudatos táplálkozásba beilleszthető, funkcionális élelmiszerek gyártását és forgalmazását. Ezen szellemiség mentén haladva alakítottuk ki termékportfóliónkat, amelyben müzli, gabonapehely, müzliszelet termékeinkkel kívánunk alternatívát nyújtani az egészségtudatos táplálkozás iránt elkötelezett fogyasztóink számára. Ezen törekvéseink eredményeképpen az elmúlt években megújult müzliszelet-portfóliónk, amely termékeink csökkentett cukortartalommal, hozzáadott akácmézzel és élelmirost-forrásként állnak a funkcionális élelmiszerek iránt érdeklődő fogyasztóink rendelkezésére. Vállalatunk mindemellett a tavalyi évben alapító szponzorként csatlakozott az „Egészség-Ébresztő Napok” elnevezésű, irodai egészségfejlesztést szolgáló kampányhoz, hogy ezáltal is hozzájáruljunk az egészségtudatos táplálkozás népszerűsítéséhez.
A piaci verseny intenzitása, illetve a saját márkás termékek dinamikus növekedése miatt a versenyelőny megtartásához, a termékek megkülönböztetéséhez ma már elengedhetetlen a márkaterméknél a folyamatos termékfejlesztés, az innováció, amely a funkcionális rész hangsúlyozására irányul. Hazánk az egyik legárérzékenyebb piac a régióban, ha a gyártók a magasabb árban nem is tudják érvényesíteni a márkatermékekkel szemben elvárt magas minőséget és megbízhatóságot (hiszen sokszor a saját márkás tendereken az alacsony ár mellett szinte ugyanazok az elvárások a beltartalmat és a csomagolást illetően is, mint a piacvezető terméknél), ezen termékelőnyök kiemelésével és tudatosításával tarthatják meg piaci pozíciójukat vagy tehetnek szert piciny versenyelőnyre.
A nehéz piaci helyzet ellenére a Cerbona a jövőben is elkötelezett az egészségtudatos termékek fejlesztésében, új termékeinek innovativitásával hozzá kíván járulni a kategória erősödéséhez.

Pár­be­széd ro­va­tunk fő cél­ja, hogy ak­tu­á­lis kér­dé­sek­ről kér­dez­zék a szak­ma ne­ves kép­vi­se­lői egy­mást. A kö­vet­ke­ző szám­ban Szabó István Tivadar te­szi fel kér­dé­sét.

Kapcsolódó cikkeink