Aki kérdez: Ács Tamás a Magyar Márkaszövetség elnöke Aki válaszol: Feiner Péter OKSZ elnök
Folyamatos változásokkal szembesülünk nap mint nap, csak címszavakban: az eurózóna újabb válsága, lanyha, vagy egyes kategóriákban éppen zuhanó forgalom, földcsuszamlásszerű politikai átrendeződés, radikális hangsúlyváltozásokat ígérő kormányprogram. Feiner Pétertől, mint az OKSZ elnökétől kérdezem: milyennek látja az iparág állapotát jelenleg, mik a tapasztalatai, várakozásai az idei évre, mind a kereskedők, mind a gyártók helyzetét illetően? Számíthatunk-e a növekedés, a fogyasztás beindulására rövid távon, milyen hatásai lesznek az eddig megismert kormányzati terveknek, intézkedéseknek? Van-e lehetőség és főleg akarat a gyártók és kereskedők közti feszültségek csökkentésére? Hogyan értékeli az erős gyártói márkák szerepét a jelenlegi üzletmenetben?2010 első féléve nem hozott javulást a kereskedelmi forgalomban. A második félévre várunk valamennyi javulást. Az viszont nem látható előre, hogy milyen mértékben enyhül a válság. A forgalom visszarendeződése két tényezőtől függ: hogyan alakul a nemzetközi gazdasági környezet, valamint történnek-e olyan kormányintézkedések, amelyek a hazai vásárlóerő növelésére jótékonyan hatnak. Például a cafeteriarendszer egyik eleme, a melegétel-utalványok rehabilitálása, vagyis, hogy ne legyen különbség a melegétel- és hidegétel-utalványok között. Ez az intézkedés ösztönzően hatna a kereskedelmi forgalomra, ami természetesen a gyártók érdeke is.
A kisvállalkozások és őstermelők helyzetének javítását célzó kormányintézkedések helyesek, mivel azok hazai piacra jutását és működését segítik. A társasági adóra vonatkozó adókedvezmény szintén jó döntés. Ezzel együtt kiemelem, hogy akkor folytat helyes gazdaságpolitikát a kormány, ha megőrzi a kereskedelem sokszínűségét. A kereskedelmi piacon egyaránt ott vannak a kis és nagy üzletláncok, a vásárlónak pedig ez így jó, szíve joga szabadon eldönteni, hogy hol vásárol be, a sarki kisközértben vagy a nagyáruházban.
A gyártók és kereskedők viszonyát elemezve biztosan kijelenthető, hogy a kereskedőknek nem érdekük a feszültségek generálása. A jelenlegi helyzet a gazdasági válságnak köszönhető, annak, hogy mind a gyártóknak, mind a kereskedőknek csökkent a bevételük, az ágazat minden szereplőjének romlott a pénzügyi helyzete. A kereskedők érdeke nem lehet más, minthogy a hazai beszállítókkal folyamatosan jó partneri kapcsolatot tartsanak fenn. Sajnos a jogalkotói melléfogások sokszor többet ronthatnak, mint javíthatnak a helyzeten.
A vásárlók körében kialakult az egyes márkák kedveltsége, s nem a kereskedőn múlik, hogy mit választ a vásárló az üzletben. A kereskedőnek arra kell figyelnie, hogy a vásárló mit keres, milyen termékeket részesít előnyben. A kereskedők olyanok, mint a révészek a folyó két partja között. Közvetítői szerepet töltenek be a gyártói márkák és a vásárlók között, és odafigyelnek arra, hogy a beszállítók és márkák üzenete eljusson a vásárlókhoz.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >