Aki válaszol:
Feiner Ferenc
elnök, Országos Kereskedelmi SzövetségA megszorító intézkedések által a kereskedőkre óriási nyomás nehezedik, a vásárlók részéről is, s nem kevésbé a beszállítók oldaláról is, a saját gazdálkodási lehetőségeikről nem is beszélve.
A megszorító intézkedések egy része már „él”. Ennek hatására 2006 utolsó negyedévében lefékeződik a kiskereskedelmi forgalom korábbi növekedése, 2007-ben pedig az értékesítés volumene akár 4-5 százalékkal is visszaeshet, a reáljövedelmek csökkenése miatt. A kereskedők azzal számolnak, hogy 2006 legvégén, elsősorban decemberben, a megszorítások ellenére összességében azért még erősebb lesz a forgalom. A vásárlók minden tartalékukat mozgósítják karácsonyra.
A kereskedők kilátásait a 2007-es esztendő határozza meg. Az év elején egyébként is visszaesik a kiskereskedelmi értékesítés nagysága a decemberi nagy kiköltekezéseket követően, a megszorító intézkedések össztüze leghevesebben ekkor zúdul a piacra. A vásárlók közül azok, akik jövedelme teljes egészében napi létfenntartásukra megy el, kevesebbet fognak vásárolni az üzletekben. A vásárlók többsége alaposabban megnézi az árcédulát, és az olcsóbb terméket veszi le a polcról. Takarékoskodhat a vásárló úgy is, hogy különféle iparcikkek körében (ruházat, különböző tartós műszaki cikkek, bútor) későbbre halasztja vásárlását. Kis részük pedig ugyanúgy fog költekezni, mint eddig.
Sajnálatos módon azzal is számolni kell, hogy a vásárlások egy része a szervezett kereskedelem csatornáit megkerülve próbál takarékoskodni kiadásaiban. Az OKSZ megítélése szerint eddig is óriási károkat okoztak az engedély nélküli árusok és az előírásokat mindenben megszegő ázsiai piacok. A szövetség együttműködik az érintett állami szervezetekkel a szabályok szigorításában. Számolnia kell a kereskedőknek a jövő évi 7 százalék körüli infláció, a magas jegybanki alapkamat és a forint ma még nehezen előrevetíthető árfolyamváltozásának következményeivel is.
A kereskedőnek a következő esztendőben – bízva abban, hogy 2008-ban már nem lesz további visszaesés, majd újra növekedésnek indul a piac – fel kell mérnie, hogy a vállalkozás vásárlói körében milyen keresletváltozás várható. Ez már legalább részben látható, hiszen egyes termelői árak, valamint az élelmiszerek forgalmi adójának szeptemberi emelésének következtében a fogyasztói árak nőttek. Elképzelhető, hogy a beruházások, a hálózatfejlesztés ütemét felül kell vizsgálni, leállni azonban kockázatos is lehet, hiszen a piac 1-2 éves megtorpanása hosszú távon már más megítélést jelent.
Jelentős a kereskedelem élőmunka- igénye, ezért alapos mérlegelést igényel a munkaerő-gazdálkodás. A hároméves minimálbér-követelmény, különösen a szakképzettek kötelező többlete súlyos teher, hiszen pontosan a megtorpanás időszakára esik. Módosítás hiányában a kereskedelemben eddig folyamatosan növekvő alkalmazotti létszám csökkenni fog, több területen elbocsátások várhatók.
A kereskedelemben az elmúlt években a kiskereskedelmi értékesítőhelyek száma 165-166 ezer körül mozgott. Az éles verseny következtében ezen belül az élelmiszer-kereskedelemben 3-4 év alatt hozzávetőleg 10 százalékkal csökkent az értékesítőhelyek száma.
Nehéz lesz a kis üzletek sorsa, a versenyből kiszorulók száma növekedhet. Elsősorban a közös társulásokhoz csatlakozás jelenthet kiutat, továbbá a piaci réseken keresztül a szakosodás. A kis üzlet előnye továbbra is a lakóhelyi közelség, a vásárlók alapos ismerete és a személyes kiszolgálás. A tőkehiány azonban végzetes is lehet, ezért a kisvállalkozásoknak át kell értékelniük költséggazdálkodásukat.
A kereskedőknek a szállítókkal is szorosan együtt kell működniük a változó kereslet felmérésében és a lehetséges piaci mozgástér kialakításában, ez közös érdek. A kereskedő számára a túlélés egyik záloga a jó szállítói kapcsolat.
A SPAR az elmúlt 15 évben tudatosan és eredményesen képviselte a megbízható minőségre, széles választékra és kiváló kereskedelmi kultúrára, szaktudásra épülő cégfilozófiáját. Ettől a továbbiakban sem kíván eltérni, hiszen az igényesség kifizetődő.
A megszorító intézkedések nyomán a vásárlók egy része minden bizonnyal árérzékenyebb lesz. A SPAR Csoport üzleteiben azonban eddig is, minden vásárlói réteg számára megtalálhatóak voltak árucsoportonként a legkedvezőbb árak. Az árversenyt tekintve jó minőségű saját márkás termékeink forgalmának további növekedésével számolunk.
A vásárlók körében végzett független felmérések azt mutatják, hogy pontosan a SPAR, az INTERSPAR és a Kaiser’s esetében jellemző a fogyasztók átlagon felüli elkötelezettsége, hűsége a megbízható név mellett. Köszönhető ez annak is, hogy a cég számára elsődleges az élelmiszer-biztonság.
Az elkövetkező években a SPAR folytatja jelentős expanzióját, és további beruházásokat tervez logisztikai téren, valamint tovább bővíti tavaly átadott, saját húsüzemét, a megnövekedett vásárlói igények kielégítésére.
Párbeszéd rovatunk fő célja, hogy aktuális kérdésekről kérdezzék a szakma neves képviselői egymást. A következő számban Feiner Péter, az OKSZ elnöke, a SPAR Magyarország igazgatóságának elnöke teszi fel kérdését.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >