Aki lemarad, az kimarad
A fogyasztóknak örömöt és kényelmet jelent a webáruházak sokasodása, a csomagolócégeknek pedig hatalmas kihívást, amely során a legbiztosabb recept a sikeres működéshez a rugalmasság és a villámgyors alkalmazkodás. Lépést kell tartani technológiai vívmányok terén éppúgy, mint a vásárlók szeszélyes és gyorsan változó igényeit illetően. Körképünkben hazai és nemzetközi cégek vallanak arról, mi is zajlik a színfalak mögött.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A Doroti Pack Kft. az elmúlt évben részt vett egy S3FOOD (Smart Sensor Systems for Food Safety, Quality Control and Resource Efficiency in the Food Processing Industry) projektben a Bay Zoltán Nonprofit Kft.-vel együttműködve. A Doroti Pack az ImProWings projekt keretein belül gépilátás-szoftverekre és a mesterséges intelligenciára támaszkodva határozta meg a csirkeszárnyak helyzetét és tájolását a gyártósoron.
– A robotika teljesen új lehetőségeket nyit meg az élelmiszeriparban a hatékonyságnövelés és a munkakörnyezet-javítás terén. A nyilvánvaló termelési kapacitást fokozó hatáson kívül pedig digitális megoldásokkal minimalizálhatjuk a termelési folyamatok során fellépő élelmiszer-biztonsági kockázatot is. Az ImProWings projekt fő célja volt, hogy egy automatizálási megoldással a csirkeszárnyakat mélyhúzott tálcákba tudjuk csomagolni, ezzel növelve a termékminőséget, a gyártási kapacitást, a higiénikus és kiváló minőségű csomagolást a kezelőszemélyzet minimális egészségügyi kockázata mellett. A csomagolási igény növekvő tendenciát mutat, és ezt a hazai e-commerce lendületes fejlődése is előidézi. A fenntarthatóság érdekében azonban fontos, hogy minden iparágban törekedjünk olyan csomagolási technikákat és csomagolóanyagokat alkalmazni, amelyek hatékonyan ellátják védelmi funkciójukat és biztosítják a jó reciklálhatóságot – hangsúlyozza Bakó-Pallang Dóra, a Doroti Pack Kft. HR- és nemzetközi referense.
Új piacok felé
Az elmúlt év hatalmas újításokat hozott a Logipack Packaging Kft. életében. Mivel a cég vezetése szerint a folyamatos fejlesztés és innováció a sikeres működés elengedhetetlen része, nagy teljesítményű gyártósorok beruházásába kezdtek.
– Profilunk főként a hullámpapírból készült egyedi doboz, rekeszték, válaszlap, komplex csomagolás gyártása, viszont úgy éreztük, eljött az idő arra, hogy felzárkózzunk a piacvezető cégekhez. A beruházás során digitális, PLC-vezérelt, automata gépeket telepítünk, amelyek környezetbarát technológiával rendelkeznek, megfelelve az Európai Unió által támasztott szigorú elvárásoknak és környezettudatosságnak. Ezen beruházásokkal új piacok és lehetőségek nyílnak meg előttünk. Fontos számunkra, hogy uraljuk a technológiát, így folyamatosan frissítjük szaktudásunkat – mondja Regőczy Norbert, a Logipack Packaging Kft. cégvezetője.
Az internet terjedésével és a webáruházak számának gyors növekedésével a csomagolóipar is átalakult. Elemzők szerint 2020-ban a járvány hatására 70%-kal növekedett az internetes kereskedelem, s ezáltal a termékek kiszállításához használt csomagolások felhasználása is.
– Mindez komoly hatást gyakorolt e-kereskedelmet folytató partnereink volumennövekedésére. A csomagolóipar folyamatosan fejlődik, igazodva a piaci trendekhez, hiszen elengedhetetlen része a kézzelfogható végtermék eladásához – teszi hozzá Regőczy Norbert.
Felkészülni a kiszámíthatatlanra
A Keskeny Nyomda csomagolóanyag-gyártó részlegét folyamatos, dinamikus fejlesztés jellemzi. Az elmúlt időszakban a magas minőségű termékek előállításához és a hatékonyság növeléséhez elengedhetetlen beruházások egyik eredményeként, egy új Bobst Masterfold dobozragasztó géppel bővült a gépparkjuk, amely jelenleg a legmodernebb technológiával felszerelt gép a piacon. Nagyon rövid beállítási idővel működik, ezenkívül fotocellás ragasztásellenőrző egységgel, egyedi kódfelismerővel, komplex biztonsági rendszerrel van felszerelve. A cég a beruházással garantálni kívánja ügyfeleinek az egyenletes, magas minőséget és a rövid átfutási időket.
– A tavalyi év egyértelműen nagy változást hozott a csomagolóiparban. A webshopokon keresztül történő árusítás nagyon rövid idő alatt növekedett olyan mértékben, hogy szinte azonnali hatást gyakorolt a csomagolóanyag-gyártó szegmensre. A Keskeny Nyomda is reagált a változásokra, ezért leginkább a szállításra, postázásra alkalmas dobozok kínálatával szélesítettük a szolgáltatási palettánkat. A csomagolóipart jelenleg az állandó és gyakran kiszámíthatatlan változások jellemzik, ezért nagyon fontos a rugalmasság és a gyors alkalmazkodási képesség. A környezetvédelmi törekvések is a változtatások irányába terelik a kereskedelem és szolgáltatóipar szereplőit. A műanyag csomagolások folyamatos kivezetése a piacról, a papíralapú csomagolótermékek növekedését eredményezik. Erre is fel kell készülnünk, hogy gyorsan tudjunk reagálni a vevői igényekre – foglalja össze ifj. Keskeny Árpád ügyvezető igazgató.
Zöld is, használható is
Az innováción belül, a technológia fejlesztése került előtérbe az STI Petőfi Nyomdában az elmúlt időszakban. A csomagolóanyag-gyártók nem akarnak a leggyengébb láncszem lenni az ellátási láncban, így a Petőfi Nyomda is folyamatosan keresi a hatékonyabb, gyorsabb és megbízhatóbb technológiát. Nemrég telepítettek egy új síkkimetsző gépet, amellyel egy korábbi, régebbi gépet váltanak fel. Előkészítés alatt van egy másik hasonló gép telepítése, a gyártósorok végén pedig automatizálási projekt indult a folyamatos munkaerőpiaci kihívásokra adandó válaszként.
– A csomagolóipar előre tart! Az STI Petőfi Nyomda partnerei olyan széles spektrumban mozognak, hogy nehéz lenne egy konkrét irányzatot kiragadni. Másfelé megy az édesipar és másfelé a gyógyászat. Ami bizonyos, hogy a netes rendelések, webshopok terjedésével a csomagolóanyagoknak nagyobb kihívásnak kell megfelelniük. Számos gyártó a környezetvédelem és a praktikum kényes elegyét próbálja megteremteni. A műanyagokat próbálják partnereink kiszorítani, ezért a multifunkcionalitás ebben az aspektusban is fontossá válik. Sok olyan konstrukciós fejlesztésünk van manapság, ahol a doboz már nem csak védi és kommunikálja a benne lévő terméket, de plusz szerepet is ad hozzá valamilyen formában – hangsúlyozza Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda értékesítési igazgatója.
Tudásközpont a megoldásokért
A Metsä Board 2020-ban nyitotta meg Excellence elnevezésű központját, amelynek célja a kartonpapírral és a csomagolással kapcsolatos innovációk felgyorsítása. A központ a tervek szerint egyfajta együttműködési platformként működne az Egyesült Királyságban vagy bárhol a világon élő fogyasztók és technológiai partnerek számára. A Metsä Board ezenkívül nemrég indított útjára egy úttörő dobozt, amelynek teljes felületét olyan réteggel vonták be, amely tökéletesen megvédi a dobozt a nedvességtől és a zsíros szennyeződésektől. A MetsäBoard Prime FBB EB rendkívül könnyű, könnyen újrahasznosítható, és kiváló példája annak, hogyan lehet az élelmiszeripar igényeit és a fenntartható csomagolást ötvözni.
– A fenntartható csomagolások iránti igény kiváló mozgatórugója az új megoldásoknak és innovációknak. Az egyre növekvő aggodalmak révén felül kell vizsgálni, hogyan lehetne a teljes ellátási lánc mentén csökkenteni a csomagolási hulladékot és növelni az újrahasználhatóság arányát, különösen a szállítás és az ételkiszállítás terén. Fontos kérdés az is, hogyan lehetne egyszerűbbé tenni egy termék élettartamának végén az újrahasznosíthatóságot. Át kell gondolnunk, hogyan tervezzünk újra egy csomagolóanyagot újrahasznosíthatóság szempontjából, hogyan csökkentsük az anyagok komplexitását, hogyan harmonizáljuk a különböző újrahasznosíthatósági folyamatokat és címkéket. Ezek azok a témák, amelyekre a Metsä Board Excellence központjában megoldást találhatunk azáltal, hogy cégünk saját kompetenciáit egyesítjük különböző szakemberek és partnerek – többek között anyagbeszállítók, technológiai és kutatócégek – tudásával annak érdekében, hogy közösen adjunk választ a csomagolóipart érintő kihívásokra – mondja Mattyasovszky Hedvig, a Metsä Board magyarországi sales igazgatója.
Egyedülálló technológia = piaci előny
Az elmúlt években az Edelmann Hungary Packaging Zrt. nagyon egyedi technológiát vezetett be. A „Cast and Cure” nagysebességű UV-lakkozási folyamat, amely tiszta holografikus mintát hoz létre a nyomaton. Az így készülő termékek legfontosabb előnye, hogy figyelemfelkeltőbbek a hagyományos lakkozásnál, és különleges felületi mintákat lehet elérni általa. A technológia előnye, hogy környezetbarát, nem használ ragasztóanyagot, plusz festéket, egybefüggő, egyenletes felületi megjelenést biztosít, egyedi megjelenéssel rendelkezik, hamisításbiztos, illetve nem tartalmaz illékony szerves vegyületet. A Cast and Cure technológiával jelenleg csak az Edelmann Hungary Packaging Zrt. rendelkezik Magyarországon, s hatásos megkülönböztetést és piaci előnyt biztosítanak a vevőinknek.
– Aktuális tendencia a csomagolóiparban a fenntarthatóság, többek között a műanyagok kiváltása környezetbarát anyagokkal. Az Edelmann Hungary Packaging Zrt. meghatározó szerepet játszik ebben a folyamatban, és több vevőnknél már sikeresen kiváltottuk a csomagolás műanyag részét kartonanyaggal. Jelenleg is több ilyen projekten dolgozunk, és biztosak vagyunk abban, hogy újabb és újabb vevők fognak bennünket felkeresni ilyen feladattal – hangsúlyozza Huszágh Zsolt kereskedelmi igazgató.
//
Csomagolóanyagok: csak elméletben vagyunk ökotudatosak
Mennyire ismerik a környezetbarát csomagolóanyagokat, vásárlásaik során figyelembe veszik-e az adott csomagolóanyag tulajdonságait? Mely jellemzőket tartják fontosnak a csomagolóanyag kiválasztásakor? Csak papíron ökotudatosak a magyar vásárlók, vagy a valóságban is?
A fenti kérdéseket dr. Lendvai Edina, a Szegedi Tudományegyetem docense tette fel 2020 júliusában annak a félezer magyar fogyasztónak, akiket kutatásába bevont. A szakcikk az Élelmiszervizsgálati Közlemények tudományos lapban jelent meg.
A megkérdezettek többsége a legnagyobb mértékben azzal az állítással értett egyet, amely szerint a gyártók a csomagolással megvédik az adott terméket a külső sérülésektől, szennyeződésektől. A válaszadók háromnegyede nem vizsgálja meg az élelmiszeripari terméket a csomagolás típusa alapján; csupán egynegyedük teszi ezt meg időnként vagy mindig. Bizonyosságot nyert, hogy a hazai lakosság elméletben ökotudatos és környezetbarát, a gyakorlatban azonban nem feltétlenül az, illetve azok a személyek, akik valóban lebomló csomagolással rendelkező élelmiszereket vásárolnak, az alábbi demográfiai adatokkal jellemezhetők: nők; 46–65 év közöttiek; felsőfokú végzettségük van; átlagos jövedelemmel bírnak.
Érdekesség, hogy míg a zöldségek és a gyümölcsök esetében a megkérdezettek 93,37%-a a csomagolatlan árut választja, ez az arány a sütőipari termékeknél már csak 78%-os. Kiugróan magas a sajtok, tejtermékek esetében az előre csomagolt termékeket választók aránya (75,83%), míg a húskészítmények esetében arányosan oszlik meg a gyárilag csomagolt és a lédig terméket választók csoportja.//
Kapcsolódó cikkeink
Az Alfa Group gyorsítaná az ingatlanok zöld átállását Magyarországon
Jelentősen fel kell gyorsítani a hazai ingatlanpiac ESG követelményeknek való…
Tovább olvasom >Hamarosan elkészül a második európai Heatcube a KALL Ingredients magyarországi telephelyén
A Kyoto Group bejelentése szerint jelentős előrehaladást ért el a…
Tovább olvasom >Új ESG-részletszabályok jelentek meg
Augusztus 15-én kihirdetésre kerültek azok a végrehajtási rendeletek, amelyek pontos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >