AKI: olcsóbb lett a hús és a tojás is
Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) által közzétett legfrissebb összefoglalók alapján 2024 elejére jelentős árcsökkenést tapasztalhatunk a húsfélék és tojások területén. A vágócsirke ára például több mint 20 százalékkal esett, a friss csirkehúsok pedig átlagosan 10-25 százalékkal olcsóbbak lettek. A sertéshúsok ára is változó, de a legtöbb nyers sertéshús kiskereskedelmi beszerzési ára tíz százalék körüli mértékben emelkedett.
Az étkezési tojások tekintetében is pozitív hírekről számol be az AKI: a ketreces tartásból származó tojások ára 18 százalékkal csökkent, míg a mélyalmos tartásból származó tojások ára 16 százalékkal lett olcsóbb. A pulykahús még ennél is nagyobb arányban, esetenként 26-27 százalékkal esett vissza az előző évhez képest.
A változások egy részét a takarmányköltségek csökkenése magyarázza. Az AKI adatai szerint ezek az árak is olcsóbbak lettek az előző évhez képest, hozzájárulva a húsárak csökkenéséhez. Az élelmiszerek árai szorosan kapcsolódnak a takarmányköltségekhez, és a változások ezen a területen gyorsan éreztetik hatásukat a fogyasztói piacon.
A vágómarha ára átlagosan majdnem 24 százalékkal csökkent az összefoglaló szerint. A sertések árának alakulása összetettebb, mivel a vágósertés termelői ára stabil maradt vagy néhány százalékkal csökkent, míg a feldolgozói értékesítési ár esetenként csökkent néhány százalékkal. Ugyanakkor a legtöbb nyers sertéshús kiskereskedelmi beszerzési ára tíz százalék körüli mértékben nőtt.
A hízósertéstáp árának emelkedése megállt a 2023 végi adatok alapján, és az előző évhez képest csaknem ugyanannyiért vagy olcsóbban kapható az összesítés szerint.
Kapcsolódó cikkeink
Piszkos ketrecek, globális veszélyek: tyúkok milliói szenvednek világszerte
Egy friss nemzetközi jelentés rávilágított: több mint harmincöt országban tartanak…
Tovább olvasom >Rekordév a halgazdaságokban – de még mindig kevés halat eszünk
A 2024-es év kiemelkedően sikeres volt a magyar haltermelés számára:…
Tovább olvasom >Indul a NAK „Tények ízekre szedve” országos szemléletformáló kampánya
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) országos szemléletformáló kampányt indított „Tények…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >