Aki válaszol:

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 06. 27. 08:00

Kiss Beáta, vállalati külső kapcsolatok igazgatója, Danone Kft.Az eddigi fogyasztói visszajelzések és tapasztalatok pozitívak. Az INBÉ-ről részletes és széles körű kutatáson alapuló adataink lesznek hamarosan két forrásból is. Egyrészt egy az OTKA támogatásával, „Funkcionális élelmiszerek piaci helyzetének vizsgálata” címmel futó, a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszéke által végzett kutatása részeként már a nyár végére, másrészt az EUFIC-kal (European Food Information Council) tervezett közös, EU szintű kutatásból, amelynek eredménye ez év végére születik meg.

Egyre szélesebb körű kommunikáció
A fogyasztóktól eddig beérkezett jelzések azt mutatják, hogy a tudatos fogyasztók értékelik és hasznosnak tartják az egy adagra megadott részletes tápanyag-információkat, ezen belül leginkább egy információt: az egy adagra vetített energia (kilókalória) mennyiségének jelölését a termék csomagolásán. Egyre szélesebb körben és nagyobb számban jelennek meg a hazai INBÉ jelölésű termékek az üzletek polcain, ezért fontos az, hogy minél több kommunikációs vonalon kerüljenek el érdekes és érdemi tájékoztatók a fogyasztóknak arról, hogy mi is az az irányadó napi beviteli érték.
Elsőként a tavalyi év közepétől a magyar fogyasztók az új jelölési rendszerrel kapcsolatban egy információs honlapon, a www.mitiseszemiszom.hu oldalon ismerkedhettek meg. Itt nem csak az INBÉ jelölésről lehet többet megtudni, de a fogyasztók „könnyen emészthető” formában kaphatnak segítséget a mindennapi egészséges és kiegyensúlyozott étrend összeállításához is. A második nagy kommunikációs hullám keretében 2008 első félévében folyamatosan jelentek meg a nyomtatott sajtóban és rádiókban ismeretterjesztő (nem márkához, hanem magához az INBÉ-hez kötött) tájékoztató információk. Az INBÉ magyarázata a fogyasztóknak a közvetlen vásárlás helyén is megvalósul. A jövőbeni tervek között szerepel a tévécsatornákon való társadalmi célú megjelenés is.

A kezdetektől napjainkig
Magyarországon 2007 nyarától nyolc nagy élelmiszer-ipari cég – a Coca-Cola, a Danone Kft., a Kraft Foods, a Kellogg’s, a Mars, a Nestlé, a Pepsico és az Unilever – európai mintára elindította az önkéntes INBÉ jelölés (irányadó napi beviteli érték) rendszerét. Ez az Európai Unió élelmiszer-ipari konföderációja (CIAA) által kidolgozott GDA (guideline daily amount) szisztémán alapul, és biztosítja, hogy a fogyasztók az élelmiszerek energia- és tápanyagértékeiről már rögtön az eladáshelyen azonnali, pontos és egyszerűen összehasonlítható információkhoz jussanak.
Az új jelölési rendszert számos EU-tagországban (pl. Nagy-Britannia, Írország, Olaszország, Németország stb.) is sikeresen alkalmazzák.
A cégek közös, önkéntes kezdeményezésének célja, hogy a jelenleginél teljesebb, egyszerű, megbízható, objektív és harmonizált jelölés segítségével a fogyasztók könnyen megértsék, hogy egy adag élelmiszer vagy ital napi energiabevitel-szükségletük hány százalékát tartalmazza, illetve egy adag termék mennyiben járul hozzá az átlagos napi tápanyagszükségletükhöz.
2007 decemberében az Európai Unió 27 országában már 1000 márka 8300 élelmiszercikkén alkalmazták ezt a fogyasztóbarát jelölést. Európában napjainkra több mint 60 élelmiszergyártó és kereskedő cég vezette be a GDA jelölést (például az Aldi, a Cadburry, a Campbell, a Coca-Cola, a COOP, a Delhaise, a Danone, az Edka, a Kellogg’s, a Kraft Foods, a Lidl, a Mars, a Metro, a Nestlé, az Orangina, a Pepsico, a Rewe, a Tesco és az Unilever). A sor azonban nyitott, mind az EU-ban, mind hazánkban is. Magyarországon a 8 „alapító” cégen túlmenően továbbiak is csatlakoztak (Chio-Wolf, Tesco stb.).
Nálunk, EU-mintára, a Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform (www.tetplatform.hu) fogja össze azon szereplők működését, akik célul tűzték ki, hogy hosszú távon megoldást javasoljanak a kiegyensúlyozott és aktív életmód népszerűsítésére/elősegítésére.

Pár­be­széd ro­va­tunk fő cél­ja, hogy ak­tu­á­lis kér­dé­sek­ről kér­dez­zék a szak­ma ne­ves kép­vi­se­lői egy­mást. A kö­vet­ke­ző szám­ban Kiss Beáta te­szi fel kér­dé­sét.

Kapcsolódó cikkeink